הטיטניק טבעה עקב התנגשות בקרחון? לא בטוח

העובדה, או המיתוס שכולנו מכירים, הוא כי ספינת הפאר טבעה בעקבות התנגשות בקרחון ענק. אלא שחוקרים יצאו לאחרונה עם תיאוריה חדשה ובכלל לא הזויה: הטיטניק טבעה בגלל שריפה שפרצה בה, זמן קצר לפני הפלגת הבכורה שהסתיימה באסון

ניסן צור | 1/1/2017 17:35
תגיות: טיטניק,שריפה,קרחון
סיפור טביעתה של ספינת הפאר "טיטניק", לאחר שהתנגשה בקרחון ענק, הפך למוכר במיוחד לאחר שהפך לאחד מהלהיטים הקולנועיים המפורסמים וסוחטי הדמעות בכל הזמנים. אם ישאלו אותנו מה גרם לטביעה הטרגית של הספינה, סביר להניח שכולנו נענה תשובה אחת: התנגשות בקרחון.

אלא שכעת טוענים חוקרים כי הספינה המפוארת טבעה בכלל מסיבה אחרת לחלוטין. העיתונאי סנאן מאלוני, שהקדיש יותר מ-30 שנה לחקר טביעתה של הטיטניק, טוען כי הצליח לזהות הוכחות שלפיהן ספינת הפאר טבעה בעקבות שריפת ענק שפרצה בה. חוקרים נוספים שבדקו את טענותיו של מאלוני, אישרו גם הם כי הטביעה אירעה ככל הנראה בעקבות שריפה שפרצה בספינה, ולא כתוצאה מההתנגשות בקרחון כפי שסברו עד עתה.

 


התאוריה על שריפה שפרצה במעמקי הספינה עוד לפני ההפלגה הראשונה שלה, כבר הוכרה בעבר בקרב חוקרים שבדקו את סיפור הטביעה. אך למרות זאת, ההנחה המקובלת נותרה לאורך השנים כי הספינה טבעה בגלל ההתנגשות בקרחון.

בסרט תיעודי בשם "טיטניק – ההוכחות החדשות" ששודר בערב השנה האזרחית החדשה, מספר מאלוני כי בשנים האחרונות הוא בחן תמונות רבות של הטיטניק שצולמו בידי מהנדסי החשמל הראשיים של הספינה, זמן קצר לפני שעזבה את מספנת "הארלאנד אנד וולף" בעיר בלפסט באירלנד.

לטענתו, הוא הצליח לזהות סימנים שחורים שנגרמו משריפה, ואשר נראו לאורך תשעה מטרים בחלקו הימני הקדמי של הסיפון – המקום שנפגע מהקרחון בהתנגשות הידועה. "אנו מסתכלים על האזור המדוייק שבו נתקע הקרחון", אמר מאלוני, "וניתן לראות שיש חולשה או נזק לאותו אזור ספציפי עוד לפני שהספינה עזבה את המספנה בבלפסט".
 
צילום: EPA
''ניתן לראות שיש נזק באותו אזור ספציפי עוד לפני שהספינה עזבה את המספנה''. דגם הטיטניק צילום: EPA

מומחים שבדקו את התמונות שנלקחו לפני שספינת הפאר עזבה את המספנה, אישרו גם הם את טענותיו של מאלוני כי הסימנים השחורים המופיעים על דופן הספינה נגרמו ככל הנראה משריפה שפרצה במחסן דלק, מאחורי
אחד מחדרי הדוודים של הספינה – בערך שלושה שבועות לפני ההתנגשות המפורסמת.

12 מעובדי הספינה ניסה לכבות את האש, אולם זו הספיקה להתפשט ולגרום נזק לדופן הספינה, כך שהוא נחלש מדי על מנת להישאר שלם בזמן פגיעת הקרחון, שלושה שבועות מאוחר יותר. בסרט התיעודי  טוען מאלוני כי אנשי הצוות שעסקו בבניית הספינה קיבלו הוראה מפורשת מברוס איסמיי, נשיא חברת "White Star Line" שבנתה את ה"טיטניק", להסתיר את המידע על השריפה מ-2,200 הנוסעים שנרשמו להפלגת הבכורה.

לדברי מאלוני, "החקירה הרשמית של טביעת הטיטניק תייגה את ההתרסקות כמעשה של כוח עליון. לא מדובר בסיפור פשוט של התנגשות בקרחון וטביעה. זוהי סערה מושלמת של גורמים יוצאי דופן שהתרחשו יחד – אש, קרח, ורשלנות פושעת. אף אחד לא חקר את סימני השריפה קודם לכן. זה משנה לחלוטין את הנרטיב".
  
צילום: AFP
אז מה גרם לטביעה? הטיטניק צילום: AFP

עוד הוסיף מאלוני, כי "מומחי מתכות אמרו לנו שכאשר ישנן טמפרטורות גבוהות, הן גורמות למתכת להיות רכה יותר ומפחיתות את חוזקה בשיעור של 75 אחוזים". הוא סיפר כי "האש שפקדה את הספינה היתה ידועה, אבל העובדה הזו הוצנעה לאורך השנים". מאלוני סיכם כי "אסור היה לתת לטיטניק בשום אופן להפליג".

כאמור, לא רק מאלוני סובר כי מדובר בשריפה שגרמה לבסוף לטביעה: גם בשנת 2008 טען חוקר בשם ריי בוסטון, שבילה 20 שנים בחקירת הטרגדיה, כי השריפה פרצה במהלך מבחני מהירות של מנוע הספינה, ככל הנראה עשרה ימים לפני שעזבה את נמל סאות'המפטון באנגליה. הוא טען אז כי "לאש היה פוטנציאל לגרום פיצוצים רציניים מתחת לסיפון, עוד לפני ההגעה לניו יורק".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים