שמן במקום סולר
בעמק בית-שאן גילו שבמקום סולר אפשר לתדלק רכב דיזל בשמן צמחי מהמכולת. זה יכול להיות זול יותר וידידותי יותר לסביבה
בחו"ל כבר ניסו את זה, אבל בארץ הפטנט פחות מוכר. שני עובדים בכירים במפעל הפלסטיק פלגל של קיבוץ חפציבה קיבלו את הרעיון מאיש עסקים שפגשו בגרמניה בנסיעת עבודה. "כשחזרנו לארץ והתחלנו לגלגל את הרעיון, נתקלנו בחומה של דעות קדומות, בורות וחששות, אפילו מצד אנשי מקצוע", סיפרו גיא יעקובי המנהל הטכני של המפעל ובועז בלס מנהל הייצור. "כשהתברר לנו שמחיר ליטר שמן סויה זול מליטר סולר, החלטנו בגיבוי של מנהל המפעל להעמיד את העניין למבחן".
לפני כחודש הם הפכו את אחת ממכוניות המפעל לרכב ניסוי. מאז נסעה המכונית כ-3,000 קילומטר כשהיא מתודלקת רק בשמן. יעקובי אומר שהתוצאות מעודדות מאוד. לדבריו, השמן אינו משנה את ביצועי הרכב ואפילו צריכת הדלק
לא משתנה, אלא שהשמן יותר ידידותי לסביבה
ובכל זאת, יש הסתייגויות. "בטמפרטורות נמוכות", מזהיר בלס, "הצמיגות של השמן עולה, וזה יכול לגרום תקלות בהנעת הרכב. כדי למנוע זאת צריך לחמם את מיכל הדלק במכשור מיוחד שמותקן ברכב, או למהול את השמן בסולר". לדבריו , בקיץ אין בעיה ואפשר לנסוע בשמן נקי.
השימוש בשמן צמחי להנעת מכונית יש בו משום תרומה משמעותית לאיכות הסביבה, כי הוא הרבה פחות רעיל מהסולר. למעשה, אפשר להשתמש בכל שמן צמחי, אבל שמן הסויה הוא זול יחסית. בסופרמרקט נמכר בקבוק של ליטר במחיר שבין 4.50 ל-6.50 שקלים . בכמויות גדולות עולה השמן רק 3.60 שקלים לליטר. הסולר, לשם השוואה עולה בין 4.60 ל-5.50 שקלים לליטר.
"החלום שלנו", אומר בלס, "הוא להפוך את עמק בית-שאן לאתר גידול של סויה, שממנו ניתן יהיה להפיק כמויות מסחריות של שמן להנעת מכוניות דיזל ".
עדכון אחרון : 28/9/2005 11:36