בונים נמל: סלעי ענק וקוביות בטון במשקל עצום

השר ישראל כץ סייר היום בנמל החדש שמוקם בדרום הארץ. פלטפורמת ענק שיוצרה במיוחד עבור הפרויקט הגיעה מסין. השר כץ: הנמל בדרום הוא אחד משבעת פלאי ישראל". הנמל צפוי להתחיל לפעול בסוף שנת 2021

אסף גולן | 12/4/2016 13:35
העבודות להקמת הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה, שני מיזמי תשתית מהגדולים במשק, מתקדמות במרץ. בסיור שהתקיים היום עם שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, ועם הנהלת חברת נמלי ישראל, בנמל הדרום, התרשמו המבקרים מהיקף הביצוע בשטח.

 
צילום: לירון מולדובן
טונות של בטון לחיזוק הנמל צילום: לירון מולדובן


סלעי ענק וקוביות בטון במשקל עצום
בנמל הדרום באשדוד נאגרים סלעי ענק שמשקלם עד מספר טונות וכן קוביות בטון המיוצרות בקו מיוחד שהוקם לצורך הפרויקט. הסלעים, האבנים וקוביות הבטון נועדו להקמת שוברי הגלים של הנמל החדש. בנוסף ממוקמים במקום צינורות ושיגומי פלדה המיועדים להקמת מסגרת הרציפים. מחברת נמלי ישראל נמסר כי הוקם רציף עבודה ממנו ישונעו חומרי הגלם להקמת הנמל, העבודות להקמתו כללו מילוי שטח הרציף המיועד בים, הקמת שוברי גלים, החדרת שיגומי פלדה ארוכים לקרקעית הים ליצירת מסגרת הרציף.

 
צילום: לירון מולדובן
נמל אשדוד צילום: לירון מולדובן


מצפון לתחנת הכח "אשכול" החלה הקמת שובר הגלים המשני לנמל הדרום, שעם השלמתו יגיע לאורך של כ- 1,500 מטרים והוא נועד להגן על הנמל החדש מצפון. עבודות ההכנה לקראת הקמת שובר הגלים הראשי בעיצומן. שובר הגלים הראשי יתחבר לשובר הגלים הקיים של נמל אשדוד, אורכו יהיה כ- 600 מטרים והוא יתנשא לגובה של 32 מטר מקרקעית הים (מתוכם 9 מטר מעל פני הים), ומהווה למעשה "חומה" בחתך טרפזי שבסיסה המונח על הקרקעית הינו ברוחב 140 מטר ובאזור ראש שובר הגלים מתרחבת עד ל-260 מטרים.

 
צילום: לירון מולדובן
נמל אשדוד החדש צילום: לירון מולדובן


במקביל יוצרו 18 יחידות של מבני בטון ענקיים, הנקראים קיסונים- אורך כל אחד 24.5 מטר, רוחב 13 מטר, גובה 17 מטר. הקיסונים משמשים כקיר ים תומך לנמל בצידו המערבי ולהגנה מפני כוחות הים, המבנים משונעים למיקומם המדויק בים בהתאמה למבנה הנמל החדש ומשוקעים עד לקרקעית הים. הם יוצרו בתוך מתקן ימי ייחודי, מפעל צף, ששונע מחו"ל והוצב בצמוד לשובר הגלים הקיים בנמל אשדוד.


- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

סופר פלטפורמה מסין
במרחב הימי של האתר פועלים כלים ימיים רבים המשמשים את הקבלן לביצוע העבודות בהם- סופר-פלטפורמה שהובאה מסין לטיוב קרקעית תוואי שוברי הגלים של נמל הדרום, דוברות גדולות מימדים לשינוע אבן וקוביות בטון, גוררות, אסדות להחדרת שיגומים (פרופילי פלדה), אניית מחפר ועוד.

במקטע היבשתי פועלים מנופים, דחפורים, מכבשים ומובילים שונים. בתחילת הפרויקט הוקמו אתר התארגנות של מנהלת הפרויקט ודרכי גישה לפרויקט. שלמה ברימן, מנכ"ל חנ"י, דיווח כי השלמת רציף העבודה בנמל הדרום הוקדמה בחמישה חודשים וכי שני הנמלים צפויים להתחיל לפעול בסוף שנת 2021. 

 

צילום: לירון מולדובן
שר התחבורה בסיור בנמל החדש באשדוד צילום: לירון מולדובן


עבודות ב3 מיליארד שקלים
עלות העבודות הימיות להקמת נמל הדרום בהן נושאת חברת נמלי ישראל הן מעל 3 מיליארד שקלים. עבודות אלה כוללות: הקמת רציף עבודה, הקמת רציפים ושטחים תפעוליים, הארכת שובר גלים ראשי קיים, הקמת שובר גלים משני ועבודות חפירה ימית.

כמו כן המפעילים הבינלאומיים שנבחרו נדרשים לתכנן, לממן ולהקים את השטח התפעולי, כולל השלמת מערכות תשתית שונות כגון: חשמל, מים, תקשורת וכן הקמת מבנים תפעוליים שונים. כמו כן,  אחראי המפעיל לרכש ולהתקנת הציוד התפעולי - מנופים, כלי רכב ייעודיים, מערכות ניהול ומידע  וציוד אחר הנדרש להפעלת נמל. אומדן ההשקעה של המפעילים נכון לעכשיו הוא מעל למיליארד ש"ח, לכל תקופת הזיכיון שמשכה כ-25 שנה.

אחד משבעת פלאי ישראל
השר ישראל כ"ץ אמר כי "הביקור כאן היום מאפשר לראות את אחד משבעת פלאי ישראל. כאן יצרנו יש מאין והתגברנו על מכשולים ישראליים קלאסיים. בזכות הנמל החדש תהיה כאן תנועה שהיא הרבה מעבר לתנועה הישראלית. יביאו הרבה מאוד תוצרת מחוץ לישראל וזה מה שהתחרות מייצרת – פריחה והוזלה של יוקר המחייה.

 
צילום: לירון מולדובן
שר תחבורה מסייר בנמל אשדוד צילום: לירון מולדובן

נתונים על חומרי הבנייה של הנמל
45,000 טון בקירוב של פלדה לשיגומים ולצינורות (אורך כולל של 120 ק"מ).
אורך שיגומי הפלדה המייצרים את מסגרת הרציפים נע בין  33  ל-54 מטרים.
כ-7 מיליון טון אבני מחצבות וסלעים ישמשו ברובם להקמת שוברי הגלים.
כ-35,000 קוביות בטון (אנטיפרים) מיוצרות לשוברי גלים.
נפח הבטון בו יעשה שימוש בפרויקט- 140,000 מ"ק (לא כולל בטון לאנטיפרים).
לטיוב קרקעית הים בתוואי שוברי הגלים יבוצעו כ- 40,000 יחידות של עמודות חצץ שיוחדרו באמצעות דוברת ענק (סופר-פלטפורמה).

קדמת הטכנולוגיה
הסופר-פלטפורמה זוהי דוברת ענק מתרוממת בעלת כושר ציפה של  4,000 טון , שהגיעה ארצה במהלך חודש פברואר 2016  ויוצרה בסין במיוחד לפרויקט ע"י הקבלן המבצע. הסופר-פלטפורמה משמשת להחדרת עמודות חצץ בתוואי שובר גלים הראשי ושובר גלים המשני של הנמל החדש, עד לעומק של 10 מטרים בתוך קרקעית הים. מתקן זה יוצר בסין במיוחד עבור פרויקט נמל הדרום.

עמודות החצץ משמשות לטיוב קרקעית הים ותפקידן לשפר את חוזק הגזירה של הקרקע להתמודדות עם רעידות אדמה ולהגברת יציבות שוברי הגלים. יתרונה הגדול: הדוברה יכולה להתרומם עד לגובה של 15 מטר מעל פני הים כך שהיא מסוגלת לבצע את העבודה גם בתנאי ים קשים (ים פתוח גבוה וגלי) .

נמל הדרום נבנה ע"י PMEC-Pan Mediterranean Engineering Co. Ltd  של צ'יינה הארבור הסינית ,שזכתה במכרז הבינלאומי להקמתו. נמל המפרץ בחיפה מוקם ע"י שותפות של החברות הישראליות אשטרום ושפיר.

הנמלים החדשים הינם מיזמי תשתית מהחשובים לכלכלת ישראל. הקמתם נועדה לתת מענה לצורך בהגדלת קיבולת הנמלים הקיימים הקרבה למיצוי, לשינויים הדרמטיים והמהירים בגודל האניות בקווי הסחר הבינלאומיים, וכן כדי למזער את תלותה של ישראל בנמלים אחרים באזור ולשמור על איתנותה של כלכלת ישראל הנשענת באופן כמעט מוחלט על נמלי הים, כשער המסחרי העיקרי. ההשקעה בהקמת הנמלים החדשים נחלקת בין חברת נמלי ישראל לחברות ההפעלה הבינלאומיות (המפעילים).

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים