איך צוקרברג יכול להרוס את וואטסאפ?
למרות קמפיין אגרסיבי מצד הרשת החברתית, הגולשים העדיפו את וואטסאפ על פני "מסנג'ר" של פייסבוק. למה? כי היא מאפשרת העברת מידע בקבוצות סגורות, בלי שיזלוג החוצה. כל מה שנשאר לצוקרברג זה לוותר על כל מה שהוא עשה ברשת החברתית שלו
רבים מיהרו אז לפקפק בהחלטה המהירה של המנכ"ל הצעיר. אמרו שהוא פזיז, שהוא לא מבין ושהוא יבריח את כל הגולשים. אלא שמאז התברר ש"הילד" צדק, ואינסטגרם הפכה לעוגן היחיד של פייסבוק בקרב משתמשים צעירים. אלו שממהרים לנטוש אותה בשנתיים האחרונות וליצור גרפים שמטרידים את המשקיעים. קשה להאשים אותם: בגיל 16 אתה ממש לא רוצה להיות ברשת חברתית שבה סבתא שלך יכולה לראות מה הם עשו אתמול בלילה, ושומו שמיים, אולי גם לעשות לזה לייק.
אבל עסקת הענק הנוכחית שעומדת על 16 מיליארד דולר ועוד שלושה "על תנאי", היא הרבה יותר מעוד רכישה שנועדה לסלק מתחרים.

מארק צוקרברג. הבין שהשנה היא כבר לא 2004?
צילום: איי-פי
וואטסאפ הציעה לעולם בדיוק את כל מה שפייסבוק לא נתנה. כל מה שהיה חם ולוהט ב-2004, כשצוקרברג הצעיר איפשר לחבריו בהרווארד לבלוש אחרי ידידיהם, ובעיקר ידידותיהם, כבר הרבה פחות מרגש עכשיו. כשיותר ממיליארד משתמשים חושפים מרצונם החופשי את כל המידע הדרוש - עם מי הם מבלים, מה הם אוכלים ומה הם קראו אתמול באינטרנט - הריגוש כבר לא נמצא בפייסבוק.
הגולשים הצביעו בידיים
וכאן נמצא האתגר הגדול ביותר של צוקרברג - להבין שוואטסאפ, רשת המסרים המידיים שהחלה כשירות הודעות חינמיות והפכה למפלצת קבוצות חברתיות סגורות, היא הרשת החברתית החדשה. כל 450 מיליוני המשתמשים שלה למעשה מצביעים ברגליים ונמנעים בכוונה מלהשתמש ב"מסנג'ר" - שירות המסרים המקביל של פייסבוק, למרות ניסיונות הקידום האגרסיביים מצד החברה.
הרשת החברתית הגדולה בעולם התחילה להרתיע את המשתמשים בה מאחר שכל מה שעלה בה הצליח לזלוג לרשת ולהגיע לתפוצה שאיש כבר לא חפץ בה. למה זה קרה? כי כך היא נבנתה. זה זה מה שצוקרברג הבין שיעניין אנשים: סערות חברתיות, חשיפות מביכות, נאצות וגם ויכוחים מעוררי מחלוקת.
קבוצות הוואטסאפ, לעומת זאת, הפכו לכלי שמאפשר שיח בין בני משפחה, חברים לעבודה והצבא - והכול נשאר בפנים, כולל הסודות השמורים ביניכם. אין שום חשש שאלגוריתם זדוני יניח את ידיו על מה שכתבתם או צילמתם, ויפיץ את זה לכל העולם, רק כדי לגרוף גולשים וכסף. זהו לב העניין שהניע את הגלגלים של וואטסאפ.
האם צוקרברג יבין את זה? האם הוא ישמור על חממת הפרטיות שמציעה וואטסאפ מהיקום האכזרי שהוא בנה במו ידיו? זה האתגר הגדול שעומד כרגע בפניו. המתכנת
מייסד פייסבוק אמנם כבר הוכיח זאת אחרי רכישת אינטסגרם. פייסבוק השכילה לשמור על שתי הרשתות נפרדות יחסית, וזליגת מידע ותמונות מתרחשת רק אם הגולשים ממש מעוניינים בכך. אך רכישת וואטסאפ היא עליית מדרגה בתחום הזה. עסקת הענק, החריגה אפילו בתחום הטכנולוגיה, עשויה להעיד על כך שכל מה שפייסבוק עושה - כבר עבר זמנו. ייתכן שבעתיד, התקשורת החברתית שמציעה וואטסאפ - קבוצות סגורות הרמטית ומפולחות ללא אפשרות כניסה לזרים - היא הפייסבוק החדשה.
צוקרברג עשה כבר את הצעד הגדול - הוא ניגש בענווה ורכש את המתחרה הגדולה ביותר שלו בסכום שמוכיח שהוא היה מבוהל. עכשיו נותר הצעד הקטן יותר - להבין שהשנה היא כבר לא 2004, ואולי הגולשים מבינים טוב יותר ממנו מה טוב להם.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg