מחקר: תקשורת בין רכבים עשויה לחסוך 20% מההרוגים
בדיון שערכה ועדת המדע של הכנסת בטכנולוגיות מצילות חיים בכביש קבע פרופ' דוד שנער מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כי כיום "חגורות הבטיחות, נותנות את המענה הטוב ביותר למניעת הרוגים בתאונות דרכים"
וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קיימה השבוע דיון בנושא הטמעת מערכות אלקטרוניות מצילות חיים ברכבים, לרגל ציון שבוע הבטיחות בדרכים בכנסת. יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב אמר "המטרה המשותפת שלנו, היא למנוע פגיעות בגוף, בנפש וברכוש. אני קורא למשרד התחבורה לזרז תקינה והטמעת מערכות מצילות חיים". מקלב בירך על החלטת שר התחבורה והממשלה להטמיע מערכות מצילות חיים ברכבים ישנים. ח"כ חמד עמאר אמר "משנת 2007, 68 אזרחים נהרגו בתאונות חצר.לדבריו, אם מערכות חיישני רברס היו מותקנים בכל המכוניות, יכולנו לחסוך חיי אדם. ב-2014 בלבד נהרגו 15 ילדים". עמאר אמר כי לדעתו, עדיף שהכסף העודף בחברת קרנית, יגיע למכשירים מצילי חיים, במקום להשיב אותו לאזרחים. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים רו"ח מרדכי בהירי אמר "אנו יוצאים בסדרת פרויקטים מצילי חיים. אנחנו רוצים למנוע הרוגים ולא להסביר למה הם קרו. לשם כך, הרשות תפעיל מתנדבים שיצלמו עברייני תנועה".

תאונות, מכוניות
צילום: יוסי אלוני.
פרופ' דוד שנער מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמר כי חגורות הבטיחות, נותנות את המענה הטוב ביותר למניעת הרוגים בתאונות דרכים (כ-25%). כריות אוויר מונעות 5%. לדבריו, מחקר שנערך בנורבגיה מעלה שתקשורת בין רכבים עשויה לחסוך 20% מההרוגים.
שנער הציג בפני הוועדה את הפיתוחים הטכנולוגיים שקיימים היום בשוק, בתחום מערכות מצילות חיים בכלי רכב. שנער ביקר את חוסר ההשקעה בטכנולוגיות מצילות חיים. לדבריו, "כחברה, אנו משקיעים סכומים אדירים במניעת טרור הרבה יותר מבטיחות בדרכים בהם נהרגים יותר אנשים מטרור". ח"כ מקלב שאל את שנער "האם הנהג יצליח להשתלט על כל כך הרבה מערכות?"
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
במהלך הדיון התגלע ויכוח נוקב בשאלה האם קיים תקן ישראלי למכשיר הינשוף, מכשיר למדידת רמת האלכוהול בגוף. מר אילן כרמית ממכון התקנים הישראלי אמר שהמכון קבע תקן למכשיר כבר לפני שנה. לעומתו, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים טען כי עד היום עדיין אין תקן למכשיר. סמנכ"ל חברת מובלאי מר אלעד צרפתי אמר שהחברה מעסיקה 650 עובדים בירושלים שעוסקים רק בהצלת חיים. לדבריו, הנושא החם היום הוא התראה מפני תאונה. צרפתי הציג בפני הוועדה מערכת חדשה לאוטובוסים ומשאיות. המערכת מנטרת באמצעות חיישנים את סביבת כל האוטובוס ומתריעה מפני הולכי רגל רוכבי אופניים וכו' העלולים להיפגע.
מנכ"ל חברת גוד טו גו מר אסף סלע, טען כי בכל שנה יש עליה של 5% בהרוגים כתוצאה משימוש בטלפון. סלע הציג יישומון חדש שינטרל תוכנות שונות במכשיר הטלפון הסלולארי בנהיגה, כגוןsms דוא"ל ואצ-אפ וכו'. קצין רכב רשאי לקבוע את מדיניות ארגון איזה פונקציה תנוטרל בעת נהיגה. המערכת בגודל מכשיר טלפון מחוברת באמצעות בלוטוס ונטענת סולארית. עלותה כ- 900 שקלים ליחידה. נציגי הרשות גילו התעניינות במערכת זו. סמנכ"ל פיתוח חברת vpg מר בני ישעיה הציג מערכת שתמנע עומס יתר במשאיות.
המערכת בוחנת את שקיעת הקפיצים ובעומס יתר, המערכת תתריע לנהג. המערכת יכולה להתחבר למערכת ניווט ובאמצעותה להעביר נתונים לכל גורם כגון קצין רכב. לדבריו, המערכת תסייע להג לדעת כמה הוא סוחב מה שלא קיים היום.
ראש מדור מכשור ואכיפה באגף התנועה של המשטרה סנ"צ נועם בגיינסקי אמר "מרוב מערכות, נהג יצטרך להיות מהנדס תנועה. יתירה מזאת, הצפצופים והמסכים של המכשירים הרבים, גוזלים את תשומת לב הנהג ומסיטים אותו מהכביש. צריך להבטיח שהמערכות הללו יהיו מצילות חיים, ולא יהפכו לרשתות חברתיות".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg