ראשי > סטיליסימו > פנג שואי





מצב הרוח של הבית
השיער שלכם נושר ומערכות היחסים שלכם לא מצליחות להחזיק מעמד יותר משבועיים - כדאי שתבדקו איך הבית שלכם נראה
ד'ר ירון זפרן
6/5/2004  18:13
:עוד בכתבה
מודל הבית כאדם
כתבות פופולאריות העוסקות בפנג שואי גורמות לרובנו לחשוב שתורת הפנג שואי היא אוסף של נוסחאות מתמטיות סבוכות הקובעות עבורנו את הכיוון המושלם של המיטה או השולחן, בתוספת רשימת כללי "עשה ואל תעשה". אך פנג שואי הוא גם, ולפני הכל, מערכת סימבולית יצירתית ואינטואיטיבית, שמהותה חיזוק הקשר בין האדם לביתו.

אחד העקרונות הבסיסיים של תורה זו הוא כי כל פריט בבית, החל בתמונה התלויה על הקיר וכלה בצבע הווילון שמעטר את חלונותינו, משפיע עלינו ברמה האנרגטית, לא פחות מאשר ברמה האסתטית. ישנם אנשים שניחנו בחוש הטבעי הזה, לדעת מה נכון - אילו גוונים מטיבים עימנו, אילו סוגי רהיטים, איזו תאורה - אך למרבה הצער, אצל רוב בני האדם חוש זה אינו מפותח דיו על מנת לסמוך עליו באופן מוחלט. הפנג שואי, גוף ידע המבוסס על מסורת סינית בת אלפי שנים, יכול לסייע בידינו בתהליך זה. בעשורים האחרונים, עם ההתבססות של יותר ויותר תורות מזרחיות במערב, עברה תורת הפנג שואי שינויים ופיתוחים רבים, על מנת שניתן יהיה ליישמה בבתים מערביים מודרניים. שינויים המבססים את ההנחה כי כי הפנג שואי הינו אומנות יותר מאשר מדע.
 
אני רואה בפנג שואי דרך לבחון את הקשר שלנו עם סביבתנו, וצורת חשיבה ייחודית, שכאשר היא מופנמת כהלכה, יכולה להפוך לכלי רב עוצמה, המהווה זרז לשינוי בחיים. מנסיוני, לעתים קרובות ישנה סתירה בין מה שאנשים מבקשים להשיג בחייהם, לבין מה שבפועל משדר ביתם. בהמשך מאמר זה אני מבקש להציג, גם אם על קצה המזלג, את משמעותם והשפעתם של הסמלים השונים אותם אנו בוחרים לשלב בביתנו. זהו הפנג שואי שמעבר לנוסחאות הנוקשות. הפנג שואי של הרגש, של חמשת החושים ושל החוש השישי.
מודל הבית כאדם
אני נוהג לעשות השוואה בין הבית והאדם המתגורר בו: המבנה הפיזי של הבית מייצג בעיני את גופו של האדם. הריהוט הוא הבגדים, והקישוט של הבית בפריטי אומנות הינו ההבעה של הבית. בהתאם להשוואה זו אני מוצא שמבנהו הפיזי של הבית אכן משפיע במידה רבה על מצבם הגופני-בריאותי של הדיירים בו.

תוך התבססות על נסיון אומני הפנג שואי של העבר, בשילוב עם ממצאיי שלי, יצרתי מודל העושה הקבלה בין מבנהו האדריכלי של הבית ומבנהו האנטומי של האדם. על פי מודל זה יסודות הבית מייצגים את הרגליים, הקירות את העור, דלת הכניסה את הפה, החלונות הגדולים את העיניים, והגג את הקרקפת. המבואה (לובי) מייצגת את הלוע, המטבח את הקיבה, וחדר האוכל את המעיים. חדר השינה מקביל לאברי הרבייה, חדר העבודה למוח,  וכן הלאה.

בפועל, משמעות המודל הזה היא שהבית צריך להיות מתוחזק היטב. כל מחדל תחזוקתי עלול לגרום להפרעות בזרימת הצ'י באותו אזור, ובהתאם לכך - לפגוע במצבם הבריאותי של הדיירים. צבע המתקלף מהקירות, למשל, עלול להתבטא בבעיות עור, רעפים רופפים - בנשירת שיער, לכלוך במטבח - בקלקול קיבה (גם ההיגיון התברואתי הפשוט יאמר זאת), עומס ספרים או ניירת בחדר העבודה יתבטא בכאב ראש, חלונות מלוכלכים יגרמו לערפול הראייה וכיוצא באלה.

כדוגמה אביא בית בו ביקרתי לאחרונה עם קבוצת מתלמדים. בעלת הבית סיפרה לנו שבעלה עבר ניתוח מעקפים זמן קצר לאחר שהבית עבר שיפוץ. כשביקשתי ממנה לפרט את מהות השינויים שנעשו, התברר שהשינוי שנעשה היה במרכז הבית.

על פי נוסחת הפה-קואה (הידועה גם בשם "בגואה"), הבית נחלק לתשעה חלקים שווים, שכל אחד מהם מייצג תחום חיים מסוים. ישנם חלקים המייצגים זוגיות, שפע, בריאות, ילדים, נסיעות, מוניטין, קריירה והתפתחות אישית. אך החלק החשוב ביותר הינו התשיעית המרכזית של הבית, המכונה לפעמים ה"טאי צ'י", או ה"מינג-טאנג" ("הול מואר" בסינית). אזור זה הוא המרחב אליו הצ'י חוזר, במהלך תנועתו בבית, כדי להתחדש ולהעצים. פונקציה זו דומה למתרחש אצלנו בלב, מה שהופך חלק זה לליבו של הבית, או ליתר דיוק מערכת הלב-ריאה. ולכן, על מנת לאפשר סירקולציה נינוחה של הצ'י באזור זה, מומלץ שהמקום יהיה פנוי במידת האפשר מחפצים מיותרים.

בעקבות השיפוץ, כך התברר לי מבעלת הבית, הפך האזור דחוס עוד יותר משהיה, עם תוספת של כוננית ספרים חדשה (ועמוסה לעייפה), בתוך מבנה קירות המזכיר מבוך, ודורש "מעקף" בכל פעם שעוברים בו. על מנת לוודא את השערתי הנוספת שאלתי את בעלת הבית האם אנשים בבית זה סובלים גם מבעיות נשימה, ולחלוטין לא הופתעתי כשסיפרה לי גם על התפתחות של אסתמה שהופיעה אצל חלק מבני המשפחה.
 

שפת הגוף של הבית
כידוע, אין כמו ההבעה שעל פנינו על מנת להעביר מסר על מצב רוחנו, ובהקבלה לבית - ניתן ללמוד על מצב רוחו של הבית מסקירת התמונות, הפסלים, ואביזרי הקישוט שמעטרים אותו.

כשהגעתי לביתה של אחת התלמידות שלי, מעצבת פנים במקצועה, התברר לי שמאז כניסתה לבית היא חשה חסרת שמחת חיים, ועצב תמידי מלווה אותה, ללא סיבה הברורה לה. כששוחחתי עימה, הדבר הראשון בו נזכרתי היה התמונה שראיתי עם כניסתי אל ביתה. הדלת הינה השער המרכזי דרכו נכנס הצ'י, כוח החיים עליו מבוססת תורת הפנג שואי, אל הבית. אופי הצ'י הנכנס מושפע במידה רבה ממה שמכונה בשפת הפנג שואי "מראה ראשון". מסיבה זו, תמונה או פסל המוצגים מול דלת הכניסה עשויים להשפיע על אופי האנרגיה הכללית שנחוש באותו בית. התמונה שציפתה לצ'י הנכנס לבית האמור היתה אישה בוכה בכי תמרורים. ולכן אין זה מפתיע שבבית שבו הצ'י הנכנס נתקל בתמונה מסוג זה, שוררת אווירת עצב, שהרי הצ'י נצבע עם כניסתו באנרגיה זו ונושא אותה עימו אל כל פינות הבית.
דלת הכניסה - שער הצ'י
כידוע, אין כמו ההבעה שעל פנינו על מנת להעביר מסר על מצב רוחנו, ובהקבלה לבית - ניתן ללמוד על מצב רוחו של הבית מסקירת התמונות, הפסלים, ואביזרי הקישוט שמעטרים אותו.
כשהגעתי לביתה של אחת התלמידות שלי, מעצבת פנים במקצועה, התברר לי שמאז כניסתה לבית היא חשה חסרת שמחת חיים, ועצב תמידי מלווה אותה, ללא סיבה הברורה לה. כששוחחתי עימה, הדבר הראשון בו נזכרתי היה התמונה שראיתי עם כניסתי אל ביתה. הדלת הינה השער המרכזי דרכו נכנס הצ'י, כוח החיים עליו מבוססת תורת הפנג שואי, אל הבית. אופי הצ'י הנכנס מושפע במידה רבה ממה שמכונה בשפת הפנג שואי "מראה ראשון". מסיבה זו, תמונה או פסל המוצגים מול דלת הכניסה עשויים להשפיע על אופי האנרגיה הכללית שנחוש באותו בית. התמונה שציפתה לצ'י הנכנס לבית האמור היתה אישה בוכה בכי תמרורים. ולכן אין זה מפתיע שבבית שבו הצ'י הנכנס נתקל בתמונה מסוג זה, שוררת אווירת עצב, שהרי הצ'י נצבע עם כניסתו באנרגיה זו ונושא אותה עימו אל כל פינות הבית.
מה שבאמת חשוב לנו
הסלון הינו מקום משמעותי נוסף המשפיע על מצב הרוח הכללי שנחוש בבית. בהיותו המרחב בו אנו מנהלים את חיי המשפחה והחברה שלנו, הסמלים הנוכחים בו ייצגו את הדברים המשמעותיים לנו ביותר כמשפחה, כמו גם את הפנים שאנו מבקשים להראות לעולם. מקרה אחד שנחרת בזכרוני, על אף שעבר זמן רב מאז, הוא של תלמידה שביקשה שאגיע על מנת לבדוק בית חדש אליו היא מתעתדת לעבור. המשתנה החשוב ביותר כאן הוא הסיבה שבגללה החליטה היא ומשפחתה לעבור: אחד מבניה מת מוות טראגי, ועל אף הזמן שחלף התקשו בני המשפחה להשתחרר מהזכרונות שהמשיכו לרדוף אותם בכל פינה בבית בו חיו כאשר קרתה הטרגדיה. הם קיוו שהבית החדש יאפשר להם להשאיר את העבר מאחוריהם ולפתוח דף חדש. כשהגעתי עם התלמידה אל הבית החדש הוא היה עדיין ריק מריהוט. לא היה בו שום קישוט למעט תמונה אחת, שהיתה תלויה בסלון והציגה אגרטל פרחים ובו שלושה פרחים רעננים (מספר הילדים שיש לה כיום). אך לא על הפרחים היה הפוקוס של התמונה: הם היו מטושטשים ברקע, בעוד המיקוד היה על פרח בודד ששכב נבול מחוץ לאגרטל, בקדמת התמונה. הקבוצה הסבה את תשומת ליבה של המארחת אל המשמעות הסמלית האפשרית של תמונה זו: במקום להתמקד בשלושת הפרחים הרעננים, הזקוקים לה על מנת להמשיך ולשגשג, ממוקדת התמונה בפרח הנבול. וזו התמונה אותה בחרה התלמידה, מן הסתם בלי מודעות לסמליותה, למקם בסלון, לפני כל אביזר אחר.
דומה מושך דומה
ווינסטון צ'רצ'יל אמר פעם "קודם אנו מעצבים את ביתנו, ובהמשך ביתנו מעצב אותנו". הסמלים בהם אנו מקיפים את עצמנו פועלים על המיינד העמוק שלנו, גם כאשר איננו מודעים לכך, ומממשים עצמם בחיינו. לכן עלינו להקיף את עצמנו בסמלים המבטאים שמחה, בריאות, שפע, או כל דבר אחר שנבקש, ובזאת למשוך אל חיינו אנרגיות בעלות אופי דומה. או כדברי אותו חוק מטאפיזי עתיק: דומה מושך דומה (Like Attracts Like).

פעמים רבות יצא לי לבקר נשים שסיפרו לי על קושי ליצור מערכת יחסים זוגית. אצל חלק גדול מהן מצאתי בחדר השינה תמונת אישה לבד. מבחינה פסיכולוגית ניתן כמובן להבין את הצורך של אותה בחורה להקיף את עצמה בתמונות המשקפות את מצבה ועל ידי כך מסייעות לה להתמודד איתו, אך מנקודת המבט של הפנג שואי - זוהי הנצחה של המצב. אדם המבקש זוגיות, לפיכך, יעשה נכון אם ימקם בחדר השינה שלו, המייצג את האינטימיות שבחיינו, סמל זוגי, כמו למשל זוג פסלונים של ברבורים או דולפינים.

ירון זפרן הוא דוקטור למדעי המטאפיזיקה ופסיכולוגיה טראנספרסונלית, עוסק בייעוץ ובהוראה של אומנויות הרוח משנת 1986. הוא השתלם כאומן פנג שואי בארה"ב ובאנגליה ומנהל כיום את הפקולטה ללימודי פנג שואי.
 
www.zafran.co.il
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה    עבור לפורום כתוב לעורך


  
  
  
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה  עבור לפורום כתוב לעורך