המפלצת מלוך.נט
הרשת נותנת בידי ההמונים כלים ליצירת מתיחות והפצתן. מצד שני, היא גם מסייעת להרוג אותן במהירות
הכל, כמובן, היה מתיחה. אלגרה קולמן היתה המצאה שנרקחה כפרודיה על האווריריות של כתבות על הוליווד במגזינים רבים.
ומעשה הרמאות הצליח. עיתונים העבירו ביקורת על אסקווייר שמקדם כוכבת ריקנית כל כך (קולמן, לא לרטר), וסוכנויות שחקנים פצחו במירוץ היסטרי כדי לייצג את האשה הלא-קיימת.
באותו הזמן, זה היה סוג של טריק שרק מישהו עם גישה למכונת דפוס ועם ערימת כסף היה יכול להפעיל. כיום, לא צריך יותר ממצלמת וידאו, כשרון ומישהו שמוכן להיות "נערה בודדה 15".

שני סרטים שיצאו לאחרונה מדגישים היטב את הניגוד הזה – "The Hoax", סיפורו של קליפורד אירווינג, שטען שכתב אוטוביוגרפיה מהפכנית של המיליונר המסוגר הווארד יוז; ו"Grindhouse", שיתוף הפעולה החדש של קוונטין טרנטינו ורוברט רודריגז, שבו מככבים קדימונים לסרטים לא קיימים. המתיחה של אירווינג בשנות השבעים דרשה את גיוסם של בתי הוצאה לאור למשימה. בין הטריילרים המזויפים של טרנטינו אפשר למצוא אחד שהופק על ידי סטודנט בקולג' בתקציב של 150 דולר.
"האינטרנט בהחלט מקלה על הנצחת מתיחות", אומר ברט כריסטנסן, מנהל האתר Hoax-Slayer.com. "מתיחה או שמועה יכולה להתפשט סביב העולם בכמה ימים או אפילו שעות דרך אימיילים, בלוגים ופורומים".
זה מה שקרה במרץ עם השמועות על מותו של הקומיקאי סינבד. כל מה שנדרש היה התעסקות בערך הוויקיפדי של סינבד, ורגע אחר כך יכולתם לקרוא בעיתונים את תגובתו מלאת הצער של ליונל ריצ'י לפטירה. זאת בניגוד למאמץ ולתכנון שנדרש כדי להפיק את "תמונתו של הרופא המנתח" הידועה – תמונה שלכאורה היוותה ראיה לקיומו של נחש ענק בלוך נס.
הפורטרט המטושטש הזה של המפלצת-לכאורה צולם על ידי קולונל רוברט ווילסון, רופא בריטי, ב-1934, ובמשך 60 שנה היה אחת התמונות המפורסמות ביותר בעולם. הוא הופיע בפתיחת הסדרה "In Search Of..."
היום הם לא היו נזקקים לתמרונים מורכבים כאלה. הם היו יכולים ליצור את התמונה במחשב ולהפיץ אותה ברחבי העולם תוך שעות.
אבל אם קל יותר להפיץ מתיחה בימים אלה, אולי גם קשה יותר להשאיר אותה בחיים. על אמינותה של "תמונת הרופא המנתח" היו ויכוחים במשך 60 שנה; המסמכים המזויפים ששמשו את רשת CBS בדיווח על שירותו הצבאי של ג'ורג' וו. בוש שרדו בקושי שש שעות עד שמבקרים החלו למצוא בהם פגמים רציניים.
כנ"ל לגבי התמונה המורבידית שזכתה לכינוי "Tourist Guy", שהתיימרה להראות תייר עומד על ראש מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר, 2001, ומצטלם בנחת בעוד שמטוס דוהר לעברו ברקע התמונה. התמונה הוכרזה מיד כזיוף – בעיקר על ידי Snopes.com, אחד מהאתרים המכובדים ביותר להפרכת שמועות.
הטכנולוגיה שמאפשרת לאנשים להפיץ שמועות במהירות גם מאפשרת למפריכים להפריך לפני שהמיתוס משתרש במודעות הציבורית. את השמועה על מותו של סינבד, שנחשפה כמתיחה תוך שעות, אפשר להשוות למותו המפורסם של פול מקרטני, שגרם לאנשים לסובב את "אבי רואד" לאחור במשך חודשים אי-שם בשנות השבעים המוקדמות.

דרך אחת לקהל הרחב לזהות מתיחות היא באמצעות ידע כללי: רבות מהמתיחות המודרניות לקוחות מההיסטוריה. סיפורים על אשה שניצלת בנס מרוצח מטורף לקוחים מפולקלור של המאה התשע עשרה. כך גם השמועה המסוכנת שקיום יחסי מין עם ילדה יכול לרפא איידס; באנגליה של המאה התשע עשרה, היו שחשבו שיחסי מין עם בתולה יפים לריפוי מחלות מין.
אבל גם כך, גילה הצעיר של האינטרנט, במובן הקוסמי, הופך אותה לקרקע אידיאלית לגידול מתיחות. באותה צורה היה גילו הצעיר של הרדיו בסיס לפאניקה שנוצרה ב-1938 לאחר שידור הרדיו של "מלחמת העולמות". אפילו אנשים סקפטיים מטבעם, אבל חסרי הכשרה אינטרנטית, יכולים ליפול בפח כשהם נתקלים בלהטוטי רשת. "היום קל גם ליצור אתרים מזוייפים שנראים כאילו הם תומכים במתיחה", אומר כריסטנסן. "אפילו מישהו עם כישורי יצירת אתרים בסיסיים למדי יכול ליצור אתר משכנע שנראה כמו מאמר ב-CNN או ב-BBC".
העצה הטובה ביותר, כנראה, היא עדיין זו של ג'יימס רנדי, אחד מהמפריכים המפורסמים ביותר בעולם, שאמר פעם: "יש הבדל ברור בין להיות אדם עם ראש פתוח לבין להיות אדם עם חור בראש שהמוח נוזל דרכו החוצה".