שושלת השרברבים
ב-1983 עשתה לנו נינטנדו היכרות ראשונה על מאריו – אינסטלטור עם כובע וסרבל, חוטם מפלצתי ושפם. מאז הפך מאריו לדמות המוכרת והפופולריות ביותר בתולדות הגיימינג. היום, הוא חוזר עם משחק חדש ומרהיב. סיפור של שרברב מצוייר
התוצאה מוכרת לכל: להיט עצום וחבל הצלה לסניף האמריקני של נינטנדו, שחיפש שם לדמות המקפצת. האגדה מספרת שצוותי השיווק והפיתוח ישבו במחסן החברה כאשר בעל הבית, מאריו סגאלי, נכנס למחסן ותבע בתוקף את תשלום החוב שהצטבר עבור שכר הדירה. לאחר שעזב את המקום קיבלה דמות הנגר המקפץ את שמה – מאריו.
ההצלחה האדירה של דונקי קונג הצילה את נינטנדו אמריקה וגם הביאה משחק המשך, אבל רק המשחק השלישי, Mario Bros שיצא ב-1983, הציב את מאריו בקדמת הבמה. מאריו הפך לשרברב, קיבל כובע גדול כדי לחסוך באנימציה של שיערו, וגידל חוטם מפלצתי ושפם עבות שהפך לסמלו המסחרי. המשחק הציג גם את אחיו לואיג'י ומיקם את הצמד במעמקי הביוב של ברוקלין.
אף שנולד לפני כרבע מאה, תקופה שבה 8 צבעים ומסך שמתגלגל ללא קפיצות נחשבו לשיא הטכנולוגיה, מאריו הוא דמות המוכרת היטב לכל מי שאי-פעם התעניין במשחקי מחשב. הוא האבא של משחקי הפלטפורמה, והוא המותג שהביא לנינטנדו הרבה תהילה והרבה יותר כסף.
באוגוסט 1985 יצא פרק חדש בסדרה, Super Mario Bros, לקונסולת הנינטנדו (NES). מאז ועד היום נמכרו 40 מיליון עותקים, וההצלחה המדהימה של המשחק הממכר גררה עשרות כותרי המשך וחיקויים. משחקי מאריו מכרו יותר מ-200 מיליון עותקים, ודמותו של השרברב המשופם הפכה זה מכבר לקמע הרשמי של נינטנדו. ואז, כשנדמה היה שכבר אי-אפשר לחדש ושעדיף שהאחים האינסטלטורים ייצאו לגמלאות, הפתיעו השרברבים עם משחק חדש-New Super Mario Bros – שיצא בשבוע שעבר לקונסולת נינטנדו DS. מאז הספיק המשחק לקבל ביקורות מהללות בכל העיתונים ואתרי האינטרנט המרכזיים ביפן ובארצות הברית כאחד.

משחקי מאריו לא התאפיינו בסיפור עמוק במיוחד כשפרצו לחיינו בסערה. קו העלילה של 3 המשחקים הראשונים היה כה רדוד, שאפשר לסכם אותו בשורה אחת: באוזר הרשע, שילוב של צב ודרקון, חוטף את הנסיכה פיץ', ומאריו השרברב האמיץ יוצא להציל אותה. מרתק, נכון? זו בעצם הגאוניות הטבועה במשחק פלטפורמה: היכולת למכר את הגיימר בלי לסבך אותו בעלילה פתלתלה. הדגש היה על זריזות ידיים ועל קואורדינציה בהקפצת הדמות, תוך כדי איסוף חיזוקים שונים כגון פטרייה שמגדילה את ממדיו הצנועים, או פרח שמאפשר לו לשגר כדורי אש לכל עבר.
גם היום המשחק הראשון בסדרה מצליח להרשים בתחום עיצוב השלבים. על אף הגרפיקה המיושנת, מיאמוטו יצר משחק צבעוני בעל שלבים מגוונים במידה יוצאת דופן, ולכן זכה להצלחה עצומה ובאופן טבעי למשחקי המשך. Super Mario Bros 2 יצא בשנת 1988, הציג משחקיות דומה והוסיף את האפשרות להרים חפצים ולהשליך אותם על מכשולים. כעבור שנה פלשה הכנופיה העליזה לקונסולה הניידת גיימבוי עם Super Mario Land, וב-1990 זכו אוהדי הסדרה ל-Super Mario Bros3, המשחק הנמכר ביותר בסדרה, שצייד את מאריו באפשרות לאסוף תלבושות של צפרדע כדי לקפוץ גבוה יותר, ובכובע של שועל שמאפשר לו לעופף (מה הקשר? רק אלוהי הקונסולות יודע).
הקונסולה הבאה, סופר נינטנדו (SNES), זכתה גם היא למשחקי מאריו משלה. הראשון, Super Mario World, לא חידש יותר מדי בתחום המשחקיות אך הציג גרפיקה מרשימה יותר ועולם רחב מתמיד.Super Mario World 2: Yoshi ' sIsland, שיצא בשנת 1995, חזר כמה שנים אחורה, לימים שבהם מאריו היה עולל קטן וחסר אונים, והציג דמות חדשה: יושי, דינוזאור ירוק וחמוד שהיה צריך לשאת את מאריו הקטן על גבו.
עד היום יש מי שטוען כי
מאריו-64 עשה לראשונה שימוש בג' ויסטיק אנלוגי, היה אחד הראשונים שנתנו לשחקנים שליטה בזווית המצלמה, והביא לשחקנים את חוויית המשחק המוכרת להם בעולם תלת-ממדי מרשים, צבעוני ומלא אתגרים. נינטנדו לא דילגה גם על משחק RPG לקונסולה החדשה, וב-2001 היא הוציאה את Paper Mario, שבו מאריו וחבריו הפכו לגזרי נייר. וזה לא הסוף. דור הקונסולות הנוכחי של נינטנדו, גיימקיוב (המקביל לפלייסטיישן-2), זכה ל Super Mario Sunshine, פרק נוסף ב-3 ממדים שבו מאריו צריך לנקות אי מטונף בעזרת זרנוק מים. המשחק לא סיפק את הסחורה וזכה לביקורות פושרות. לעומת זאת, Paper Mario 2 ( גם הוא בגיימקיוב) היה משחק המשך נהדר ל-RPG הפופולרי מימי הנינטנדו-64.
ובכל זאת, אחרי כל-כך הרבה שנים של משחקים, סרטים שהתבססו על הדמות החביבה, חוברות קומיקס ושאר מוצרים שעליהם מופיע השרברב בעל הסרבל האדום, נדמה היה שנינטנדו סחטה את טיפת המיץ האחרונה מהדמות הפופולרית. או שלא.

על אף ההצלחה הגדולה של מאריו ודרישות המעריצים למשחקים נוספים, נינטנדו אף פעם לא היתה זריזה בפיתוח פרקים חדשים. היפנים השמרנים העדיפו לבנות את הדמות ולמצב את המותג המוצלח בעזרת תכנים ומוצרים שנשענו על הקסם האישי של השרברב החביב. ואפשר להבין אותה: בית-הקברות למשחקים מלא בדמויות מבטיחות שפותחו בחופזה ולא הצליחו לעמוד בציפיות השוק. ובכל זאת, האכזבה הגדולה ביותר של מעריצי הסדרה נבעה מההזנחה הפושעת של קונסולת ה-Gameboy Advance, גרסה משוכללת לגיימבוי הוותיק והטוב.
המערי צים דרשו משחק ייחודי לקונסולה, אולם נינטנדו סירבה בעקשנות. המעריצים כבר הספידו את הסדרה, אבל עכשיו – אחרי בצורת של עשר שנים – המעריצים יכולים לנשום לרווחה: משחק מאריו חדש לקונסולה הניידת נינטנדו-DS נוחת על המדפים וקוראים לו New Super Mario Bros.
טוב , "חדש" זה קצת מוגזם: שוב מדובר במשחק פלטפורמה דו-ממדי, שבו מאריו צריך להציל את הנסיכה מידיו של באוזר הרשע. נשמע מוכר, לא? הפיצוי על חוסר החדשנות נמצא במנוע הגרפי. הדמויות השטוחות והמצוירות הוחלפו במודלים תלת-ממדיים שנעים על פני רקע דו-ממדי מרהיב. במשחק שולבו גם כמה חיזוקים חדשים, כמו פטרייה ענקית שיכולה להפוך את השרברב למגהמאריו, הממלא את כל המסך ומסוגל לשבור ולרסק כל מה שעומד בדרכו. לחלופין, בעולם החדש יש גם פטרייה זעירה שתהפוך את גיבורנו לנמוך מים המלח. המיני-מאריו הזה יוכל להידחס למקומות שמאריו רגיל לא יכול להידחס לתוכם, לקפוץ גבוה יותר ואפילו לרוץ על פני המים.

מאז ומתמיד היתה נינטנדו חברה שמציגה חידושים ועיצובים נועזים. גם כשהציגה את קונסולת ה-DS לפני שנתיים, היה ברור שמדובר במוצר מהפכני בעל שני מסכים (התחתון הוא מסך מגע), וטבלת המכירות הוכיחה שחדשנות באמת מושכת קהל. ובמקום שתירמס על-ידי הענקיות סוני ו מיקרוסופט, כפי שרבים ניבאו, נינטנדו התרוממה והציגה קונסולה מעניינת עם משחקים לא שגרתיים, שזכו לביקורות נהדרות ולקהל מעריצים חדש.
גם הקונסולה הבאה של החברה, נינטנדו Wii, מתיימרת לחולל מהפכה בעולם המשחקים. נינטנדו בחרה להשקיע בבקר החדשני שלה, שמבוסס על חיישני תנועה. זו הצהרה אמיצה מצד החברה הוותיקה: בעוד המתחרות שלה משקיעות מאמצים במעבדים גרפיים משוכללים, נינטנדו טוענת שמשחקיות היא העניין, לא הגרפיקה. הגיימרים, על-פי נינטנדו, מחפשים חידושים אמיתיים ודרכים מקוריות לשחק. עובדה, קונסולת ה-DS נמכרת יותר מהמקבילה הניידת של סוני (PSP), אף שביצועיה הגרפיים נחותים יותר.
על אף ההתרגשות הגדולה מיציאת New Super Mario Bros, ישנן נשמות טובות שטוענות (בצדק מסוים) שנינטנדו, המטיפה הגדולה לחדשנות ולמקוריות יצירתית, דווקא בחרה בדרך הקלה לקטוף רווחים ממותג התוכנה הוותיק, שמיצה את עצמו. וכך, בזמן שסוני ומיקרוסופט מתנגחות זו בזו ומשקיעות הון עתק ביצירת מפלצות מחשוב ומשחקים עתירי אפקטים, נינטנדו מושכת את השטיח מתחת לרגליהן בעזרת משחקים פשוטים בעלי ממשק נוח וממכר.
בתערוכת E3 האחרונה חשפה נינטנדו פרטים על תוכניותיה, והציגה שני משחקי מאריו חדשים שצפויים לצאת השנה. הראשון הוא Super Paper Mario – משחק פלטפורמה דו-ממדי לקונסולת הגיימקיוב. אם המשחק יצליח לשמור על האיכות שאפיינה את סדרת Paper Mario, ככל הנראה יהיה מדובר בהצלחה ששווה לחכות לה. המשחק השני והמסקרן יותר הוא Super Mario Galaxy, שייצא לקונסולת הדור הבא Wii. השליטה תהיה מהפכנית וכך גם עיצוב השלבים. המשחק יתרחש הפעם בחלל: השלבים יתרחשו על כוכבים ואסטרואידים בגדלים שונים, עם כוח כבידה שונה ואתגרים חדשים.
נראה כי כל עוד נינטנדו חיה ובועטת, מאריו יהיה חלק משמעותי ובלתי נפרד מעולם המשחקים שעוטף את חיינו. דמותו של השרברב החייכן תמשיך לקפץ בעליזות על המסך בדרכה להציל את הנסיכה. קונסולת Wii החדשה היא ההימור שיכול להשאיר את נינטנדו בתמונה לסיבוב הבא של קרב הקונסולות – קרב שגבה בעבר קורבנות כבדים.
