צו פינוי
שירות הקמת האתרים "בנה ביתך" נפל קורבן להאקרים, ספאמרים ונוכלים. עכשיו הוא מפסיק להיות בחינם, ואלפים צפויים להתפנות מאתרי הבית שלהם
"בנה ביתך" הגיח לאוויר העולם לפני כשש שנים, בימים הראשונים של חברת מגוון אפקטס, שמספקת גם שירותים בתשלום להקמה ואחסון אתרים. "גאוסיטיז כבר היה בזמנו, אבל היה מאוד פרימיטיבי", מספר אריק ילין, מנכ"ל משותף של החברה. "החלטנו להקים משהו ישראלי שיעבוד בעברית. הכלים שסיפקנו, אלה דברים שהיה קשה מאוד למצוא בעברית. בשלבים המוקדמים זה בכלל לא היה כלי מסחרי. היתה מחשבה שזה יעניין ואנשים יוכלו להשתמש בזה. עם הזמן גילינו שהכלי יכול להיות גם כלי מסחרי ולשמש מתחזקי אתרים. במקביל לזה שהמשכנו להחזיק את השירות החופשי, סיפקנו ללקוחות המשלמים שלנו גם את הכלים של 'בנה ביתך'".
"במשך הזמן, המערכת הזאת תפסה תאוצה. היו בה כ-15 אלף אתרים. לפני כשנה שדרגנו את כל המערכת, עשינו הסבה של כל החשבונות וניפינו את כל האתרים המתים. סה"כ נשארו כ-1000-1500 משתמשים. בתקופה של פחות משנה הצטרפו עוד 8000 אתרים". ילין מספר שהיו מספר רעיונות להפיכת השירות לריווחי, בהם הצגת פרסומות באתרים ומגעים לשיתוף פעולה עם ספקיות האינטרנט, אבל אלה כשלו. "לא הצלחנו להגיע למצב שמהעסק הזה יהיה איזשהו רווח. כבר אחרי שנתיים הבנו שהכיוון הזה לא ילך, והחלטנו להמשיך בידיעה שלא נוכל להרוויח מזה. אמרנו, 'את זה אנחנו מחזיקים כי יש לזה ערך מעבר לערך הכספי'".

ההחלטה על הסגירה הגיעה אחרי סדרת מגעים עם ספקי אינטרנט, בתקווה להגיע לשיתוף פעולה שיחזיק את "בנה ביתך" בחיים. "פנינו לחלק מהספקים הגדולים כדי להציע להם להמשיך לתת את השירות, עם מימון שיאפשר רק לתת אבטחה מתאימה. כנראה לא עניין אותם מספיק לתת שירות כזה". ההחלטה לעבור לשירות בתשלום משרתת שתי מטרות: מימון פעילות האבטחה והתחזוקה, והסרת מעטה האנונימיות מעל משתמשי השירות במקרים של פעולות בלתי לגיטימיות.
הסיפור של "בנה ביתך" מזכיר מאוד את זה של מייבלוג, קהילת הבלוגים שנסגרה אחרי שנה של פעילות בעקבות פריצה ומחסור במשאבים, וכישלון במציאת גוף עסקי שייקח על עצמו את התפעול. בשני המקרים, מדובר בשירותים שמספקים הרבה יותר מאחסון וכלי פרסום – הם הופכים לבית אינטרנטי, שהפרידה ממנו אינה פשוטה כמו החלפת ספק אינטרנט. "קיבלנו עשרות רבות של אימיילים וטלפונים נונסטופ סביב הנושא של הסגירה. בוני אתרים עצובים, חלק כעוסים, חלק אפילו מאיימים", מספר ילין.
"אני מקבלת בצער רב מאוד את ההודעה", כתבה אחת המשתמשות הצעירות. "השקעתי, ואני עדיין משקיעה באתר שלי המון. המון. לצערי אין לי אמצעים לשלם על אחזקת אתר, מכיוון שאני בסה"כ תלמידה. אני מאמינה שיש לכם את הסיבות שלכם, אבל.. אני לא מנצלת לרעה את השימוש בחינם... באמת שלא. ואני כ"כ אוהבת את האתר שלי. [...] אולי תרחמו על ילדה שבסה"כ רצתה להקים לעצמה אתר להציג בו את העבודות שלה?". אחר כתב: "זה עצוב אבל תודה רבה על הכל", ואחד אפילו כעס: "מה אתם סוגרים לי תאתר זה לא פייר בגלל שאנשים אחרים ניצלו את האתר לדברים לא טובים כולם צריכים לסבול? האתר שלי די מצליח וזה ואני לא ניצלתי את השירות בשום אופן וזה לא הוגן בכלל אין משהו שאתם יכולים לעשות?"
ילין: "כשאנחנו לקראת סגירה, אנחנו שומעים ורואים כמה זה היה חשוב לאנשים. זה מאוד מאוד מצער אותנו. אם היינו יכולים, היינו ממשיכים להחזיק את זה. זה ממש בייבי שלנו. יצאנו איתו עם הקמת החברה, וחבל לנו".