גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


בשם הדומיין

ההתלהבות של בועת האינטרנט כבר שככה, אבל עסקים רבים וגם אנשים פרטיים עדיין קונים דומיינים כמו מטורפים. איך בוחרים שם אטרקטיבי, באיזו סיומת כדאי לבחור, כיצד נרשמים וכמה זה עולה? מדריך

בתחילת ימי בועת האינטרנט כל בעל חנות מכולת שכונתית רץ להקים לעצמו אתר כשבעיניו ניצוץ. מצב זה נבע מהחלום על הקמת רשת קניות מקוונת שתכבוש את העולם. כיום ההתלהבות הצטננה מעט, אך עדיין כמעט כל עסק בינוני ומעלה – וגם לא מעט עסקים זעירים – מפעילים אתר או שניים.

מה שרבים שוכחים הוא שאתר אינטרנט שווה משהו רק אם הגולשים אכן מגיעים אליו, ואחד הדברים החשובים למשיכת מבקרים הוא שם טוב, ושם טוב באינטרנט הוא שם מתחם. אף שזה נשמע טכני מאוד, שם מתחם הוא בסךהכל הכתובת של האתר שלכם. אתרים מסוימים מתהדרים בשם פשוט, למשל cnn.com או yes.co.il, ולאחרים יש שם ארוך ומסובך כמו זה:
llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwyll-llantysiliogogogoch.com
(זו לא בדיחה, באמת יש אתר כזה).

בחירת שם המתחם היא אחד הדברים שנראים פשוטים וחסרי חשיבות, בעיקר כיוון ששם המתחם אינו יקר, אך בחירה נבונה של השם יכולה להגדיל את מספר המבקרים ואת חשיפת העסק לציבור במידה משמעותית.

מעבר לזאת, אף על פי שהחלפת שם מתחם אינה יקרה, היא עלולה להיות בעייתית כיוון שאנו עלולים לאבד את כל הלקוחות שכבר מכירים את השם, שלא לדבר על הצורך לעדכן את כולם בכתובת החדשה.

שמות מתחם שנבחרו במקום הנכון ובזמן הנכון הניבו לבעליהם כסף רב, למשל השם sex.com – שבעליו השקיע בו 150 אלף דולר, אך גרף לא פחות מ-12 מיליון דולר כשמכר אותו כעבור כמה שנים, אחרי מאבק משפטי רב שנים בנוכל שהצליח להשתלט לו על הדומיין.
צילום: עידן קינן (CC-by-sa)
צילום: עידן קינן (CC-by-sa) עידו קינן, cc-by-sa
הקום והקומבינה

ההחלטה הראשונה שצריך להתמודד איתה כשבוחרים שם מתחם היא הסיומת הלאומית. בשמות המתחם שולטת ארצות הברית, חלוצת האינטרנט, אך בשמות מתחם לאומיים שולט גוף מקביל במדינה שאליה הם משתייכים.

כך, למשל, שמות מתחם ישראליים (כגון שמות המסתיימים ב-co.il או ב-org.il) נסחרים ומנוהלים על-ידי איגוד האינטרנט הישראלי, ואילו שמות המסתיימים ב-co.uk או ב-org.uk מטופלים על-ידי גוף מקביל באנגליה (ששמה הרשמי הוא United Kingdom, או UK בקיצור).

בארצות הברית שמות המתחם נוהלו תחילה על-ידי הממשלה, אך ניהולם הופרט לפני זמן רב ובעקבות זאת המחירים ירדו מאוד. כיום שם מתחם אמריקני עולה 10-8 דולרים לשנה, והמחיר באירופה הוא בערך כפול מכך. לעומת זאת, שם מתחם ישראלי נמכר לשנתיים בבת-אחת תמורת 260 שקל (כלומר, 130 שקל לכל אחת משתי השנים הראשונות). לאחר

מכן חידוש לכל שנה נוספת עולה 90 שקל.

ברור אם כן ששם מתחם אמריקני זול בהרבה, ועוד לא ציינו את העובדה ששירותי אירוח באתרים רבים מעניקים שם מתחם ללא תשלום ללקוחות הרוכשים חבילות אחסון גדולות.

אם כך, האם עדיף לרכוש שם מתחם זר? לא בטוח. הסיומת של שם המתחם אומרת לא מעט על בית-העסק או על בעל האתר – ולפעמים זה שווה את הכסף. לא רק שהסיומת משדרת ישראליות ואומרת לקהל המבקרים שמדובר במשהו "משלנו", גם הגיוני יותר מבחינת ישראלים שאתר של חברה ישראלית מסתיים בסיומת זו – ולכן יהיה להם קל יותר לזכור את הכתובת של האתר.

מאידך, קיימים לא מעט עסקים השואפים דווקא להסתיר את היותם ישראליים: חלקם רוצים לשדר יוקרה אמריקנית (או אולי להסתיר היעדר יוקרה), ואחרים חוששים מכך שאנטישמיות או אנטי-ישראליות של לקוחותיהם יפגעו במכירות שלהם.
צילום: קרול נ'
צילום: קרול נ' קרול נ'

התוספת שתופסת

אפשרות נוספת לשמות מתחם יצירתיים: מדינות בעלות משפחת-מתחם לאומית "מגניבה". למשל , מדינת טובלו (Tuvalu), אי קטן ליד אוסטרליה שהסיומת הרשמית שלו היא TV. מדינה זו יצרה לעצמה מוקד הכנסות קבוע בזכות הרבה מאוד תחנות טלוויזיה שרושמות אצלה שמות מתחם.

גם ערוץ 10 שלנו רשם לעצמו את הכתובת www.10.tv. שם מתחם רגיל עולה שם 50 דולר, אך על שמות יפים במיוחד דורש רשם השמות של טובלו סכומי עתק. למשל, אם תרצו להקים אתר בכתובת www.news.tv, תידרשו להיפרד מלא פחות ממיליון דולר.

גם מדינות אחרות יכולות להציע סיומת חביבה. היינו ממליצים, למשל, למנהיג של מפלגת הליכוד לרכוש לעצמו שם מתחם באיי ברבדוס (בעלי הסיומת BB); אם החברה שלכם עוסקת ברפואה, רישום ברפובליקה של מולדובה (בעלת הסיומת MD) עשוי לסייע לעסק שלכם לשגשג.

לרשימה מלאה של הסיומות בקרו בעמוד הזה בוויקיפדיה.

מלבד המדינה, ספיח נוסף לשם המתחם הוא הקטגוריה שלו. רובנו נתקלים באתרים בעלי סיומת מסחרית, כגון com באתרים אמריקניים ו-co באתרים של ארצות אחרות, אך יש גם אפשרויות אחרות.

כדי לייצג סוגים שונים של עסקים הגדירו קברניטי האינטרנט כמה סיומות, כגון ORG לייצוג ארגון או מלכ"ר, AC לייצוג מוסד לימודים אקדמי, או MIL לייצוג גוף צבאי (קיצור של Military).

בעקבות תלונות הגולשים הבינו הקברניטים כי המבחר שהוצע אינו מדגדג את הביקוש, ולכן החלו להוסיף עוד סיומות. בסוף שנת 2000 נוספו גם Aero ,Biz ,Coop ,Info ,Museum ,Name ו-Pro, וכך עסקים שלא הצליחו למצוא שם מתחם מגניב מספיק בסיומת com, יכלו ללכת על Biz (קיצור של "ביזנס").

מאז נידון הנושא עוד ועוד, וממש לא מזמן נוספו לרשימה כמה אופציות: Cat ,Jobs ,Mobi ,Post ,Tel ,Travel ,XXX ו-Kid. כך יוכלו אתרי פורנו, שרוצים להצהיר בגאווה על משלח ידם, לרכוש את הסיומת XXX כדי להבהיר שמדובר באתר למבוגרים, שתוכנו "קשה" במיוחד. נכון לרגע זה הכנופיה האחרונה קיימת בתיאוריה בלבד ועדיין לא ניתן לרכוש שמות מתחם כאלה, אך יש להניח שבתוך כשנה הם יהפכו פופולריים למדי.

צילום: אלכס פיורה
צילום: אלכס פיורה אלכס פיורה

אותיות ומספרים

מלבד סיומת המתחם, גם השם עצמו חשוב מאוד. בדיוק כפי שעסקים רבים בוחרים את שמם לאו דווקא כדי להקל על לקוחותיהם לבטא אותו, כך גם בשם המתחם עצמו-ולפעמים מתברר במהלך הזמן שזה לרעתם. הרי ככל שיהיה קל יותר להגות ולזכור את שם המתחם, כך גדל הסיכוי שיבקרו בו יותר אנשים.

אם, לדוגמה, השם יוזכר בפרסומת בטלוויזיה, לצופה הממוצע יהיו שניות ספורות לקלוט אותו. אם האיות ארוך, קשה או מוזר, רוב הסיכויים שהוא יישכח באותה מהירות.

גם איות ישראלי עלול להוות בעיה. איך, למשל, כדאי לקרוא לאתר של חברת השליחויות "צחי" ? האם כדאי ללכת על Tsachi ,Tzahi ,Zahi או אולי אפילו Tzachy? אולי כדאי לעקוף את הבעיה לחלוטין ולקרוא לאתר ZDC (ראשי התיבות של Zachi Delivery Company)?

ככלל , שמות מתחם קצרים ככל האפשר הם הימור בטוח, ומומלץ להימנע משילוב מספרים ומקפים בשם. בישראל לא ניתן לרכוש שמות מתחם בני פחות משלוש אותיות (אף שבעבר זה היה מותר, וכמה חברות נהנות מכך עד היום), ועדיין נשא רו לא מעט שמות פנויים בליגה זו בישראל.

עוד טיפ חשוב בנושא שם המתחם: מומלץ להימנע מאותיות בעלות צליל דומה. B ו-D, למשל , נשמעות כמעט אותו דבר כאשר מכתיבים למישהו את שם המתחם (וכך גם F ו-M ,S ו-N ועוד כמה). מה שבטוח, עשרות שמות מתחם חדשים נקנים מדי יום (ועשרות אלפים ברחבי העולם), ולכן כדאי למהר ולקנות את השם הרצוי לכם, לפני שייתפס.

אם בכל זאת רכש מישהו אחר את השם שלדעתכם צריך להיות שלכם, ניתן לפנות אליו ולהציע לו למכור לכם את המתחם. סביר להניח כי אדם זה ירצה פיצוי הוגן על ההעברה, ואין זה נדיר שחברה משלמת אלפי שקלים תמורת שם מתחם מבוקש.

אם הבעלים הנוכחי אינו מעוניין להעביר אליכם את רכושו, ניתן לדרוש מאיגוד האינטרנט לקחת ממנו את המתחם. במקרים מסוימים זה עובד, במיוחד כאשר ברור כי שם המתחם מזהה בבירור את חברתכם, כמו במקרה של תביעה שהגישה חברת רולקס נגד חברה סינית שהפעילה אתר במתחם rolex.com.cn. רולקס זכתה בתביעה, וכיום הכתובת מפנה אל אתר רולקס הרשמי.

קיימים גם ארגונים וחברות הקונים שמות מתחם שצפוי להם ביקוש עתידי, כדי שבעתיד יוכלו לדרוש סכומים גבוהים ת מורת המתחם. פעילות כזו, אגב, אינה חוקית ברוב העולם. ועוד משהו מעניין: שימוש בשלוש אותיות בשם המתחם מאפשר בסך-הכל 17,576 צירופים, ובסיומות האמריקניות כולם תפוסים כבר מזמן. באתר הזה תוכלו למצוא מאמר מעניין לגבי צירופי אותיות ושכיחותם בשמות מתחם.

כשיש כסף אז תובעים. צילום: אתר רולקס
כשיש כסף אז תובעים. צילום: אתר רולקס מתוך האתר הרשמי

טועים בכוונה

אף-על-פי ששם מתחם לא קונים בכל יום, מתברר שאנשים עדיין מתעצלים ולא בודקים את האיות של שם המתחם שלהם. לפעמים הקלדה אחת קטנה במעבד התמלילים - או שיחת טלפון עם חבר ש שפת-אמו אנגלית - יכולות לחסוך הרבה בושה ולא מעט כסף.

יש מקרים שבהם זה נעשה בכוונה על-מנת למשוך לקוחות של עסק ששמו דומה, ששגו בהקלדת השם - ולכן הרבה אתרים נזהרים מכך. גוגל, למשל, קנתה גם את שמות המתחם goggle.com ו-gooogle.com, ואילו חברת וואלה קנתה לא רק את walla.co.il אלא גם את wala.co.il ואפילו את walla.com. לעומת זאת, אנחנו לא מבינים מה עבר בראשו של אותו בחור שקנה את seks.co.il או את plazma.co.il.

בחירת שם מתחם לא מתמצה ברעיון טוב, כמובן. צריך גם לוודא כי השם שבחרנו פנוי ולא נתפס על-ידי זריז-מחשבה אחר. כמו בכל תחום, הרעיונות הטובים ביותר כבר נתפסו, ולכן כדאי לחשוב מראש על כמה אלטרנטיבות ולהיות מוכנים להתפשר. הדרך הנכונה לבדוק אם שם מתחם מסוים פנוי או לא היא להיעזר בשירותיו של רשם המתחמים.

כדי לבדוק את זמינותם של שמות אמריקניים כדאי להשתמש בשירות החיפוש הראשי בכתובת: internic.net/whois.html. כמעט כל רשם כתובות מאפשר לבצע דרכו חיפוש, אך כפי שציינו, יש רשמים שישתמשו במידע זה כדי לתפוס לכם את המתחם מיד לאחר החיפוש. לגבי שמות מתחם ישראליים, יש לבצע את החיפוש דרך הכתובת: ripe.net/db/index.html.

goooooooooooooogle.com
goooooooooooooogle.com צילומסך

לעצם העניין

קניית שם המתחם עצמו הוא תהליך פשוט למדי. ניתן לרכוש אותו דרך ספק האירוח שלכם, אך יש כאלה שדורשים עמלה תמורת התהליך ולפעמים אפילו עמלה גבוהה. מה שיותר גרוע הוא שלפעמים הספק מבצע את הרישום בצורה שמקשה ואפילו מונעת מבעל המתחם לשנות בו את הפרטים.

רישום שם המתחם כולל לא רק את פרטי הבעלים, אלא גם איש קשר אדמיניסטרטיבי למקרה שהבעלים הוא חברה, איש קשר טכני למקרה שהבעלים אינו מתמצא בניהול המתחם ונעזר בשירותיו של איש מחשבים, ולפעמים גם איש קשר של הגדרות ה-DNS למקרה שבעל המתחם מאחסן את האתר אצל ספק אינטרנט.

כחודשיים לפני פקיעת התוקף של המתחם תישלח הודעת דואר אלקטרוני לכתובות הרשומות, כדי להזכיר לכם לחדש את הבעלות.

אם החלפתם כתובת ושכחתם לעדכן את הרישום, לרשם לא תהיה אפשרות לאתר אתכם. מסיבה זו אנו ממליצים למלא בטופס את הפרטים של שני אנשים לפחות, אף שניתן למלא את הטופס כך שאדם אחד או שניים בלבד ישמשו בכל התפקידים הללו.

תהליך הרישום דומה מאוד אצל כל הרשמים, אך הטופס בנוי אחרת כמובן. אנו נתמקד בטופס של האיגוד הישראלי. חשוב לציין כי הרישום כולו נעשה באנגלית בלבד, והאיגוד ממליץ לבקש מאיש מקצוע בתחום לבצע את תהליך הרישום, או לפחות לסייע בתהליך זה.

בשלב הראשון יש לבקר בדף הרישום, ושם יש לבחור באפשרות New. בדף הבא יש להקליד את שם המתחם המבוקש ולבחור את הסיומת שלו.

הזכרנו קודם את נושא הסיומת, אך חשוב לדעת כי הרשם הישראלי עדיין לא תומך אפילו בסיומות המורחבות שאושרו בשנת 2000, שלא לדבר על הסיומות שאושרו בסוף 2005 – ולכן בבחירת מתחם עברי תיאלצו להסתפק באחת הסיומות הבאות: MUNI.IL ,NET.IL ,AC.IL ,CO.IL ,ORG.IL, או K12.IL. סיומות אלה נועדו לארגונים, חברות, מוסדות אקדמיים, חברות וארגוני תקשורת, מוסדות מוניציפליים ובתי-ספר (בהתאמה). עוד דבר שחשוב לדעת הוא שבעת ההרשמה, ארגון ISOC בדרך-כלל לא בודק אם הגוף הרושם אכן עונה על קריטריונים של סוג השם, ולכן תוכלו לרשום את הסיומת ORG.IL גם אם אתם בעלי חברה מסחרית למהדרין.

בדף הבא יש למלא את פרטי בעלי המתחם. פרטים אלה יכולים להיות של אדם פרטי או של עסק מסחרי, וחשוב מאוד שיהיו מדויקים. אם שם החברה הוא "בויבריק 2005 בע"מ", אל תדלגו על "בע"מ" (באנגלית יש לכתוב LTD). פיספוס פה עלול לגרום כאבי ראש רציניים בעתיד, במקרה שיהיה צורך לשנות את הפרטים או להעביר את המתחם לגוף אחר.

אנשי הקשר

בשלב הבא יש למלא את הפרטים של אנשי הקשר. כאמור, ניתן להזין את פרטיו של אדם אחד ולבחור בשדות האחרים "כמו איש הקשר הקודם", או להזין פרטים של אנשים שונים. שימו לב שאפשר להזין NIC Handle במקום את הפרטים המלאים. מדובר בכינוי שאותו מצמיד הרשם לכל איש קשר בתום רישום המתחם.

אם פרטי איש הקשר כבר מופיעים במתחם כלשהו, ניתן פשוט להכניס את הכינוי במקום להקליד את כל הפרטים. בשדה האחרון יש להזין את פרטי התשלום, שיכולים להיות גם הם של גוף או של אדם אחר לגמרי.

את התשלום ניתן לבצע כיום רק בעזרת כרטיס אשראי, והסכום לתשלום הוא 260 שקל. כמה שבועות לאחר התשלום תקבלו קבלה בדואר, ועבור בעלי עסק זוהי הוצאה מוכרת.

בשלב הבא יש להקליד את כתובת שרת ה-DNS. פרט זה חיוני לפעילות המתחם, כיוון שהוא מקשר בין שם המתחם לבין השרת שבו מתארח האתר, אך בשלב רישום המתחם אין חובה למלא פרט זה. אם כבר בחרתם שירות אירוח לאתר, המארח יספק לכם את המידע הנדרש, ואז ניתן לבקר באתר איגוד האינטרנט ולבצע שינוי של המידע הנ"ל בלבד דרך האופציה Modify.

בשלב הבא תישלח למבקש הודעת דואר אלקטרוני, ובה הוא יתבקש להקיש על קישור להפעלת תהליך הרישום. שלב זה נועד, כמובן, לוודא שהבקשה באמת הוגשה על-ידיכם ולא על-ידי מתחזה. לאחר מכן ייבדק הרישום באופן אישי על-ידי נציגי איגוד האינטרנט, ואם אין כל בעיה מיוחדת הרישום יאושר ותישלח הודעה על כך. אם פרטי ה-DNS הוזנו , יידרש כיום נוסף כדי שהמידע יתעדכן במאגרי המידע-ואז האתר יהפוך זמין בכל העולם. מזל טוב.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''טכנולוגיה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים