Qישלון
מוטורולה Q רצה להיות סופרפון הייטקי מתוחכם והתגלה כעולה חדש עם בעיות קשות בעברית. עם המעבר לשעון חורף חזרה גם התקלה של זלילת הסוללה, שנפתרה רק אחרי שבוע. במוטורולה ישראל ובפלאפון לא מתרגשים
אבל המוטו-Q חוסל בארץ כמו שוורצנרגר בסוף של שליחות קטלנית 1. מדורי הטכנולוגיה כתשו אותו. ציבור האולטרה-טקיים לא אימץ אותו כסמל הסטטוס החדש. מוטו-Q לא עמד בציפיות. המכשיר עדיין נמכר ברשת פלאפון. אבל תקופת פרסומות הטרמינייטור נגמרה. לא רק האיחור – המכשיר הגיע לארץ אחרי מתחרים חדישים ועדכניים ממנו, כמו הנוקיה E61 – אלא בעיקר התוכנה המזעזעת של המכשיר גרמה לחיסולו.

כמו מדונה, ה-Q גוייר, אך לא כהלכה. התוכנה העברית של PDAC המולבשת על מערכת ההפעלה של מוטורולה Q, כתובה ברשלנות. יישור הטקסט נוטה פעם לימין ופעם לשמאל בלי הגיון. עריכה של שדות טקסט מסויימים בעברית לא מאפשרת למשתמש לראות את הטקסט שהוא כותב. המשתמשים הראשונים של המכשיר גילו שלמרות שהפרסומים הבטיחו זמן סוללה של ארבע וחצי שעות דיבור, או 212 שעות המתנה, המכשיר שלהם משתנק ומכבה את עצמו כבר בשעות הצהריים המאוחרות, גם אם לא הספיקו לשוחח בו יותר מכמה דקות.
אחרי כמה חודשים גילו לנו בפלאפון שהעברית של ה-Q גורמת להפעלה קבועה של תוכנת רקע הידועה למשתמשים בשמה המטיל מורא clocknot.exe, ושזוללת בטריה כמו מזגן ביום חם. מי שהתלונן – פלאפון לא פנתה מיוזמתה ללקוחות שלה – קיבל הנחיות להוריד טלאי שחיסל את התוכנה שוכנת הזיכרון.
ל-Q
השילוב בין זמן בטריה אפסי ומכשיר הקורס במהלך התכתבות סמס מניב מכשיר חכם, סטייליסטי ומגניב שאינו יכול לשמש כטלפון. אי אפשר לסמוך עליו. הטלאי שחיסל את באג ה-clocknot.exe רומם את המכשיר הזה לרמת טלפון כמעט-שמיש – לא בדיוק משהו להתגאות בו. די מזוויע לגלות שהמכשיר הזה הוא אחד היקרים ברשת -- הוא עולה 90 שקל בחודש למשך שלוש שנים, שני רק למכשירים החכמים האחרים ברשת, Treo ו-POZ.

לפני שבועיים התעוררה ישראל לשעון חורף חדש, ואילו משתמשי ה-Q התעוררו למציאות ישנה. מוראות האביב חזרו. הבטריה חוסלה במהירות פלאש-גורדונית, ומי שהיה סקרן מספיק כדי לחטט בטלפון שלו מצא בין המשימות הפועלות – אבוי – את clocknot.exe הישנה, שחזרה עקב עדכון השעון. בעל Q גאה אחד – זה אני – גילה שוב את הקסם של העולם הקדם-סלולרי; פגישה שנקבעה ברחוב הוחמצה עקב חוסר ביכולות תיאום בזמן אמת; טלפונים ציבוריים לא נכנעו בפני קסמיו של הח"מ, שלא השכיל לשים בארנקו כרטיס טלכרט (איפה קונים דברים כאלו?)
פלאפון שוב לא עידכנה את לקוחותיה בדבר תקלה אפשרית. כדי לוודא שאולי רק אני לא קיבלתי את השיחה, שאלתי את המוקדנית מ' (השם שמור אצלנו) מהתמיכה הטכנית אם פלאפון התריעה בפני לקוחות Q אחרים. אם היה דבר כזה, אמרה מ', אני לא שמעתי עליו. היא נשמעה עייפה ואפולוגטית. שאלתי אותה אם הרבה לקוחות פנו אליה לפני. "לא מעט," היא אמרה. פלאפון למדה על הבעיה מן הפונים, שזיהו בעצמם את הבעיה, והעבירה את הפניה למוטורולה. למרות התעקשויותי לא קיבלתי התחייבות למועד הפיתרון. "עניין של כמה ימים".
התעקשתי שאי אפשר לעבוד ככה. חיבתי להרפתקאות קדם-סלולריות לא משנה את העובדה שאני מחזיק עורך שרוצה שאני אענה לשיחות שלו. מ' התייעצה. פלאפון מסרבת להחליף את ה-Q בדגם מתפקד יותר, אבל הסכימה להחליף את המכשיר שלי במכשיר חדש. למה? "זה לפעמים עוזר," אמרה מ'. "הבעיה משתנה בין מכשיר למכשיר" (בדיעבד, המכשיר שהגיע אלי לא עבר את עדכון השעה האוטומטי, כך שהוא פטור מבאג הסוללה). שליח זומן לביתי למחרת בבוקר עם מכשיר חדש. לא שילמתי על השירות – למעשה אף זוכיתי בסכום של עשרה שקלים. לא ידוע לי אם זו היתה המדיניות הרשמית לטיפול בבעיה, או שבפלאפון יודעים איפה אני עובד.

ביום חמישי ה-20/9, קצת פחות משבוע אחרי באג שעון החורף, פניתי למוטורולה ישראל ולפלאפון לקבל התייחסות רשמית לדברים. דוברת מוטורולה ישראל, נירית עולמי-האן ממשרד BashanPR, מסרה בתגובה: "הבעיות המינוריות מוכרות לכל משתמשי מערכת ההפעלה Windows Mobile של מיקרוסופט במכשירי כף היד". במילים אחרות – מה אנחנו אשמים שמערכת ההפעלה שאנחנו בחרנו לשים במכשיר עושה לכם בעיות? הצגנו את התגובה הזאת למיקרוסופט ישראל, אבל עד מועד הפרסום לא קיבלנו את התייחסותם.
עולמי-האן גם טענה שיש כבר גרסה מתוקנת, ושהיא תשוחרר בקרוב ללקוחות. גם מדוברות פלאפון נמסר לי שהמוקד הטכני של החברה כבר שיחרר עידכון ללקוחות.
התקשרתי מיד למוקד התמיכה של פלאפון כדי לשמוע מהם את הבשורה הטובה, אבל שם ענה לי המוקדן שרק בשבוע הבא יהיה עידכון. אמרתי לו שאני מחזיק בידי מידע סופר-סודי ממקורות גבוהים בסולם ההיררכי של פלאפון, לפיהם כבר יש להם טלאי פעיל. המוקדן השאיר אותי לשמוע מוזיקה והלך להתייעצות ארוכה. לאחר כמה דקות הוא חזר והודיע בהפתעה מסויימת שכן, הגיע אליהם עדכון תוכנה בדקות האחרונות, אבל הוא נמצא בבדיקת המחלקה הטכנולוגית והוא יהיה זמין בערב, או ביום א'.
שאלתי את פלאפון למה החברה לא מודיעה ללקוחות שלה על בעיות כאלו מיוזמתה. הקהל שקונה את המוטורולה Q הוא טכנולוגי באופיו, אבל אין ספק שלא כולם יסיקו בכוחות עצמם שנולד באג חדש במכשיר שלהם, ושהם צריכים להתקשר למוקד הטכני לקבל עידכון תוכנה. לא קיבלתי תשובה רשמית. עידכנתי אותם גם שאין עידכון באוויר, ושייתכן שעידכון כזה יגיע רק ביום ראשון – כלומר, שבוע שלם לאחר התקלה.
נפרדנו כידידים, והנה החדשות הטובות: כמה שעות מאוחר יותר קיבלתי שיחה מהמוקדן, שהבטיח לי שעידכון התוכנה הואץ והוכנס לפורטל הסלולרי, שם כל אחד יכול להוריד אותו. אבל דיגדוג האושר האמיתי שלי הגיע בצורת סמס מפלאפון שהזהיר אותי לגבי הבאג והפנה אותי לקבל פיתרון לבעיה. מעודי לא קיבלתי הודעה כזו ממוקד שירות סלולרי, ואם תבטיחו שזה יישאר בינינו אני אגלה לכם שהתרגשתי למראהו כמו ילדה קטנה ביומה הראשון בגן.
אני לא יודע אם המסקנה היא שאת שירות הלקוחות הכי טוב אפשר לקבל ממשרד יחסי הציבור, אבל זה כבר לא משנה: הבאג תוקן, הלקוחות קיבלו התרעה יזומה, והמוטו-Q חזר לדרגת טלפון כמעט-מתפקד.
כשפתחתי את הסמס של פלאפון, מכשיר ה-Q שלי קרס והייתי צריך לכבות ולהדליק אותו. אבל זה כבר סיפור אחר.