רכישת סלולר מחו"ל? הסעיפים שכחלון שכח לספר
שפת המערכת במכשיר, אחריות מלאה, ולעיתים היעדר כדאיות כלכלית. הדברים שלא נלקחו בחשבון בתכנית החדשה של כחלון. נכון, יותר קל להזמין מחו"ל, אבל האם יותר משתלם?
במסגרת התוכנית החדשה של שר האוצר משה כחלון, המבטלת את מס הקניה על סמארטפונים, עולה הכדאיות של קניית מכשירי סלולר מחוץ לארץ. אם עד עכשיו על הזמנת מכשיר מחו"ל, הייתם נדרשים לשלם לא פחות מ-34% מס, כיום עם ההחלטה החדשה נשלם על המכשיר שהזמנו רק את המע"מ - בגובה 17 אחוז. במילים אחרות, אם בעבר קניתם סמארטפון מתקדם בעלות של כ-$500, הייתם צריכים להוסיף עליו עוד $170 מיסים (כ–620 שקלים נוספים), מה שהיה הופך את הקניה ללא כדאית כלל. כיום, נשלם כחצי מהסכום.
לכאורה, מדובר בבשורה שתגביר את התחרות בשוק הרותח של הסמארטפונים, תגדיל מאוד את היצע המכשירים ותוריד את מחירם. שכן, היבואנים יתרגלו למציאות חדשה שבה הצרכן יוכל לייבא טלפונים זולים באופן פרטי וכך אין להם שום סיבה לגלגל את המס הזה לצרכן כי הם יודעים שעכשיו לצרכנים יש אלטרנטיבה והם פשוט יזמינו מחו"ל.
אבל לצד השמחה סביב התכנית החדשה והבולטות שקיבל בה תחום הסלולר, עולה השאלה האם בכלל משתלם לצרכן הישראלי לקנות מחו"ל? ובכן, הדעות חלוקות. יש שיאמרו ששום דבר לא ישתווה למגע הפיזי עם המכשיר ובחינתו מקרוב, ואחרים יאמרו כי ההזמנה באינטרנט מחו"ל לא שונה ואף יכולה להטיב עם הצרכן.
מה שכן, מותגים שאינם מיובאים לישראל ולא מוכרים כאן כמעט, הם קניה מאד משתלמת – המחיר שלהם נמוך יחסית, הם כוללים מפרט מכובד ומסכים גדולים. מותגים כמו Blackview, DooGee, Bluboo ועוד מגיעים עם מבחר לא קטן של סמארטפונים מתקדמים ונגישים לכל כיס ושווה בהחלט לרכוש אותם מחו"ל.

עכשיו שהאפשרות להזמין מחו"ל מכשירים זמינה מבעבר, ישנם דברים רבים שאינם נלקחים בחשבון וצריך לשים אליהם לב. ראשית, השפה: ברבים מהמכשירים לא ניתנת האפשרות לשנות את שפת המכשיר לעברית מלאה. נכון, כמעט בכל המכשירים תוכלו להוריד מקלדת בעברית, להתכתב ולשלוח הודעות בשפת הקודש, להוריד אפליקציות בעברית וכדומה. אך המכשיר עצמו ייתכן שלא יתמוך בהפיכה שלו לעברית מלאה. זאת אומרת, התפריטים יישארו באנגלית וכך גם ההגדרות. ישנם כאלו שמבחינתם זהו סעיף קריטי.
החלק הכי חשוב ככל הנראה בעניין זה נושא האחריות. מכיוון שמכשירים סלולאריים הם אחת ההוצאות הגדולות שלנו, חשוב שנוכל להפעיל אחריות כלשהי במקרה והמכשיר ניזוק או נאבד.
בהזמנת סמארטפון מחו"ל חשוב לוודא שיש למכשיר אחריות. אולם צריך לדעת שברוב המקרים מדובר על אחריות מקומית, כך שאם המכשיר התקלקל, נאלץ לשלוח אותו למוכר וכאן מתחיל תהליך ארוך ומסורבל – שליחת המכשיר תיקח כחודש (במידה ובחרתם במשלוח לא יקר ורגיל), תיקון בחנות שסביר להניח תיקח עוד זמן ואז שליחת המכשיר בחזרה לארץ. מדובר כאן על זמן שיכול לקחת כחודשיים, זמן רב מאוד להיות בלי הסמארטפון. בסופו של יום תצטרכו להחליט עד כמה חשובה האחריות. כיוון שזהו שיקול קריטי ללא מעט אנשים, הצפי הוא שלא תוותרו על העניין.
לסיכום, אם אתם אוהבים לגוון ולהתחדש במכשירים המתקדמים ביותר, תוכלו לרכוש אותם בתדירות גבוהה יותר מחו"ל, ותמיד להיות עם הדגם העדכני ביותר. אבל אם אתם מאלה שחושבים כי ההבדל המינורי בסכום שתשלמו על מכשיר מחו"ל, אינו משתלם בשל מגבלות השפה, אחריות, זמן הגעת המשלוח וכדומה, כדאי שתמשיכו לבצע רכישות בישראל.
אם בכל זאת החלטתם לרכוש מחו"ל, ההמלצה הטובה ביותר היא להתמקד במכשירים של חברות עולות כמו XIAOMI, ONEPLUS, MEIZU ודומיהם. אלה, בעידן הנוכחי, מזמן הוכיחו עצמם כמשתלמים כלכלית ולא נופלים בביצועים ממכשירי דגל של חברות גדולות יותר.
בכל מה שקשור לאביזרים לסמארטפון כמו מגני מסך, מגן למכשיר ועוד, הרכישה מחו"ל הייתה ונשארה משתלמת ביותר. כיום, מגן מסך פשוט שעולה חצי דולר בעלי-אקספרס, נמכר בכמעט 30 שקלים בארץ וקייס פשוט מסיליקון שעולה במקרה הטוב דולר, נמכר פה כמעט ב-100 שקלים! אז אם נפלה אצלכם החלטה לרכוש סמארטפון מחנות בארץ או מחו"ל, תחסכו לעצמכם הרבה כסף ותזמינו את האביזרים הנלווים מחו"ל.
הכותב הוא שותף ומייסד אתר zipy