בדרך לפתרון? נמצאה הסיבה המרכזית לדיסלקציה
מסתמן: מדענים מצאו את הסיבה ללקות הלמידה. מדובר בקושי עצבי של הנוירונים במוח להסתגל למטלות קשות המצריכות חזרה על תהליכים. כעת ניתן יהיה לפתח שיטות לסייע למוח לשפר באופן מלאכותי את היכולת הזו
צוות מדענים הצליח לזהות את הסיבה המרכזית להפרעת הדיסלקציה בקרב בני אדם. המדענים ערכו סריקות MRI למוחות של אנשים הלוקים בדיסלקציה וכאלו שלו ומצאו פער משמעותי ביכולת של הנוירונים במוח לזהות משפטים ותמונות החוזרים על עצמם בקרב אלו שלוקים בהפרעה.למעשה מה שמצאו החוקרים היה כי לאנשים רגילים יש יכולת מוחית להתגמש כך שהמוח יסתגל לקריאה או לזיהוי תמונות גם במצבים קשים המצריכים חזרתיות של תכנים ותמונות. לעומת זאת הסריקות הראו כי בקרב הלוקים בדיסלקציה יש קושי אמיתי למוח להסתגל למצבים האלו והוא נכשל בתהליך ההסתגלות הזו.

פרופ' ג'ון גבריאלי, מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, מסביר כי "המוח שלנו לומד להסתגל למטלה על ידי תרגול. אתה רואה מצגת ולומד ממנה משהו ואז כשאתה רואה אותה עוד פעם קל לך יותר לזהות אותה. אלא שאצל בעלי הלקות התהליך הזה של המוח לא קיים. המוח לא מצליח להפיק תועלת מהחזרה על אותו מידע והוא לא יכול להשתמש במידע שהוא קלט בפעם הראשונה כדי להקל על עצמו את העיבוד של החומר בפעם השנייה. זו בעצם המשמעות הממשית של הלקות" הסביר.
התגלית הפתיעה את החוקרים כיוון שמתברר ממנה כי הפרעת הדיסלקציה היא בעלת השפעה משמעותית על תחומים רבים בתפקוד האנושי. כלומר למרות שהמופע המרכזי שלה היום הוא בלמידה וכתיבה יש ללקות השפעה רחבה יותר על תפקוד המוח. עם זאת הסיבה שהיא בדרך כלל ניכרת רק בקריאה ולמידה נובעת מכך שמדובר במטלה קשה במיוחד ולכן בה המוח נכשל הרבה יותר מאשר במטלות קלות יותר בהן הלקות ניכרת פחות.
"במהלך האבולוציה האנושית המוח שלנו תרגל מאד קשרים עם אנשים.
כישרון הדיבור שלנו הוא חשוב מאד והוא לכן מאד גמיש ומאד מפותח. לעומת זאת הכישורים הקשורים לכתיבה מפותחים הרבה פחות כיוון שמבחינה אבולוציונית הכתיבה היא דבר חדש והמוח האנושי כלל עוד לא התרגל אליה. לכן זה לא מפתיע לגלות כי בתחום הזה יהיה למוח קושי יותר גדול והוא יצטרך להפעיל אסטרטגיות של הסתגלות שלא קיימות ככל הנראה בקרב כל בני האדם באותה רמה ובאותה יכולת" מסרו החוקרים.

פרופסור ג'ון גבריאלי, הוסיף כי "התגלית פותחת פתח לחיפוש דרך לאמן בצורה מלאכותית את המוח וכך לסגל אותו לחזרתיות הנדרשת לקריאה. יש כבר עקרונית טכנולוגיה לגרייה של המוח על ידי גלים אלקטרומגנטיים אבל מדובר בטכנולוגיה ראשונית בלבד ולא במשהו שהוא דרך כרגע לסייע לבעלי הלקות. עם זאת כיון שכרגע יותר ברור מה הבעיה ניתן לחשוב על תרגילים למוח שיסייעו לו לפתח את הגמישות הזו".
פרופסור טיילור פרכיון, מאוניברסיטת בוסטון, שעומד בראש המחקר ציין כי "הסתגלות היא האסטרטגיה של המוח להפוך מטלה קשה לקלה יותר. אלא שבעלי הלקות לא מסוגלים לפתח את היכולת הזו. ממש הופתעתי לגלות את ההבדל המשמעותי הזה בין בעלי לקות של דיסלקציה לבין אחרים. אבל אחרי כן ראינו בבדיקה שאכן זו באמת הפגיעה המרכזית שנגרמת על ידי דיסלקציה". כעת החוקרים יעסקו בפיתוח שיטות חדשות לסייע למוח להסתגל למטלות וזאת על סמך הגדרת ההפרעה שקיימת בלקות וזאת מתוך תקווה ממשנית להקל על מי שלוקים בה.