גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


ווקפד ראשו

ג'ימי וויילס מנסה ליישם את המודל הוויקיפדי על מנועי חיפוש. גוגל? "בהרבה מקרים הוא לא נותן כלום חוץ מספאם וזבל שאין מה לעשות איתו"

nrg הרשת | 24/12/2006 14:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אמזון.קום ומייסד וויקיפדיה, ג'ימי וויילס, שואפים להכות את גוגל באמצעות מנוע חיפוש מבוסס-גולשים שייתן תוצאות יעילות במקומות שבהם גוגל נכשל, כך דיווח אתמול הטיימס הלונדוני.

וויילס מסר לעיתון שהוא מפתח בימים אלה מנוע חיפוש שיישען על דעותיהם של הגולשים כדי לדרג את הרלוונטיות של אתרים, ולא על אלגוריתם ממוחשב בלבד, כמקובל. המנוע, שהינו פרויקט למטרות רווח וזכה כבר לתמיכה בת מיליוני דולרים מאמזון וממשקיעים נוספים, יושק כנראה ברבעון הראשון של השנה הבאה ויתבסס על הכנסות מפרסום. שמו הזמני של הפרויקט הוא "וויקיאסארי" – שילוב של המילה ההוואית "וויקי" (מהיר) והמילה היפנית אסארי (חיפוש או חיטוט).

"גוגל מאוד מוצלח בהרבה סוגים של חיפושים, אבל בהרבה מקרים הוא לא נותן כלום חוץ מספאם וזבל שאין מה לעשות איתו", אמר וויילס בראיון לטיימס. "נסו להכניס את המונח 'מלונות בטמפה', למשל, ולא תקבלו אף תוצאה מועילה". לדבריו, אלגוריתם ממוחשב אינו יכול להעריך איכות של אתר באופן ישיר ועליו להשתמש בדרכי עקיפין מסובכות, מה שפותח פתח לניצול ורמאות של ספאמרים ששואפים להציב את אתריהם במקומות גבוהים בתוספות החיפוש. 

בן אדם, לעומת זאת, יכול להשתמש בשיקול דעתו כדי לשפוט אתר באופן מיידי. לכן יתבסס מנוע החיפוש החדש על תוכנה חופשית ועל רשת של משתמשים שחולקים מידע זה עם זה, בדומה למודל המצליח של הוויקיפדיה.

מנוע החיפוש של גוגל מתבסס על תוכנה שמחשבת את האיכות והרלוונטיות של כל אתר בדרכים שונות ומסכמת את התוצאות לציון הנקרא פייג'ראנק. בעוד שההרכב המדויק של הפייג'ראנק ידוע רק לאנשי הפיתוח של גוגל, ניתן לזהות כמה מדרכי הפעולה של האלגוריתם ולרמות אותן.

הדוגמה הבולטת היא זיוף הקישורים: ידוע כי האלגוריתם מייחס חשיבות רבה למספר הקישורים המובילים לאותו אתר מאתרים אחרים, מתוך הנחה שאתר שמקשרים אליו הוא אתר

בעל תוכן איכותי. לפיכך ספאמרים מקימים רשתות של אתרים המקושרים זה לזה, מסכמים עם בעלי אתרים אחרים על קישורים הדדיים, או מפעילים בוטים שישאירו הודעות עם קישורים לאתר בפורומים שונים. בגוגל עוקבים אחר יוזמות כאלה מקרוב ומעדכנים את אלגוריתם הפייג'ראנק בשינויים עדינים מדי חודשים ספורים, אך מדובר במלחמה מתמשכת שאף אחד מהצדדים בה לא עתיד לנצח.

וויילס הוא לא הראשון שמנסה לפתור את הבעיה הזו מהשורש. אתר Wink, למשל, המכנה את עצמו "מנוע החיפוש החברתי", מבצע חיפוש ברשת באמצעות גוגל אך נעזר בדירוגי גולשים כדי לכוונן את התוצאות. טרם ידוע כיצד מתכוון וויילס לשפר את השיטה כך שתהפוך למשמעותית באמת בייעול החיפוש, אבל הפרויקט שלו, בניגוד ליוזמות קודמות מאותו הסגנון, יהנה מהגב הכספי של אמזון ומן הסתם גם מיחסי ציבור מוגברים שיעזרו למשוך קהילה גדולה יותר של משתמשים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''טכנולוגיה''

לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים