 |
"רעיון מצוין, אך כל אחד יכול לעשות את זה" - זה מה שחושבים בפורבס, המגזין הכלכלי הנחשב בארצות הברית, על שופינג.קום. חברת האינטרנט מנתניה, שנקראה דילטיים בגלגולה הקודם, מתכננת לגייס 110 מיליון דולר בוול סטריט ביום רביעי הקרוב. "ההנפקה תעורר עניין רב, אך חברות גדולות יותר משופינג.קום עומדות להיכנס לשוק שלה, ועל כן תהילתה תהיה קצרת ימים כמו משך חייו של כוכב נופל", כותבים ב"פורבס". "ההנפקה של שופינג.קום לא מסמנת את חזרתה של האינטרנט-מאניה - היא תצליח בהתחלה, אך אל תחזיקו במניה יותר מדי זמן". נראה כי בפורבס סבורים, שגורלה של שופינג יהיה דומה לגורלן של חברות טכנולוגיה ישראליות לא מעטות - חלוצה טכנולוגית, שתסלול את הדרך לחברות הגדולות ותידרס על-ידיהן. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא ווקלטק הישראלית, שהמציאה את שוק טלפוניית האינטרנט וקרסה מאז. שופינג.קום מפעילה אתר אינטרנט להשוואת מחירים בין חנויות מקוונות, וכן אתר של ביקורת והשוואות של החנויות והמוצרים השונים. הגולשים מקבלים את השירות בחינם, ושופינג מקבלת את הכנסותיה בצורת תמלוגים מהחנויות שאליהן מפנה אתר ההשוואות שלה את הגולשים. אחד הלקוחות הגדולים של החברה הוא חברת גוגל, שאחראית ל-38% מהכנסותיה . כאן טמונה גם אחת הסכנות הגדולות למודל העסקי של שופינג. גוגל עצמה מרחיבה את נוכחותה בתחום הקניות באינטרנט באמצעות שירות "פרוגל", ועשויה שלא להזדקק לשירותי החברה הישראלית בקרוב. כיום מדורגת שופינג כחברה הרביעית בגודלה בתחום ההשוואות באינטרנט לאחר 3 הענקיות אי.ביי, אמזון ויאהו. היא סיימה את שנת 2003 עם הכנסות של 67 מיליון דולר ורווח נקי של 6.9 מיליון דולר. בהנפקה המתקרבת מתכננת שופינג למכור 5 מיליון מניות במחיר של 16-14 דולר למניה, ובעלי המניות הקיימים בחברה ימכרו 1.87 מיליון מניות נוספות. הצעת המכר היתה אמורה להיות גדולה יותר, אך צומצמה במיליון מניות עקב ביקוש נמוך למניות אלה. את ההנפקה מוביל בנק ההשקעות גולדמן זקס, וכחתמי המשנה משמשים קרדיט סוויס פירסט בוסטון, דויטשה בנק ופייפר ג'פרי. עם השלמת ההנפקה תתחיל מניית שופינג להיסחר בנאסדק בסימול "SHOP".
|
 |
 |
 |
 |
|
|