 |
/images/archive/gallery/133/998.jpg וילהלם רייך.
צילום: ארכיון  |
|
מלחמות הן תוצאה של דיכוי מיני |
|
ובריאות נפשית תלויה בעוצמת האורגזמה - כך טען וילהלם רייך, פסיכיאטר גרמני בן המאה ה-19 שהיה ניו אייג'ר הרבה לפני שבכלל המציאו את המושג. תולדות הניו אייג' פרק 5 |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
אורי לוטן 7/7/2004 9:17 |
|
|
|
|
 |
ניו אייג' הוא היום מונח רחב, מטרייה שתחתיה חוסים תחומים שונים שכולם יחד יוצרים השקפת עולם חדשה ורלוונטית, בעוד שמיליונים אחרים מתעקשים לראות בה לא יותר מקשקוש קליפורני. זהו המאבק הנצחי בין כל סוג של מודרניזם והחממה המסורתית שמולה הוא עומד. התנועה שאיננה למעשה תנועה כבר רגילה להרים גבות של ספקנות, אולי בגלל הנטייה הקליפורנית לשני מרכיבים נוגדים כביכול - מיסטיקה ופסיכולוגיה. בכל אמריקה אין כמעט אמריקאי שאין לו שרינק ואוטו, בעוד שבקליפורניה אין כמעט אמריקאי שאין לו אוטו ושרינק ובנוסף לכך גם גורו, או יועץ רוחני, או דעות מיסטיות מוצקות לגבי כל מה שזז תחת השמש, כולל השמש עצמה.
קלפי
טארוט, תקשור, מנטרות - כל אלה הם דברים שמטבעם נועדו להיות שנויים במחלוקת, אלה דברים שאי אפשר להתווכח עליהם משום שהם טבועים כל כך עמוק בהתנהלות האנושית, ואין טעם לעסוק בשאלה האם הם אמיתיים או לא, מכיוון שעצם המושג אמונה בצורתו הקלאסית הדתית זר לרוח הניו אייג'. ניו אייג' כמעט תמיד מוזכר בנשימה אחת עם המונח "מהפכה מינית". מעבר לעובדה שרוב האנשים מתעסקים בסקס בצורה כזו או אחרת יותר מכל דבר אחר, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהפתיחות המינית והשינויים החברתיים - פמיניזם, מהפכת ההומואים - הם מרכיב חשוב בהשקפת העולם הניאו ליברלית האמורה לאפיין את מה שנקרא העידן החדש.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אבי האורגזמה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מי שחשב שהמונח מהפכה מינית הומצא בשנות השישים, יופתע לגלות שהראשון שהשתמש בו הוא וילהלם רייך, פסיכיאטר גרמני יליד המאה ה-19, שהשאיר אחריו תלי תלים של תיאוריות פסיכולוגיות, שחלקן סתום ואזוטרי וחלקן משמש עד היום אבן יסוד לפסיכולוגיה החדשה. אם זיגמונד פרויד הוא אבי הפסיכולוגיה, וילהלם רייך הוא ללא ספק אבי המיניות החדשה, ובכל הנוגע למיניות, הניו אייג' אינו שונה מכל תנועה או לא-תנועה שקדמו לו. רייך הלך לעולמו כמה שנים לפני תחילת שנות השישים, אבל מניתוחיו על המיניות האנושית, אפשר להסיק שהמונח מהפכה מינית הוא לא רק התעוררות חולפת של שנות השישים אלא תהליך מתמשך של שינויים חברתיים וכלכליים בחיינו.
רייך, שנקלע בחייו בין שתי תנועות פוליטיות שקוממו אותו כאדם וכמדען - הנאציזם והקומוניזם - משווה בספריו בין ניתוח האישיות האינדיבידואלית לבין הסביבה הפוליטית-חברתית שבה הוא חי. צריך לזכור שתנועת העידן החדש היא בחלקה מענה לפאשיזם האירופי ולניאו-פאשיזם ששלט באמריקה של שנות החמישים. רייך ראה בפאשיזם ביטוי של מבנה אישיות בלתי רציונלי הטבוע באדם הממוצע, שדחפיו הקדומים והבסיסיים, בעיקר יצר המין, דוכאו במשך אלפי שנים. המבנה החברתי של הדיכוי דומה למבנה החברתי של המשפחה והדת - המשפחה הגדולה. הדת, אמר רייך, היא ההשפעה המדכאת החזקה ביותר, והראה כיצד כל צורה של מיסטיקה מאורגנת, כולל פאשיזם, נובעת מהדחפים המיניים הבלתי מסופקים של ההמון.
כבר בנעוריו התקבל וילהלם רייך לחוגו הפנימי של זיגמונד פרויד והיה אחד המועמדים המובילים לרשת את פרויד בראש האגודה הפסיכואנליטית העולמית, אבל הורחק מאוחר יותר מהתפקיד בשל הסלחנות שגילתה האגודה כלפי הנאצים. הפסיכיאטרים המכובדים, חלק לא מבוטל מהם יהודים, חששו להרגיז את השלטון, ובגלל השינויים החברתיים ופעילותו האנטי נאצית הוא הורחק מהאגודה. באמצע שנות השלושים, כמו הרבה אינטלקטואלים גרמנים ביניהם ברכט, תומאס מאן, בילי וויילדר ורבים אחרים, הוא נמלט מגרמניה, תחילה לדנמרק ואחר כך לשוודיה, ובסופו של דבר הגיע לארצות הברית. רייך היה חלוץ בנושא ביטול החוקים נגד הפלות, שוויון לנשים, התייחסות חיובית לחולי נפש ומניעת התעללות "חינוכית" בילדים, דעות שהפכו אותו ליקיר האגף הפסיכולוגיסטי של הניו אייג', אבל לא בדיוק הקלו על יחסיו עם הנאצים, וגם לא עם אויביהם המושבעים הקומוניסטים. בדעותיו היה רייך ניו אייג'ר הרבה בטרם הומצא המושג, ואף שהממסד הפסיכיאטרי נוטה להתרחק ממנו עד היום, הרבה מהטיפולים והתיאוריות האופייניות לעידן החדש, בשילוב עם ההשפעה מהמזרח, השפיעו על מרכזי הצמיחה הראשונים של הניו אייג' באסלן קליפורניה ובלונדון.
|  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|