"שאלות טיפשיות? שו"ת סמס הוא כלי חשוב"

בתגובה לכתבה ממגזין מוצש שפורסמה גם ב-Nrg יהדות אומר הרב אבינר כי אין לזלזל בשו"ת סמס. "יש אנשים שתשובת סמס היא עבורם חסד גדול, ואסור להתחמק מחסד"

הרב שלמה אבינר | 1/6/2015 12:32
תגיות: שו"ת סמס,
ש: הרב עונה כל יום על יותר ממאה שו"ת סמס.  האם אין זה בזבוז זמן, ובמקום זה, אפשר לכתוב ספרים עם שו"ת ארוך ומבואר?
ת: זה חשוב וזה חושב.  אחוז בזה וגם מזה אל תנח ידך (הרב כתב יותר מ-150 ספרים – מ"צ). יש אנשים שתשובת סמס היא עבורם חסד גדול, ואסור להתחמק מחסד.

עוד כותרות ב-nrg:
- שני חרדים נוספים מתגייסים לגלי צה"ל

- הוותיקן השאיל לישראל ספר של הרמב"ם מ-1457
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

ש: אבל יש אנשים ששולחים שאלות מגוחכות סתם כדי להציק?
ת: לא להוציא לעז על עם ישראל.  זה נדיר מאוד, ולא צריך להשחיר את עם ישראל, בגלל כמה טיפשים, ולנעול דלת ליהודים הכשרים, בגלל קומץ של בזויים. על זה נאמר: "ישרים דרכי ד', צדיקים ילכו בם ופושעים ייכשלו בם".  שו"ת סמס הוא דבר טוב, ומה שיש אנשים שמשתמשים בו לרעה אינו מבטל את ערכו ואת כוחו הגדול לסייע לבני אדם.  יתר על כן, קל לזהות שאלות של ליצנות ואז אין עונים להן.
צילום אילוסטרציה: אופיר דוד
מותר לשתות דמעות? צילום אילוסטרציה: אופיר דוד

ש: איך הרב מזהה?  יש בכך חכמה מיוחדת?
ת: לא.  שום חכמה. רק ניסיון מצטבר של עשרות אלפי שאלות סמס.

ש: למשל הרב ענה לשאלה האם מותר להציג בגינה דחליל על אף שיש לו צורה של צלב.  זו לא שאלה של הבל וליצנות?
ת: לא. זו שאלה טובה. מי שחושב שזו שאלה של הבל, הוא עם הארץ והוא הליצן.  ועל כגון זה אמר ד' למשה רבנו: כתוב והרוצה לטעות יטעה.  יתר על כן, גם אם נחליט שזו שאלה של עם הארץ, יש עמי הארץ יראי שמיים ומותר להם לשאול שאלות.  נאמר: לא עם הארץ חסיד ולא בור ירא חטא.  אבל יתכן עם הארץ ירא חטא.  וחייבים להשיב לשאלתו דרך כבוד.  מי שרגיל אצל פוסקים, פוגש בתופעה יום יום.

ש: ומה עם השאלה האם מותר להיפגש בשידוך עם שתי בחורות בבת אחת?
ת: שאלה מאוד לגיטימית, ומאוד כבדה, ומאוד חשובה, שנשאלת מתוך מצוקה אמיתית.  אגב, התשובה מורכבת, לא תמיד מותר, לא תמיד אסור, וזה בעצמו מעיד שזו שאלה של אמת.  מי שלועג לשאלה זו חסר רגישות, ועליו לעשות תשובה.

ש: ומה עם השאלה אם מותר לשתות דמעות?
ת: מי שלועג לשאלה זו יש לו לב של אבן, ועליו לקנא בשואל, שמאוד אוהב את אשתו והיא אוהבת אותו, כל כך מתרגשת שהיא בוכה, ולאות אהבה שואל אם יש בעיה לשתות את דמעותיה.  זה לגיטימי לא להיות כל כך רגשני, אבל זה לא לגיטימי ללעוג לאדם עדין נפש ששואל שאלה זו.

ש: יש שצחקו על השאלה אם מותר לשמוע שיר חסידי בשירותים?
ת: לא מובן מה מצחיק.  הצוחק גם צוחק על הגאון האדיר רבי שלמה קלוגר שבחכמת שלמה על שו"ע או"ח סימן מו, דן בשאלה אם מותר לחשוב מחשבות של אמונה בד' בשירותים.  יש גם שאלה אם מותרות מחשבות של קדושה בשירותים כדי להינצל ממחשבות של טומאה.  לא צריך לדון כל כך  לכף חובה, ויש לדעת שיש אנשים בעלי יראי שמיים תמימה.
ערך לאמירה קצרה

ש: ולמה הרב עונה לשאלה על המדריך ששואל למה לא הכניסו אותו להדרכה?
ת: לא כל אחד היה בתנועת נוער, ואז הוא אינו יודע איזה משבר זה לא להיות מוכנס להדרכה. מותר לאדם לא להיות בתנועת נוער, אבל הוא צריך קצת שכל וקצת ענווה להבין שהוא אינו יודע הכל.

ש: אדם שאל מה זו יראת שמיים, והרב ענה בכמה מילים.  יש טוענים שזו זילותא: כיצד נושא שנכתבו בו ספרים רבים, אפשר להשיב במשפט אחד?  זו שאלה כוללת על תשובות קצרות לשאלות עמוקות?
ת:  ידוע שכתבו על כך ספרים עמוקים.  גם אני הדל כתבתי כמה ספרים על יראת שמיים (ספר והלכת בדרכיו, ספר תמימי דרך, פירוש על מסילת ישרים, פירוש על נפש החיים, פירוש על אגרת הרמב"ן עוד – מ"צ).  אך יש גם ערך לאמירה קצרה.

אתמול אישה סיפרה לי שלפני שלושים שנה שאלה אותי מה מטרת החינוך ושהשבתי במשפט קצר: לגדל אדם ישר טוב (זה ממרן הרב קוק באגרת החינוך).  היא אמרה שאין ספור פעמים נזכרה במשפט זה בקשר לגידול כל ילדיה, ואין ספור ימים זה נתן לה כוחות, פרספקטיבה ונחמה.
[bigpic]
אידיאל זה עמד לפניה וכך גידלה כל ילדיה לתפארת.  גם בתורה יש פסוקים קצרים, גם בתנ"ך, גם במשנה, גם בגמרא, גם בראשונים וגם באחרונים.  אבל אין מה לעשות, ליצני הדור תמיד היו קיימים, וצחקו אפילו על אברהם אבינו ושרה אמנו.

ש: האם שאלות סמס לא מפתחים עצלנות אינטלקטואלית, כאשר אדם במקום לקרוא ספרי הלכה או ספרי אמונה, שולח שאלת סמס קלה?
ת: למה שוב עין רעה על עם ישראל.  לא כל אחד יודע לעיין בספרים, לא כל אחד יודע איפה למצוא תשובה.  לפעמים אדם נמצא במקום בו אין ספרים, חלק מהשואלים מסורתיים ואף חילוניים עם יחס חיובי למסורת.  אגב, כעשרה אחוז של השואלים הם תלמידי חכמים -  חלק שאני מכיר וחלק שאיני מכיר אבל ניכר שהשואל הוא תלמיד חכם, - ובוודאי אינם עצלנים, הם כבר עיינו בכל הספרים, יודעים כל השיטות וכל הסברות, אך מתקשים להכריע ומבקשים עזרה וסיוע בשביל ההכרעה.

ש: אבל האם כדאי לפרסם כל שאלות סמס?
ת: ודאי לא.  גם אי אפשר.  אני מקבל 2500 שאלות סמס בשבוע, עונה על 700 ומתפרסמות כל שבוע כ-30.  מה מתפרסם?  על פי שיקול דעת שזה לתועלת הרבים, שמתלבטים בשאלות אלו, או מטעים את עצמם בשאלות אלה.

ש: בכל זאת יש שאלה גדולה: האם אפשר להשיב לאדם בלי להכירו אישית, בלי להכיר את כל הפרטים וכל ההשלכות?
ת: תלוי בשאלה.  יש שאלות כלליות עם תשובות כלליות.  והשולחן ערוך מלא מהן.  כאשר יש לקחת גורמים אישיים, אני עונה: השאלה מורכבת לסמס, אנא שאל רב בשיחה ישירה, או התקשר אליי אם זה רצונך.  לא צריך ליפול בכשל הלוגי של הקיצוניות: או אפשר להשיב על כל שאלה בסמס, או אי אפשר להשיב לאף שאלה בסמס.

ש: אבל האם לא היה עדיף שהשואל יתקשר טלפונית במקום לשלוח סמס?
ת: זה לא מציאותי.  אפשר לקבל 400 סמס ליום.  אי אפשר לקבל 400 קריאות טלפון ליום.  יתר על כן, אנשים רבים מתביישים לפנות בטלפון בשאלות אישיות עדינות ושו"ת סמס הוא הצלתם.

ש: האם לא עדיף קשר אישי קבוע?
ת: זה חשבון של כל אחד. יש אנשים בעלי קשר אישי קבוע ששולחים סמס יום-יום במשך עשר שנים.

ש: האם זה קורה שהרב טועה בתשובתו בגלל צורת השאלה בסמס?
ת: בוודאי. וגם בשאלות לא בסמס.  מי שעושה, טועה.  מי שאינו עושה כלום, אינו טועה, אך הכל אצלו טעות אחת גדולה.  יש פתגם: עם הארץ אינו טועה בתוספות.  כמובן אין זו הצדקה לטעות, כשטועים יש ליתן את הדין, ובכל זאת יש להמשיך.

פעם אמרתי זאת, הגיב אדם לעברי: אתה אומר לי?!  שאלתיו: מי כבודו?  השיב לי: רופא מנתח...  וכבר אמר רבי מאיר אבן גבאי בספרו עבודת הקודש שלכן כתוב: "דרך חיים תוכחות מוסר", כי אי אפשר לאדם לא ייכשל, שנאמר "והמכשלה הזאת תחת ידיך".

אלו דברים שאין אדם יכול לעמוד בהם אלא אם כן נכשל בהם, ואז מגיע לו תוכחות מוסר, אבל "דרך חיים תוכחות מוסר", זו דרך החיים, ומי שרוצה דרך החיים, מוכן לסבול תוכחות מוסר (עבודת הקודש ג ע – מ"צ).

ש: אבל מה לעשות אם השאלה כלל לא מתאימה לסמס?
ת:  אני מפנה למומחה באותו תחום.  אבל גם אז, יש ערך לסעד נפשי.

ש: לסיכום?
ת: להיזהר מאוד מליצנות.  עיין מסילת ישרים פרק ה.  ולקחת מכל דבר לעבוד את אלוקינו, כולל שו"ת סמס, ולהוסיף מהם יראת שמיים.

בהכנת הטור השתתף הרב מרדכי ציון, עורך שו"ת סמס של הרב



מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

הרב שלמה אבינר

צילום: ראובן קסטרו

רב ביישוב בית אל וראש ישיבת "עטרת ירושלים", מבכירי הרבנים בציונות הדתית

לכל הטורים של הרב שלמה אבינר

עוד ב''שלמה אבינר''

המומלצים

מרחבי הרשת

פייסבוק