הרב הקונסרבטיבי של בריטניה: "נתניהו נכנע לחרדים"
בקהילות היהודיות בעולם נמשך הזעם על ביטול מתווה הכותל ועל חוק הגיור החדש. "עכשיו יימשך המצב שבו יהודים לא יוכרו כיהודים בממסד הדתי-ישראלי", אמר ל-360 הרב יונתן וויטנברג
"לפני אלף שנים, כשהוויקינגים היו פושטים על כפרים אנגליים, לעתים היו תושבים שהעדיפו לשלם להם דמי חסות. אלא שזה רק הוביל לעוד ועוד דרישות מצדם של הפולשים. בעיניי, זה בדיוק מה שקורה לממשלת ישראל ולנתניהו. במתווה הכותל היא נכנעה למפלגות קטנות – ובכך רק הוסיפה להן עוצמה". כך הסביר הרב יונתן וויטנברג, בכיר הרבנים הקונסרבטיבים בבריטניה, את התנגדותו למתווה שאושר ולאחרונה נדחה."הכותל היה סמל חשוב של השאיפה היהודית במשך 2,000 שנה לחזור לציון, ומן הראוי שיהיה בו מקום לכל אדם ולכל הדעות. חבל מאוד שזה לא מתקיים. צריך שזה יהיה מקום מכובד לתפילה בנפרד עבור מי שרוצה, או ביחד למשפחות שמעוניינות בכך".

תמך בנישואים חד מיניים בבריטניה. הרב וויטנברג
הרב וויטנברג, שנפגש אתמול (יום ג') בלונדון עם משלחת מטעם ארגון "גשר" ומשרד התפוצות, אמר בראיון לאפליקציית החדשות 360 כי גם הנסיגה של ממשלת ישראל מהנושאים הקשורים בגיור היא מצערת. "אפשר היה לנסות למצוא מכנה משותף שיפתור קשיים משמעותיים, אבל זה נמנע", ציין הרב, "עכשיו יימשך המצב שבו יהודים לא יוכרו כיהודים בממסד הדתי-ישראלי. משרד הפנים ירשום אותם כיהודים, אבל בעיניי הממסד הם לא יהיו חלק מהעם".
וויטנברג הוא מבכירי הרבנים של התנועה המסורתית בלונדון. הוא משמש כרב כבר 30 שנה והקהילה שלו מונה כ-3,000 בני אדם. בבריטניה, הקהילה המסורתית היא צעירה למדי ולמעשה קיימת רק מסוף המאה שעברה. לדברי וויטנברג, בשנים האחרונות היא רושמת עלייה במספר החברים, וכן במספר הרבנים המכהנים בה.
את דרכו בהלכה למד הרב וויטנברג מהרב לואי ג'ייקובס, שלמעשה ייסד את התנועה המסורתית בבריטניה. ג'ייקובס היה רב אורתודוכסי שלמד באוניברסיטה ונחשף לביקורת המקרא. הוא הגיע למסקנה שחמשת חומשי התורה לא ניתנו משמיים ובעקבות זאת הודר מן המגזר הדתי-אורתודוכסי בבריטניה.
הרב וויטנברג, שרואה בעצמו ממשיך דרכו של הרב ג'ייקובס, מקפיד על הלכות שבת וכשרות, אך בנושאים מסוימים חורג גם הוא מן ההלכה האורתודוכסית. בעקבות לגליזציה שניתנה לנישואים הומו-לסביים בבריטניה בתקופת ראש הממשלה דייויד קמרון, היה שותף וויטנברג לניסוח "ברית זוגיות" להומואים ולסביות שרוצים למסד זוגיות בדרך יהודית.
"זה היה לי מאוד קשה והיססתי במשך זמן רב, אבל אי אפשר היה שלא לנקוט עמדה", אמר וויטנברג, "הנה עמדה לפניי סוגיה שבה הרגשתי שאני עומד לעשות דבר שלא עשו בכל הדורות שלפני. 'איך אתה מעיז לעשות את זה', שאלתי את עצמי, והתשובה שנתתי לעצמי הייתה 'בגלל הסבל של האנשים'".
את מיסוד הקשר היהודי הזה לא כינה וויטנברג "קידושין", כפי שנקראת חתונה יהודית הטרוסקסואלית, אלא "שותפות". בטקס שהגדיר וויטנברג יש חופה, שמסמלת בית, אבל בברכות נערכו שינויים שיתאימו למציאות המסוימת. כך למשל הברכה "על-ידי חופה וקידושין" אינה נאמרת ומוחלפת באחרת, במקום כתובה יש שטר שותפות, ובמקום טבעת קונים שתיים מחשבון משותף ואומרים מתחת לחופה "הרי אתה רעי וחברי לבנות בית בישראל".
כמובן שבעקבות מעשיו זכה וויטנברג לא פעם לביקורת קשה, הן מצד הממסד האורתודוכסי שהתנגד לדרכו, והן מצד הרבנים הרפורמים והליברלים שטענו שהסכם שותפות הוא לא קידושין. וויטנברג, מצדו, רואה שליחות במעשיו: "בעבר היהדות הייתה עוברת מדור לדור, אבל זה כבר לא קורה. אם לא נציע יהדות שמתאימה למציאות היום, רבים מאלו שחברים היום בקהילה היו מתבוללים. ולא מדובר פה בפיתרון שניתן בדיעבד, אלא זו הדרך שהיהדות וההבנה של ההיסטוריה וחלקה בעיצוב הדת מחייבות אותנו לעשות".
מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg