האם הבינה המלאכותית תחליף בקרוב את רופאי המשפחה?

אפליקציה חדשה מאפשרת לרופאים להתייעץ עם מומחים מכל העולם בדרך לאבחנה, אך רחוק היום שמחשבים יאבחנו מחלות לבדם

אסף גולן | 14/8/2017 12:01
האם בינה מלאכותית יכולה לסייע לרופאים בבתי חולים ובמרפאות ולהעלות את רמת הטיפול בחולים? השאלה עומדת במרכז מהלך חדש שמקדם שימוש באפליקציה חדשה המשתמשת בבינה מלאכותית כדי לאשר אבחנות. בתי חולים ומרפאות בכל העולם מטפלים בקשת נרחבת של אנשים אך אינם יכולים להתייעץ עם מומחים או מנתחים בעלי שם וניסיון רב, שעובדים בעיקר במרכזי אוכלוסייה. בתי החולים הפריפריאליים מתמודדים עם מחלות ובעיות שאין לרופאים המטפלים ידע מוקדם עליהן, והאפליקציה החדשה מאפשרת להם לקבל חוות דעת מומחה.

האגודה הרפואית האמריקנית ואגודת המכללות הרפואיות האמריקניות כבר הצטרפו ליוזמה, שמוביל המרכז האמריקני לאבחון מחלות. המערכת מאפשרת לרופא להעלות לאפליקציה humandx.org את הצעת האבחון שלו, וכן את תוצאות הבדיקות וכל מידע אחר שנראה לו רלוונטי, כגון צילומי הפגיעה ודיווחי החולה. בתוך 24 שעות יוכלו להגיב למקרה אלפי רופאים שמחוברים לאפליקציה, ובהם מומחים בינלאומיים למחלות או ניתוחים.
 
צילום: ליאור צור/ דוברות איכילוב
האם המחשבים יתנו אבחונים במקום הרופאים עצמם? צילום: ליאור צור/ דוברות איכילוב

כאן נכנסת הבינה המלאכותית: היא מדרגת את האבחנות ומציגה את האבחון הסביר ביותר במקום הראשון. אבחונים סבירים פחות מופיעים גם כן, בסדר סבירות יורד. התוכנה גם יודעת לדרג את האבחונים לפי רמת המומחיות של הרופאים: חוות דעת של מומחה תיחשב למשמעותית יותר מחוות דעת של רופא כללי. כך יכול רופא באפריקה, למשל, לקבל חוות דעת של מומחים בינלאומיים מבתי החולים הטובים ביותר בלונדון או בלוס-אנגל'ס, שבאופן פשוט הוא לא היה יכול להתייעץ איתם ולמטופל שלו אין כסף לשלם להם על התייעצות.

מתכנתי האפליקציה משווים אותה ל"התייעצות על המדרכה או בחדר האוכל": "בבית חולים רופאים נוהגים לא פעם להתייעץ עם עמית בכיר או חבר בנוגע למטופל שלהם. אלא שלא תמיד לאדם במרפאה יש אפשרות כזו. התוכנה מאפשרת להתייעץ עם רופאים מעבר לים שהתחייבו לשתף פעולה עם התוכנית, וכך הרופא בשטח מקבל מידע שאחרת היה חסום בפניו", אומר מייסד הארגון ג'יי קומרנני. "בארצות הברית לבדה, ל-30 מיליון אמריקנים אין יכולת לשלם לטיפולים רפואיים מתוחכמים או להתייעץ עם מומחים. כרגע אנו מסייעים להם לקבל רפואה ברמה אחרת".

לדברי קומרנני, העבודה עם האפליקציה חוסכת למעלה מרבע מעלויות הטיפול הממוצע, בגלל אבחנות טובות יותר. "קיצרנו דרמטית את הזמן עד שאבחנה טובה מגיעה לאנשים סובלים. נחבר את התוכנה ל-1,300 המרפאות האמריקניות שפועלות חינם לרווחת הציבור, וזו תהיה תרומה משמעותית לחברה".
 
צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
יעוץ עם רופאים מכל העולם צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

אינטואיציה וחשש לטעויות

לדברי פרופ' אטב מהורטרה, עמית במחלקה למדיניות הבריאות והרפואה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד ורופא מן המניין בבית החולים בית ישראל, יש להיזהר בזמן השימוש באפליקציה. "היא אמנם נותנת תחושה טובה לרופא בשטח - הוא מקבל טווח רחב של אנשים לשוחח ולהתייעץ איתם - אך צריך לזכור שזו התייעצות בין חברים ולא בהכרח דיאגנוזה טובה יותר. צריך לזכור שטעויות רפואיות הן דבר נפוץ, ולא ברור עד כמה תוכנה כזאת תמנע אותן".

להערכתו, 15 אחוזים מהאבחנות הראשוניות שרופאים נותנים כוללות לא פעם טעויות. "מהבחינה הזו יש כאן שאלה פתוחה: עד כמה תוכנה תוכל לזהות מצבים שגויים כאלו? הרי התוכנה רק מביאה עוד דעות, ולא יודעת ממש לאבחן את הדעות השונות".

גם סנג'אי דסאי, רופא ומנהל תוכנית אוסלר להכשרה רפואית באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, סבור שהבינה המלכותית לא הגיעה עדיין לבשלות מוחלטת. "בינה מלאכותית יכולה לזהות אם המשיב הוא רופא מומחה או רופא רגיל, אבל היא צריכה להיתפס ככלי מייעץ בלבד. היא לא יכולה עדיין להחליף את הרופא בשטח, אלא רק נותנת לו עוד כלי חשיבה".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים