ראשי > כלכלה > שוק הון > כתבה
בארכיון האתר
מעלות בעקבות פרשת קאר אנד גו: תחום הנאמנות לאיגרות חוב ייאלץ לעבור מהפכה
חברת הדירוג: "נחמיר את הדרישות המהוות תנאי להנפקה - וחברות שלא יעמדו בהן לא יוכלו להנפיק"
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
דב ססובר
21/12/2004 9:40
"ענף הנאמנות לא עומד ברמה המתאימה - לא בהשוואה בינלאומית ולא בכלל. יש זילות של הענף, אולם כתוצאה ממשברים נוצרים תיקונים. גם תחום הנאמנות יעבור מהפכה, שתבוא לידי ביטוי גם בעלויות וגם בשירות", כך אומר עמוס ספיר, יו"ר מעלות, בעקבות המסקנות שהועלו במעלות בנוגע לעיסקאות איגוח לאחר פרשת קאר אנד גו. חיצי הביקורת לאחר התפוצצות פרשת קאר אנד גו, שלא עמדה בפרעון חובותיה למחזיקי האג"ח, הופנו בין היתר גם למעלות, החברה המדרגת.
 
"לא היה כשל משפטי, עסקי או פיננסי בעיסקת קאר אנד גו, ואין מניעה לבצע עיסקאות כאלה בעתיד. במקרה של קאר אנד גו, דובר במרמה ובהונאה, ודירוג לא מטפל במקרים כאלה", אומרת דורית סלינג'ר, מנכ"ל מעלות. עם זאת, במעלות
החליטו לבחון מחדש את עיסקאות האיגוח בכלל, ואת איגוח התזרימים מליסינג בפרט - ובעיקר את מנגנוני הפיקוח והדיווח-וזאת כדי להגביר את השקיפות. הבדיקה העלתה שורה של תיקונים, לגבי כל הצדדים המעורבים בעיסקה, ואשר יחייבו מעתה והלאה את כל מי שיבקש לקבל דירוג ממעלות.
 
"לא נדרג עיסקאות שלא יעמדו בדרישות שלנו", מדגישים ספיר וסלינג' ר. במעלות מציינים בפירוט רב את הדרישות מהנאמן בעיסקה, על רקע הביקורת של ספיר על התחום. בסך-הכל, חיזוק חובות הנאמן והבקרה על מי שיכול לשמש כנאמן - הוא חזרה על החוקים והתקנות הקיימים. אך במעלות מקווים, שהעלאת הדברים "על השולחן" תחדד את הדרישות. נושא זה נמצא כיום בבחינה מחודשת גם ברשות ניירות ערך.
הדרישות החדשות עשויות להקשות מאוד
בתוך כך, דורשים במעלות להרחיב את מנגנוני הפיקוח והבקרה של הנאמן, וכן את סמכויותיו בנושאי כספים ופרעון אג"ח. המשמעות הישירה של השינויים היא, שעלות הנאמן בעיסקה תגדל בצורה משמעותית. בנוסף דורשים במעלות הכנסת תיקונים שונים, כדי להבטיח מעבר של כספים לחשבון החברה והרחבת רשתות הביטחון הכספיות.
 
בתוך כך, חברות פרטיות שיבקשו לגייס הון מציבור המשקיעים יחויבו לעמוד בדרישות הדיווח הכספי, כמו חברות ציבוריות. "מי שלא יעמוד בדרישות אלה כנראה שלא יוכל להנפיק", אומרת סלינג'ר. הדרישה החדשה עשויה להקשות מאוד, ולייקר באופן משמעותי את עלות הגיוס עבור חברות בינוניות וקטנות שאינן ציבוריות. אולם מי שמעוניין לפעול בשוק ההון - עליו לעמוד בדרישות אלה.
 
במעלות לא מתעלמים מאחריותם לעניין, ומציינים כי גם הם שותפים למחדלים שהביאו לפרשת קאר אנד גו. בעקבות זאת, הם מתכוונים להדק את הפיקוח השוטף שלהם על הגורמים בעיסקה. עם זאת, מציינת סלינג'ר: "גם לבעלי האג"ח יש אחריות, והם צריכים לעקוב ולפקח על פעילות הנאמן". משמעות השינויים היא, כמובן, הגדלת עלויות העיסקה. "יותר הוצאות יירדו מהתזרים השוטף בעיסקה (עלות הנאמן והביטוח, למשל - ד.ס), כך שהחברה המנפיקה תקבל פחות. חברות הליסינג כיום מוכנות לשינויים. כדי שהעיסקאות יהיו בטוחות, כולם יודעים שייאלצו לתרום את חלקם", אומרת סלינג'ר.
 
בהקשר זה אמר באחרונה שלמה שמלצר, בעל השליטה ב ניו-קופל, כי בעקבות הגידול הצפוי בעלויות הגיוס, צפויה גם עלייה במחירי הליסינג. בנוגע לפרשת קאר אנד גו, אומרת סלינג'ר כי הפעולה שצריכה היתה להינקט היא החלפת השרת (שרת הוא החברה המפעילה את הליסינג, כלומר קאר אנד גו). " החלפת השרת היתה מאפשרת להמשיך ולגבות את החוב מהלקוחות, אך היא אינה באחריות מעלות. על-פי הדרישות החדשות, לנאמן יהיו סמכויות להחלפת השרת". מאז התפוצצות פרשת קאר אנד גו, לא בוצעו עיסקאות איגוח.
 
בימים האחרונים חזרו חברות הליסינג להנפיק אג"ח (אג"ח חברות ולא עיסקאות איגוח, בינתיים) ובימים אלה שוקדים החברות והחתמים על עדכון התשקיפים בהתאם לדרישות מעלות והמשקיעים, במטרה להחזיר את השוק הזה לחיים.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

שוק ההון
מכתב למלכה: סליחה שפספסנו את המשבר  
הנדל"ן מזנק ב-4.24%, אפריקה והחברה לישראל ב-6.86%  
דנקנר ממשיך להשקיע בקרדיט סוויס: כור הגדילה האחזקות ל-2.33%  
עוד...