 |
/images/archive/gallery/792/247.jpg פראנס שוט בילמן
 |
|
|
פראנס שוט בילמן, פסיכואנליטיקאית, מטפלת בתנועה ומנהלת המגמה לטיפול באומנות בסורבון בפריז, תגיע בסוף החודש ללמד את "המבע הראשוני", שיטת תנועה פרימיטיבית שמחברת את האדם אל עצמו |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
אילת רנן 10/7/2007 13:04 |
|
|
|
|
 |
אומנות התנועה "המבע הראשוני" (Expression Primitive) הובאה לצרפת בשנות השבעים בידי הרנס דופלאן, רקדן מהאיטי
שהיה חבר בלהקתה של קתרין דונהאם, רקדנית ואתנולוגית אפרו-אמריקאית שעבודותיה הושפעו מריטואלים מסורתיים. פראנס שוט בילמן היא זו שפיתחה את ה- P.E לטכניקת טיפול בתנועה. פראנס, החוקרת את תופעת הטראנס בחברות מסורתיות, היא פסיכואנליטיקאית, אתנולוגית, מטפלת בתנועה, מנהלת המגמה לאומנויות המופע והמגמה לטיפול באומנות בסורבון בפריז.
תנועות השיטה, המתאימה גם לאנשים שאינם רקדנים, בנויות על פי מקצב פשוט ובסיסי הקיים בכל אחד מאיתנו. התנועות חוזרות על עצמן ומכניסות את הרוקד למצב של טרנס קל, מצב המזמין השתחררות שמגדילה את טווח התנועות ויוצרת תנועות בעלות עוצמה רבה יותר. התנועות גם מלוות בקולם של המשתתפים, כאשר הליווי הווקאלי אינו שייך לשום שפה מוגדרת אלא בנוי מהברות שונות השייכות לעולם הביטוי המוזיקלי הלא-מילולי.
ב -P.E, כמו בריקודים הפולקלוריסטיים, קיימים אספקטים ספונטניים של טיפול המאפשר לחזור אל זיכרון גופני נשכח. הריקוד בצוותא מעצים את החיות ומאפשר גילוי עצמי ע"י המשחק עם האחר.
בין המטרות הטיפוליות של ה-P.E ניתן למנות בנייה וחיזוק כוח החיים ותחושת העצמי, הרגשת אחדות גופנית, ביטחון עצמי, יצירת גבולות תומכים לרגשות הלא-מודעים שצפים במהלך הטיפול בתנועה, וביסוס קשר עם העולם שמחוצה לנו: הקצב "פותח" את הגוף אל העולם ויוצר את האיזון בין הפנים והחוץ, בין האני והאחר.
בנוסף לכך, מתקיים גם תהליך של אינדבידואציה: המטפל מציע תנועות משותפות לכל הקבוצה אך כל אחד חופשי למצוא את זהותו האישית דרך התנועות. השיטה גם מאפשרת הבעה של צרכים ורגשות אלימים או קשים בתוך המסגרת של הריקוד/טיפול. השימוש בתנועות ארכיטיפיות של לוחם, צייד וכו' מאפשרות לתעל את האגרסיביות ולתת ביטוי לצדדים קשים יותר.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/792/246.jpg
פראנס שוט בילמן צילום:  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
רחבת הריקודים במקום הספה הטיפולית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
פראנס שוט בילמן תגיע בסוף החודש לביקור בישראל ותלמד את המבע הראשוני.
מה ההבדל בין ריקוד לבין ריקוד טיפולי? "הריקוד מחבר מחדש את האדם לגוף, לעצמו. במקום בו הסלסה והטנגו מעמידים במרכז את הזוג במבנים קבועים, הריקוד המרפא יוצר מחדש את הקשר עם האחר ומבסס אותו. בריקוד המיקוד בטכניקה חוסם ואילו בטיפול בתנועה הביטוי העצמי, הרגש והאיזון הם המטרה. אין למידה טכנית מובנית".
רחבת הריקודים במקום הספה הטיפולית - האומנם? "הריקוד העממי ייצג פעם צורת טיפול חברתית שהיתה הרבה מעבר לסתם "השתוללות" קבוצתית. הריקוד איפשר להרגיש את השייכות לקבוצה, לקהילה. ניתן להרחיב ולומר שרחבת הריקודים מחליפה את שפת הדיבור בשפת הגוף. בעוד שבאנליזה פוגשים את התת מודע, בטיפול בתנועה פוגשים את ה"רקדן", החלק בנו שמחבר אותנו לשמחת החיים. הקבוצה מייצגת את האם המערסלת את ילדה ועוטפת אותו בחום ובביטחון ובמקביל מזמינה אותו לגלות את הייחודיות שבו ולצאת אל העולם".
למי מיועד הטיפול בתנועה? "לכולם. לאלו המבקשים למצוא את ההנאה שבריקוד ולעורר את האנרגיות והחיוניות שאבדו. הגוף נעשה קל, דינמי ושמח. כל אחד מוצא את מה שדרוש לו: חיוניות, שמחה, יצירתיות, כל אחד על פי צרכיו. וחשוב לציין שאין שום אלמנט של הישגיות או אמות מידה מגדריות. נשים וגברים כאחד מקבלים הזדמנות לממש את החלקים האחרים שבהם.
בכל מדינה שאני מגיעה אליה האקספרסיון פרימיטיב לובש פן קצת שונה, מפני שהוא אמור להיות בלתי נפרד מהמסורת וההוויה התרבותית המקומית, בכדי שיהיה טבעי כמו הריקודים הפולקלוריסטים ולא מלאכותי. לכן אני מניחה שעבור ישראלים שיבואו לחוות הריקוד תהיה חוויה שונה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בין ה23-27- ביולי תיערך סדנה משותפת לפראנס שוט בילמן ולסמדר אימור, רקדנית, כוריאוגרפית, אומנית קול, מפתחת שיטת "קול בתנועה", הקימה ומנהלת את בית הספר סינפסה. הסדנה תתקיים במרכז סינפסה (הנמצא בקרית ענבים, בדרך בין תל אביב לירושלים).
הסדנה של של שתי המורות מהווה הכנה לקראת תוכנית הלימודים הדו-שנתית להכשרת מנחים-מורים-מטפלים ב "קול בתנועה - השפה העתיקה של הנפש" בהנחיית סמדר אימור, תוכנית המשלבת את עבודתה של פרנס שוט בילמן, expression primitive , כחלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים.
לאתר הבית של פראנס שוט בילמן לאתר הישראלי של המבע הראשוני |  |  |  |  | |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|