גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


קנה את עולמנו

אחרי שיצרף את סקייפ ומייספייס לתאגיד התקשורת שלו, יהפוך רופרט מרדוק למפלצת שתאיים על יאהו, גוגל ומיקרוסופט, כמו גם על חברות הטלפון והסלולר. צביקה בשור מנסה להתנבא

צביקה בשור | 7/8/2005 12:36 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני ארבעה חודשים עלה רופרט מרדוק לנאום בפני חוג עורכי העיתונים האמריקנים. מרדוק עמד מול עמיתיו והיכה על חטא פספוס האינטרנט. "אני חושד שרבים מכם נהגו כמוני וקיוו שהעניין שנקרא המהפכה הדיגיטלית ידעך מעצמו. זה לא קרה, וזה לא יקרה". בהמשך נאומו הארוך ומאיר העינייםהחל מרדוק משרטט את מפת הדרכים של כניסת תאגידי התקשורת אל האינטרנט: חדשות לפי דרישה, פרסום ממוקד, שילוב בלוגים כמשלימים לחדשות, וידאו. "זוהי הזדמנות מונומנטלית שמגיעה פעם בדור", אמר אז. ב-TheMarker בחרו לתת לנאום של מרדוק את הכותרת "לכבוש את האינטרנט או לחדול".

מסתבר שמרדוק בחר לכבוש את האינטרנט. בתוך חודש ביצע תאגיד התקשורת שלו, NewsCorp, רכישת אינטרנט אחת גדולה, והוא נמצא בדרכו לרכישה ענקית נוספת. בחודש אחד הצהיר מרדוק על כוונתו להצטרף לשלוש הגדולות של האינטרנט - יאהו, מיקרוסופט וגוגל - וליצור את המעצמה הרביעית של הרשת.

הקנייה הראשונה של ניוז קורפ היתה חברת Intermix, מי שמפעילה את אתר הרשתות החברתיות Myspace.com, תמורת 580 מיליון דולר. מייספייס בן השנתיים צמח בשנה האחרונה בקצב היסטרי, והפך לאחד מ-20 האתרים הפופולריים ביותר בארה"ב בלי שהשקיע דולר אחד בשיווק או בפרסום. האתר הפך למקום בו צעירים בארה"ב, וגם צעירים שרוצים לחיות כמו באמריקה, בונים ומציגים את זהותם הדיגיטלית. שילוב בין בלוגים, רשת חברתית המוצגת באופן מגניב, אימייל פנימי (נטול ספאם) ומערכת (פרמיטיבית) של מסרים מיידיים הפכו את מייספייס למגפה שמאיצה את עצמה מפה לפה.

היום הוטלה פצצה נוספת. ניוז קורפ הציעה לרכוש את סקייפ, מפעילת שירותי טלפון אינטרנטי חינמי פופלרי להפליא, תמורת 3 מיליארד דולר. סקייפ, שהפכה כבר לשם הגנרי של טלפוניה באינטרנט, גם היא פעילות אינטרנטית חסכונית למדי, שכן היא משתמשת ביכולות החישוב ורוחב הפס של משתמשיה כדי ליצור את מערכת הטלפוניה האמינה והפשוטה שלה.
מרדוק. צילום: טוני לואיס, רויטרס
מרדוק. צילום: טוני לואיס, רויטרס טוני לואיס, רויטרס

שתי הרכישות מעלות שאלות רבות על עתידה של ניוז קורפ. ראשית, האם מתכוונת החברה במתכונתה החדשה לשלב בין כל חלקיה תחת מותג אחד, זהות אחת, או שמא ימשיכו מייספייס וסקייפ לפעול תחת שמם המוכר, במתכונת דומה לזו בה הם פועלים כיום, כשרוב הגולשים והמשתמשים בהם כלל לא ידעו כי הם נתיניו של מרדוק? האם שתי אופרציות האינטרנט נרכשו רק משום שהן מצליחות, או משום שהן מתאימות איכשהו לחזון שגובש במשרדי ניוז קורפ?

ואם אכן יש כוונה לשלב בין פעילות הרשת החדשות ובין פעילויות התוכן החדשות, כיצד זה יתרחש? לא קשה לזרוק לאוויר העולם אינספור אפשרויות מרגשות לשילוב בין חברות המשפחה החדשות. החיבור הברור מאליו הוא בין סקייפ ומייספייס. שתי הקהילות הבינלאומיות הענקיות האלה – במייספייס 27 מיליון מבקרים בחודש, לסקייפ 47 מיליון מנויים – יכולות לתרום האחת לשנייה לא מעט. סקייפ תוכל להפוך את יכולת התקשורת בין חברי מייספייס למגוונת ומתוחכמת הרבה יותר אם תוסיף להם את שיחות הטלפון שלה, ואולי בעתיד גם את שיחות הווידאו שלה. מייספייס תוכל לתת למנויי סקייפ דרכים להציג את עצמם ולמצוא חברים חדשים להתקשר

אליהם. השילוב בין שני האתרים-שירותים יהפוך את הגוף המשותף למתחרה ראוי ליאהו ולמיקרוסופט באגף התקשורת הבינאישית ברשת.

גם האפשרות לשילוב בין קהילת ה"מייסקייפ" למפלצת התוכן של מרדוק עשוי להניב יצורים מרתקים. כך, למשל, יכול כל עמוד אייטם חדשותי (מהלונדון טיימס) או בידורי (מרשת פוקס הטלוויזיונית) של ניוז קורפ להיות ההתחלה של דיון בין חברי הקהילה, שישתמשו באייטם כדי למצוא אנשים בעלי תחומי עניין דומים לשלהם, ומשם יכירו את חבריהם וישוחחו איתם באלף הדרכים שמציעה המערכת. האייטם עצמו יועשר בפרשנות ובקישורים שיבצעו חברי הקהילה.

שתי הרכישות הללו מאפשרות לניוז קורפ להפוך את עסקי התקשורת הממוסדת שלו לנקודה ארכימדית ממנה יוכל לנגוס נתח רציני בעסקי התקשורת הבינאישית. בכך חודר מרדוק לתחומן של חברות טלפוניה וסלולר, וכניסה זו מעלה שאלות נוספות לגבי התחרות שהאחרונות יציבו. ושאלת השאלות, כיאה לחברה שהשורה התחתונה במאזניה הכספיים היא גם החשובה ביותר, היא כיצד יימנעו מרדוק ומנהליו מהרכישות החדשות שלהם מלהפוך לעוד סיפור רשת של הצלחה ענקית שאינה מניבה כסף לבעליה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

צביקה בשור

צילום פרטי

צביקה בשור הוא מומחה ניו-מדיה וחווית משתמש, מכותבי הבלוג "האחראים על האינטרנט", בעבר עורך nrg הרשת

לכל הטורים של צביקה בשור
  • עוד ב''טכנולוגיה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים