מעכשיו גם השלט בידיים של צוקרברג

הפיצר של שידורים חיים בפייסבוק עלה לאוויר רק לאחרונה וכבר תפס מקום אדיר בתחום. תופעה זו עלולה להחליש את מנגנוני האתיקה בתחום. שכן בניגוד למערכות תקשורת ממוסדות התכנים ברשת ברוב המקרים אינם עוברים סינון ובקרה

יצחק משיח | 13/6/2016 11:53
או האירוניה. בשבוע שעבר דיווחו מספר כלי התקשורת בארץ ובעולם על כך שחשבונות הטוויטר והפינטרסט של מארק צוקרברג נפרצו על ידי האקרים. האירוניה במלוא תפארתה. פעם ראשונה בכך שמנכ"ל פייסבוק- הרשת החברתית הגדולה והפופולארית בעולם חבר פעיל ברשתות מקבילות ומתחרות. פעם שנייה, האקרים מצליחים לפרוץ בקלות לחשבונות האישיים שלו.

ופעם שלישית, הדיון הציבורי סביב הפריצה דחק הצידה מהשיח הציבורי מאורע חשוב אחר בממלכת צוקרברג. בדמות שיחת לייב בינו לבין אסטרונאוטים בחלל (באמצעות שימוש בפיצ'ר לייב) אשר על פי יודעי דבר מבשרת על הפיתוח העתידני של פייסבוק. ברם, בשבועות האחרונים השינוי מורגש גם בחווייתם האישית של המשתמשים.

 
צילום מסך מאתר ENGADGET
הציוץ שפורסם לכאורה בחשבון הטוויטר של צוקרברג צילום מסך מאתר ENGADGET



- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

השידורים החיים (Live), תופסים נתח משמעותי מהפיד. זאת כבר עובדה קיימת - יותר ויותר מותגים משדרים אונליין באמצעות הפלטפורמה של צוקרברג. אישים, ארגונים פרטיים וציבוריים, עסקים קטנים ובינוניים וגופים מגוונים משדרים מידי יום מסרים חיים מכל מקום ולכל מקום.

התופעה כה רחבה שלאחרונה אף התקיים שידור חי מחדר ניתוח בבית חולים בילינסון. כתוצאה ממנו ישראל הפכה לחלוצה בתחום. אבל לא רק מבתי חולים. היכולת לשדר מסר לייב הגיעה כאמור עד לחלל, צוקרברג עצמו קיים שיחת וידאו עם אסטרונאוטים אמריקאים. ובכך למעשה היה בין הראשונים לתקשר וידאו אונליין עם גורמים אנושיים מחוץ לאטמוספרה.

 
צילום: איי.אף.פי
ברק אובמה עם מארק צוקרברג צילום: איי.אף.פי


אבל לא רק זה, שידורים חיים יש למכביר. על רקע ההתפתחות פיצ'ר זה, קשה שלא לתהות כיצד השפיע הדבר על מדיום הטלוויזיה. שכן לא מעט מחקרים הוכיחו בעבר כי כניסתם של טכנולוגיות ופלטפורמות תקשורת חדשות מצריכות את יוצרי התוכן והצרכנים להתרגל למציאות חדשה. במקרה דנן, החודשיים הראשונים עם שידורי הלייב הוכיחו שהפיצ'ר אומץ על ידם בצורה כמעט טבעית.

המערכת האינטואיטיבית והיכולת לשדר בקלות שידורים חיים מכל פרופיל ודף עסקי יוצרים מרחב פעולה רחב לצרכנים. מצד שני, יוצרי תוכן זכו לערוץ נוסף להעברת מסרים, מה שברמה התיאורטית גורם לשינויים בערוצי התקשורת המקבילים.

שלא יובן אחרת, מקומם של כלי התקשורת המסורתיים (טלוויזיה, רדיו ועיתונות) בטוח בשרשרת המזון, אולם התחרות על ליבו של הצרכן, והשגת תשומת הלב שלו נהיים קשים יותר ויותר. תכניות הבוקר בערוצי המסחריים למשל, הטיבו להבין שאסור להן להתעלם מהענק הכחול של צוקרברג, ולכן הצטרפו לחגיגה. מספיק לבקר בשעות הבוקר בדפי הפייסבוק של תכניות הבוקר בערוצים המרכזיים, כדי להבין ששידורים אלטרנטיביים מועברים בלייב גם ברשת החברתית. גם תכניות טלוויזיה ברצועות מאוחרות (תכניות כלכליות בלילה) מחזקות טיעון זה.

רצונם של הערוצים לתפוס את תשומת הלב של הצרכן דורשת מהם השקעה כלכלית לא מבוטלת וחדשנות מחשבתית שאינה מתפשרת. לעניין זה צד נוסף - אוטוסטרדת הפיצ'רים של צוקרברג אמנם מחזקת את חופש הביטוי, אליה וקוץ בה עלולה להחליש את מנגנוני האתיקה למשל. שכן בניגוד למערכות תקשורת ממוסדות התכנים ברשת ברוב המקרים אינם עוברים סינון ובקרה.

הרגולציה המסורתית כידוע מונהגת בישראל בכמה מעגלים, הנציבות ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו למשל, מטפלת בתלונות של צופים ומאזינים בטלוויזיה וברדיו. יחד עם זאת, עוד לא נמצאה המערכת היעילה שתייצג את קולם של מאות מיליוני גולשים ברשת. ועד שזה יקרה וגם אחרי, ראוי שננהג באחריות אישית בכל הנוגע לתכנים שאנו מעבירים בממלכתו של מארק (בלייב או בפנורמה 360). 

הכותב הוא יועץ תקשורת
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים