 |
/images/archive/gallery/144/383.jpg
איי-פי  |
|
לדעת יותר לפעמים פוגע בזיכרון |
|
חוקרים מאוהיו גילו שלילדים יש זיכרון טוב יותר מלמבוגרים |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
ד''ר דינה ראלט 1/8/2004 10:42 |
|
|
|
|
 |
האם גם אתם חשבתם שזיכרון מתפתח מהילדות עד הנערות ולכן לנערים יהיה זיכרון טוב יותר מלילדים? ובכן, מסתבר שזה לא תמיד ככה וילדים קטנים זוכרים לעתים הרבה יותר טוב מסטודנטים. כיום חוקרים מאוניברסיטת אוהיו טוענים כי זיכרון המבוגר נפגע כפי הנראה בשל הידע הקודם שיש למבוגר, שמחבר אותו למידע החדש הנקלט.
מבוגרים נוהגים לקטלג מידע. למשל אם הם ילמדו שלחתול מסוים יש מוח גדול, הם יקטלגו מוח גדול עם חתולים ובפעם הבאה שהם יראו חתול הם יסיקו שיש לו מוח גדול. ילדים לעומת זאת מארגנים מידע על פי זהות, כלומר כשהם יראו חיה הדומה לחתול בעל המוח הגדול, הם יניחו שגם לה יש מוח גדול. בניסוי שבו לא ידעו המשתתפים שהם עומדים להיבחן בנוגע למידת זיכרונם, זיהו הילדים זיהו נכון 31 אחוז מהתמונות של חיות שהם כבר ראו בעבר, לעומת הנערים, שרק ב-5 אחוז מהמקרים זיהו נכון. בניסוי ניתנו ל-77 ילדים בגיל ממוצע של 5 ול-71 סטודנטים בקולג', 30 תמונות של חתולים, דובים וציפורים. בנוסף נאמר להם כי לחתולים יש תאי בטא. לאחר מכן הם נשאלו לאיזה חיה יש תאי בטא. בשלב השני הם נשאלו לגבי 28 תמונות האם הן תמונות שהם כבר ראו או תמונות חדשות. הילדים הצליחו בזיהוי טוב יותר (פי ארבעה) בזיהוי מאשר הסטודנטים. החוקרים מניחים שהסיבה היא דרך אירגון המידע השונה: המבוגרים שנשאלו האם לחיה יש תאי בטא הביטו בחיה רק כדי לוודא האם היא חתול או לא ובעצם החמיצו פרטים רבים בתמונה, ואילו הילדים - העובדים על פי אינדוקציית זהות - בחנו היטב את התמונה וכך יכלו בשלב ב' לדעת האם זאת תמונה שהם כבר ראו או לא. בניסוי אחר בו לא נכלל שלב האינדוקציה, כלומר לא התייחסו לתאי הבטא, עמדה הצלחת הזיהוי של הילדים על 27 אחוז ושל הסטודנטים הבוגרים על 42 אחוז. כשלימדו את הילדים לעשות קיטלוג ירד כושר הזיכרון שלהם ונעשה דומה לזה של הבוגרים. נראה אם כן כי לצורך ניהול מידע יעיל אנחנו מוותרים על חלק המידע שנראה לנו פחות חשוב. Psychological Science, 2004, 15(8), 553-558
להמשך קריאה
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|