רכב החלל של נאס"א
נחת במאדים
פרויקט בעלות 2.5 מיליארד דולר הגיע לשיאו, כאשר רכב החלל הגיע לכוכב האדום בחיפוש אחר סימני חיים. צפו בסרטון הנחיתה
עם רגע הנחיתה, המדענים ואנשי הבקרה שהיו מעורבים בפרויקט הריעו, וניכר היה כי ההתרגשות במרכז הבקרה ליד לוס אנג'לס רבה.
אנשי הבקרה מסרו כי הם קיבלו אותות ראשונים שהועברו על ידי "קיריוסיטי" ממאדים, המאשרים כי הרכב ורכיביו שרדו. בנאס"א טוענים כי מדובר בהישג המורכב ביותר אי פעם של רכב חלל רובוטי.
במשך שמונה חודשים וחצי עשתה החללית הנושאת את "קיוריוסיטי" את דרכה מכדור הארץ למאדים במהירות של קרוב ל-13 אלף קמ"ש. עם התקרבותה למאדים, יגרום כוח המשיכה של הכוכב לחללית להאיץ עד מהירות של למעלה מ-21 אלף קמ"ש.
- מתח באוויר: מצפים לנחיתה על המאדים
- 2011: משימת החיים של נאס"א - השיגור
בניגוד לחלליות הקודמות שהנחיתה נאס"א על המאדים, גודלה של "קיוריוסיטי" לא מאפשר את "השלכתה" על פני השטח כשהיא עטופה בכריות אוויר. לכן החללית הוצנחה ממעין מנוף שירחף מעל לפני השטח בעזרת רקטות.
"זהו רגע השיא של עשור של מחקר ותגליות", אמר פרופ' סקוט הובארד מאוניברסיטת סטנפורד. "עכשיו אנחנו יכולים להתחיל להתקדם לעבר מציאת 'טביעות אצבע' של חיים על המאדים".
"קיוריוסיטי" היא בעצם מעבדת מחקר ניידת, המצוידת בכמאה מכשירים מדעיים ובמקדח שיאפשר לה לחדור אל תוך סלעי המאדים ולקחת מהם דגימות. מסלוליהם של כדור הארץ ומאדים מתקרבים האחד לשני במידה המאפשרת יציאה למסע ביניהם רק אחת לשנתיים, ולכן השיגורים חייבים להתבצע בחלון הזדמנויות קצר.
אולם הסיבה העיקרית למיעוט השיגורים היא כמובן עלותם האדירה. עלותו של המחקר הנוכחי מוערכת בכ-2.5 מיליארד דולר. על אף עלותו ולמרות הקיצוץ בתקציבה של סוכנות החלל, בנאס"א החליטו להוציאו לפועל. זאת למרות - ואולי בגלל - ביטולה של תוכנית המעבורות, אשר לראשונה מאז הנחיתה על הירח יצר מצב שבו אין לארה"ב יכולת עצמאית לשגר בני אדם לחלל.
-
צילום: אי-פי-איי
1 / 6מהנדסים בנס''א בעת נחיתת קיריוסיטי
-
צילום: אי-אף-פי
2 / 6הדמיית מחשב של הקיוריסיטי על קרקע המאדים
-
צילום: אי-פי
3 / 6שיגור "סקרנות" מקייפ קרנבל בפלורידה
-
צילום: אי-פי-איי.
4 / 6הרכב שנחת במאדים שולח תמונות חדשות
-
צילום: אי-פי
5 / 6רכב החלל סקרנות
-
צילום: אי-אף-פי
6 / 6ימצא מיקרו אורגניזמים? פני השטח של מאדים