 |
בטיבט לא מתקבלים לתפקיד של לאמה - נולדים לתוכו. הדלאי לאמה הנוכחי, למשל, כבר אייש את המשרה 13 פעם לפני הפעם הזאת. כלומר נולד, מת, התגלגל והתגלה שוב בגוף חדש כדלאי לאמה. זה כמובן טוב מאוד מבחינת הניסיון שצוברים, אבל זה לא ממש מאפשר תחרות או ניידות. יותר מזה, מדובר בשיטת השלטון הכי פחות דמוקרטית בהיסטוריה. למעשה זה אף גרוע יותר משלטון העובר בירושה, כי כאן מדובר בשלטון שמוחזק שוב ושוב ושוב על ידי אדם אחד. על המצב הזה, שיכול להיות מתסכל מאוד, מתגברים לפעמים על ידי כך שהופכים להיות האפוטרופוסים של הטולקו ( tulku), אותם תינוקות שהם הגלגול החוזר של הלאמות שמתו. כך, עד שיגדל הלאמה הקטן, נהנה הסנדק שלו מכוח והשפעה שכרגיל לא היה יכול לקבל. הבעיה היא, כמובן, שאת הטריק הזה מכירים לא רק האנשים הטובים, אלא גם אלה שאינם כל כך טובים. פעמים רבות מתחוללים מאבקי כוח מכוערים סביב התינוקות הללו, כאשר כל צד מנסה להוכיח שהתינוק שהוא מצא הוא גילגולו החוזר והאמיתי של הנפטר, וזאת על מנת לזכות בכוח וביוקרה שייפלו בחלקו.
 |
קדוש שנוי במחלוקת |
מי ימלא את מקומו של הדלאי לאמה? שאלה מצוינת ולא רק בגלל שמדובר בנעליים גדולות במיוחד. סיפור על נזיר שנחטף בילדותו, חזון בן 600 שנים ומכתב נבואי כרוך במשי
|
לכתבה המלאה |
  |
|
|
 |
הסכסוך הידוע ביותר בהקשר הזה הוא של שני הלאמות שטוענים, כל אחד מהם, שהוא הקארמפה האמיתי. הקרמפה הוא ראש מסדר הקאגיו (Kagyu), אחד מארבעת המסדרים המרכיבים את הבודהיזם הטיבטי. כידוע, הדלאי לאמה הוא המנהיג הדתי והפוליטי של טיבט. הוא עומד בראש מסדר הגלופה (Gelugpa), שתחילתו בסוף המאה ה- 14. התפקיד עובר מדלאי לאמה אחד למשנהו כאשר דלאי לאמה אחד מת, והלאמות הבכירים מזהים אצל ילד קטן סימנים המראים להם כי הוא גלגולו החדש של הדלאי למה הישן. הדלאי לאמה הנוכחי הוא הגלגול ה- 14 של הדלאי לאמה הראשון.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
הקרמפה שנחשב על ידי רבים כמתחזה
| /images/archive/gallery/547/013.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מקלות בגלגולים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הקרמפה הראשון חי במאה ה-12, ומאז ועד היום התגלגל: גלגולו הנוכחי הוא ה-17 במספר. עם הזמן צבר מסדר הקאגיו עוצמה רבה וכן נכסים בשווי מוערך של כמיליארד דולר, ואף שעל פי עקרונות הבודהיזם התופעות כולן הן זמניות וריקות ממהות עצמית, מיליארד דולר
הם בכל זאת מיליארד דולר. המתמודדים, אם כן, על התואר הנכסף הם אוגיין טרינליי (Ogyen Trinley), שבו תומכים רוב הטיבטים, רוב הלאמות, הדלאי לאמה עצמו ואפילו הסינים. בצידה השני של זירת ההתגוששות ניצב טהיה דורג'ה (Thaye Dorje), שנתמך על ידי שאמאר רינפושה (לא לינפושה!), אחד הלאמות החשובים של שושלת הקאגיו. הוא שזיהה אותו כגלגולו של הקרמפה כאשר היה פעוט, נהיה אפוטרופוסו הרשמי, והוא שדוחף את המחלוקת כל הזמן לשיאים חדשים: הוא פנה בעניין לערכאות משפטיות (הודיות), ולאחרונה הביא את דורג'ה לכנס בין-דתי בלונדון והציג אותו שם כקרמפה הבא.
מסתבר, אם כן, שבעוד שכלפי הסינים הטיבטים הם התגלמות עקרון אי-האלימות עלי אדמות, ביניהם לבין עצמם הסבלנות לעתים פוקעת. מזה כשנה מתרבים האירועים האלימים סביב המאבק על זהותו של הקרמפה, ובין שתי הקבוצות היריבות התפרצו התכתשויות: אגרופים הונפו ואף התגלה חשש לחיי אדם. העניין אינו סובב רק סביב הרבה מאוד כסף, ואפילו לא רק על עוצמה דתית, אלא על עוצמה פוליטית: כאשר הדלאי לאמה, ייבדל לחיים טובים וארוכים, יעזוב את גופו, ועד שיגדל גלגולו הבא, יישאר מי שיהיה הקרמפה הסמכות הרוחנית הגדולה ביותר בעולם הטיבטי.
באוקטובר שעבר דיווח הגארדיין כי הכל יוכרע כאשר אוגיין טרינליי יגיע לגיל 21, ב- 26 ביוני השנה, אז הוא יושבע כקרמפה החדש. מיד אחרי זה הוא יתקבל ברוב טקס במנזר רומטק אשר בחבל סיקים בהודו, ומרגע זה העניין יהיה סגור. בשבוע שעבר הוא אכן הושבע, והטקס עבר בשלום, אבל הוא מנוע מלהגיע למנזר מפני שהממשלה ההודית אסרה עליו בשל לחץ סיני (סין לא מעוניינת בהשפעה טיבטית בסיקים). לכן, משום שהוא לא יכול לשבת על כסאו הרשמי ברומטק, הסכסוך בין שני הקרמפה עדיין חם, ושאמאר רינפושה כנראה ימשיך לנסות לקדם את בן טיפוחיו ולהכניס מקלות בגלגלים (או בגלגולים) של ההיררכיה הטיבטית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | הוד קדושתו הדלאי לאמה
| |
|