פמיניזם? הטרנד הנשי החדש: אפיית מצות לפסח

אלפי נשים השתתפו עד כה בסדנאות אפיית מצות לפסח, הטרנד הלוהט החדש לאחר טקסי הפרשת חלה. בזרם הפמיניסטי חלוקים: האם אפיית המצות היא העצמת האישה, או החזרתה למטבח?

מנדי גרוזמן | 19/4/2016 19:10
טרנד חדש תופס תאוצה לקראת פסח: אפיית מצות בידי נשים. אלפי נשים, לא רק דתיות, השתתפו עד כה בסדנאות לאפיית מצות ברחבי הארץ, והרעיון כובש נשים רבות שרואות בכך תוספת ברוכה לצד ההכנות הרבות לפסח. הרעיון מאחורי האפייה הוא יישום המצווה באופן אישי באמצעות הכנת המצה בידיים וללא מכונה.

עוד כותרות ב-nrg:
הערכה בצה"ל: מכשול נגד מנהרות - תוך שנתיים
שיעור המתאבדים בישראל מהנמוכים בעולם
כל התכנים הכי מעניינים -­בעמוד הפייסבוק שלנו
 
(גם) שלומית אופה מצה

עד כה נערכה אפיית מצות המונית בערים: שוהם, נתניה, רעננה, ירושלים, ירוחם, כרמיאל, פתח תקווה, קצרין, רמלה, בית שאן וביישובים רבים בצפון ובדרום. אתי שפירא, שהשתתפה באחת מסדנאות אפיית  המצות, אמרה ש"זה חלק מהרצון לחוות את מצוות החג ולהיות שותפות לעשיית המצווה. חיפשתי פעילות מעניינת אחר הצהרים לעשות וכשראיתי את המודעה התעוררה סקרנותי. אני לא מה שרגילים לכנות אישה דתיה, אבל בהחלט יש לי בלב פינה חמה למסורת". לדבריה, היא  לא ציפתה לחוות ערב כל כך משמעותי. "האווירה, השמחה, האחדות והגיבוש של הקבוצה שאפתה היו כמו רגע קסום. שנה הבאה את כל החברות שלי אני מביאה באוזניים".
 
אופות מצות

אפיית המצות מצטרפת לטרנד הפרשת החלה, שבשנים האחרונות כבשה ציבורים גדולים בישראל. הפרשת החלה אף הפכה למיזם פוליטי, כאשר ליהיא לפיד, רעייתו של יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, השתתפה כאורחת כבוד בטקס כזה. השיח הפמיניסטי חלוק בשאלה האם הפרשת החלה, כמו גם אפיית המצות על ידי נשים, מהווה "החזרת הנשים למטבח", או שדווקא באופן אירוני, הפומביות שניתנת לטקסים הללו שמה את הנשים במרכז ותורמת להעצמתן.
 
צילום: איגוד רבני קהילות
תהליך הכנת אפיית מצות צילום: איגוד רבני קהילות

מאחורי המפעל הנוכחי עומד איגוד רבני קהילות, שמנסה להרחיב את השפעת הרבנים לציבורים מגוונים בישראל. לדברי מנכ"ל האיגוד, עמיחי אליהו, נכדו של הרב הראשי הרב מרדכי אליהו, זהו חלק מהמסר של הארגון שחר על דגלו את היהדות המסורתית של בית אבא. "המסורת של הרב מרדכי אליהו היא שהוא רואה בכל יהודי יהלום. כל מי שמגיעה לאפיה מרגישה את הניצוץ שקיים בה בוער".

מנכ"ל חברת ההייטק "קידום פלוס", עמיחי יוזן, שתרם חלק גדול מהעלויות של מוצרי האפייה, הוסיף כי בחברה "גאים להיות שותפים לפרויקט יהודי-חברתי שמחבר קדמה והיסטוריה ארוכת שנים. העתיד ממשיך בזכות העבר", אמר.


מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

עוד ב''בחדשות''

פייסבוק