צום תשעה באב תשע"ו: הלכות ואיסורים
יהודים בכל העולם מציינים את תשעה באב בצום, תענית, אירועים שונים ואמירת קינות. האם נשים בהריון צריכות לצום, האם מותר לקרוא עיתונים ומתי מסתיימים מנהגי האבלות?
זמני כניסת הצום וצאת הצום:אשקלון 19:26, 19:54
אשדוד 19:26, 19:54
באר שבע 19:28, 19:53
חברון 19:29, 19:52

מנהגי אבלות בכותל
צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

רבבות צפויים לפקוד את הכותל המערבי
צילום: פלאש 90
חיפה 19:29, 19:55
טבריה 19:24, 19:53
ירושלים 19:29, 19:53
כפר סבא 19:27, 19:54
מודיעין 19:27, 19:53

בהבדלה אומרים רק ''בורא מאורי האש''
צילום: רויטרס

אישה בהריון שמרגישה חולשה תעשה שאלת רב
צילום: פלאש 90
מצפה רמון 19:29, 19:53
נהריה 19:26, 19:55
נתניה 19:26, 19:55
עכו 19:26, 19:55
ערד 19:27, 19:51

אין שואלים בשלום חברו ביום זה
צילום: פלאש 90

מנהגי האבלות בטלים עם צאת הצום
צילום: רויטרס
פתח תקווה 19:26, 19:54
קריית ארבע 19:29, 19:52
קריית שמונה 19:25, 19:53
ראשון לציון 19:26, 19:54
רמת גן 19:27, 19:54
שדרות 19:28, 19:54
תל אביב 19:27, 19:54
עוד ב-nrg יהדות:
- מה גרם לי לצום לראשונה בתשעה באב
- ארגון רבנים אמריקאי חובר ל"שוברים שתיקה"
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
יהודים מסביב לעולם מציינים הערב (ש') את תשעה באב, יום חורבן בית המקדש הראשון והשני. הצום החל עוד לפני צאת השבת ויימשך עד למחר בשעות הערב. הערב ומחר צפויים רבבות אנשים לפקוד את שריד בית המקדש, הכותל המערבי בירושלים, ולקיים בו את תפילות היום, קריאת קינות ומגילת איכה.
בתשעה באב נהגו גם להתאבל על האסונות שפקדו את עם ישראל לאורך השנים בעקבות החורבן והיציאה לגלות, ביניהם פוגרומים ופרעות שונים ואירועי השואה. בתשעה באב נוהגים מדי שנה לערוך ערבי שיח בין מגזריים ולדון על שנאת חינם וקבלת השונה, גם השנה מתקיימים אירועים שונים ברחבי הארץ. ט' באב חל השנה בשבת, המכונה "שבת חזון", ולכן מועד הצום נדחה ביום אחד. הצום מגיע לאחר ימי "שלושת שבועות" ו-"בין המצרים", שבהם נהוגים מנהגי אבלות.
הלכות תשעה באב, על פי הרב חיים נבון:
א. בין שבת לתשעה באב: בשנה רגילה ישנן מגבלות שונות על הסעודה המפסקת. אך השנה, כשערב תשעה באב חל בשבת, הסעודה המפסקת היא סעודה שלישית, ואין עליה כל מגבלה - "אפילו כסעודת שלמה בשעתו". יש לסיים את הארוחה לפני השקיעה. עם צאת השבת, יש לומר "ברוך המבדיל בין קודש לחול", ולאחר מכן יש לחלוץ מיד את הנעליים (וללבוש נעלי בד), ולהחליף את בגדי השבת בבגדי חול, ואז ללכת לבית הכנסת לתפילת ערבית.
מבין ברכות ההבדלה אומרים במוצ"ש רק את ברכת הנר - "בורא מאורי האש". ונוהגים לברכהּ בבית הכנסת, בין ערבית לאיכה. במוצאי תשעה באב (יום א' בלילה) משלימים את יתר ההבדלה - בלי פסוקי הברכה ("הנה אל ישועתי"), בלי נר ובלי בשמים.
מי שנאלץ לאכול בתשעה באב, יש לו להבדיל לפני אכילתו על מיץ טבעי, קפה או תה, בלי פסוקי הברכה ובלי בשמים (ואם כבר בירך על הנר - גם בלי ברכת הנר).
ב. עינויי תשעה באב: בתשעה באב נאסרו, בדומה ליום הכיפורים, אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה. אין לצחצח שיניים. יש ליטול ידיים בבוקר עד סוף האצבעות, אחרי שהיה בשירותים. כוהן העולה לדוכן ייטול ידיו כרגיל. אין לשים בושם, שזה בכלל סיכה האסורה. יש הפוסקים שמותר לשים דיאודורנט.
אסור ללמוד תורה בתשעה באב, מלבד בענייני אבלות וחורבן. ואין לקרוא גם עיתונים, ספרים וכו', לפחות עד חצות היום (מלבד דברים העוסקים בחורבן, בשואה וכו'). אין שואלים בשלום חברו ביום זה. אין עושים מלאכה בט' באב עד חצות היום. "כל העושה מלאכה בתשעה באב, אינו רואה סימן ברכה מאותה מלאכה" (שולחן ערוך).
ג. מעוברת, מיניקה, יולדת ו(להבדיל) חולה: באופן עקרוני, מעוברות ומיניקות צריכות לצום בתשעה באב. אך בכל שנה, מי שמרגישה חולשה מיוחדת או בעיה אחרת - תעשה שאלת רב, כיוון שבנסיבות מסוימות אפשר להתיר לה שלא לצום. זה נכון בפרט כשהצום נדחה משבת, כמו השנה, שאפשר להקל כשיש חולשה וכו'.
יולדת - כל שלושים יום שלאחר הלידה אינה צריכה לצום, חולה חלוש וחש בגופו אינו צריך לצום, כל מי שהותר לו לאכול בתשעה באב, רצוי שבכל אופן יצום במשך הלילה עד הבוקר.
ד. היום שאחרי, י' אב: איסורי תשעת הימים - לרחוץ בחמין, להתגלח ולהסתפר, לכבס, לאכול בשר ויין - נוהגים בדרך כלל (לאשכנזים) עד חצות יום י' באב. כאשר תשעה באב נדחה ליום א', כל מנהגי האבלות בטלים עם צאת הצום. ורק נמנעים מאכילת בשר ויין בלילה של מוצאי הצום. "וכדאי הוא בית אלוקינו להצטער על חורבנו, לפחות יום אחד בשנה". ויהי רצון שנזכה לראות בשמחת ירושלים.
מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg