"אסור מים": ההסבר להודעה שהציפה את הרשת
ישראלים רבים נתקלו בהודעה לפיה אין לשתות מים בשעות הצהריים, בגלל "חילופי משמרות מלאכים" וצירוף מקור הלכתי להוראה. הרב חיים נבון: "יש צורך פסיכולוגי לחטט אחרי סגולות ישנות"
הודעה שהועברה בימים האחרונים מזהירה משתיית מים היום (ד'), בין השעה 14:00 ל-15:00. לפי לשון ההודעה שהועברה פעמים רבות ברשתות החברתיות ובאפליקציית וואטסאפ, בין השעות הללו "אסור לשתות מים - לא מהברז, לא מבקבוקים סגורים, לא מבקבוקים שנמצאים במקרר ולא משום מקור אחר של מים". עם זאת, כך הוסבר, "מותר לשתות משקאות שאינם מים".• כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
ההסבר שצורף בהודעה להוראה החומרה הוא: "משום שבזמן זה יש חילופי משמרות של מלאכים ששומרים על המים, ובזמן זה ס"מ (השטן) מטיל טיפה מרה במים, שהופכים אותם לסכנה גדולה לכל מי ששותה".

ההודעה שהופצה ברשתות החברתיות
צילום מסך
בהסבר שנתן הרב בנימין חותה לאתר "כיכר השבת" הוא פירט שההסבר להוראה ההלכתית קשור לתאריך של "חילופי תקופות" שהשנה העברית מחולקת להן. היום בשעות הצהריים יחול המעבר בין "תקופת ניסן" ל"תקופת תמוז".
לדברי הרב חותה: "על כל תקופה ישנו מלאך אחר הממונה על שמירת המים. מידי 91 יום יש חילופי משמרות בין המלאכים, וקיים זמן קצר בו אין מלאך ששומר על המים. ברגע הזה ישנה סכנה גדולה כי המים יורעלו על ידי מלאך המוות, או שתיפול לתוכם טיפת דם".
הרב הוסיף והסביר כי חילופי משמרות בין המלאכים אורכים שניות ספורות, אך מאחר ולא ניתן לדעת בדיוק מירבי באילו שניות מתחלפים המלאכים, נפסק בהלכה כי אין לשתות מים כחצי שעה לפני מועד "התקופה" וחצי שעה לאחריה.
הפתרון, כך מצוין, הוא לשים חתיכת ברזל בתוך המים. זו גם הסיבה שכיום, משום שהמים מובלים לבתיכם בצינורות ברזל ניתן לשתות מים ללא חשש. בהסברים שונים להודעה נזכר כי היא מופיעה ב"שולחן ערוך", ספר הפסיקה המקובל בימינו על עדות המזרח, וכן מוזכרת על ידי הרמ"א - הפוסק המקובל על האשכנזים.
הרב אליהו אלחרר, רב העיר מודיעין פרסם היום הודעה לציבור בה הבהיר כי "לאור שאלות רבים, אשיב כי יש להיזהר שלא לשתות מים בעת התקופה מחשש סכנה".
הרב חיים נבון - "צורך פסיכולוגי של אנשים":
האם אסור לשתות מים בזמן סיום "התקופה"? ובכן, את כל ענייני הסגולות המופיעים בגמרא השמיט הרמב"ם. את זה הוא לא השמיט, כי זה...
Posted by חיים נבון on Wednesday, July 8, 2015
לשאלת nrg אמר הרב אלחרר כי למרות שהפסיקה מופיעה בשולחן ערוך, היא זכתה לפרסום מועט יותר משום שהיא שייכת יותר לענייני מנהגים, ושייכת רק למועד חילופי תקופות שאיננו נפוץ כל כך". עם זאת, הוא הבהיר כי "בלוחות שנה של העיר מודיעין שאני מפרסם זה מופיע מדי שנה".
בנוגע לפרסום הרב שלו זכתה ההודעה דווקא השנה אמר רב העיר מודיעין כי "בעידן של היום, ברוך ה', מעבירים דברים באופן מהיר. אבל אני אישית כן מקפיד על כך מדי שנה".
הרב חיים נבון, רב קהילה במודיעין כתב פוסט בפייסבוק בו התייחס להודעה. לדבריו: "אצלנו זה לא מנהג, ובטח לא פשוט. השאלה היחידה היא מאיפה נובע הצורך הפסיכולוגי של אנשים לחטט אחרי סגולות נושנות".
בשיחה עם nrg אמר הרב נבון כי "מבחינה הלכתית, הרמב"ם השמיט מספרו הגדול את כל הסגולות המיסטיות המופיעות בגמרא. בנוגע לסגולה הזו הוא לא היה צריך להשמיט דבר, משום שאין מקורה בתלמוד. הרמ"א ציין זאת כ'מנהג פשוט', כלומר: מנהג עממי רווח. בימינו זה לא מנהג, ובטח לא רווח. אנחנו מכבדים מנהגים, אבל מנהגים שנמצאים בחיים הממשיים של קהילות יהודיות, ולא מנהגים שמוצאים בספרים נושנים. כוחו של מנהג נובע מכך שנוהגים בו בפועל. כיוון שלסגולה הזו אין מקור הלכתי תלמודי, והיא אינה נוכחת במנהגים הממשיים של קהילות ישראל בימינו, אינני חושב שצריך לחשוש לה. אם מישהו מחפש ממה להיזהר בתקופת "בין המצרים", שייזהר, למשל, משנאת חינם".
הרב הוסיף: "יש לאנשים בזמננו נטייה לחפש סגולות וישועות מיסטיות. שמא בעידן של חוסר מנוחה וחוסר ביטחון, אנשים מחפשים עוגן מוצק בדמות חוקיות מיסטית, שאינה כפופה לתמונת העולם המשתנה".
מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg