אנשים באוצר
לפני חודש הודיע רם בלניקוב, הממונה על התקציבים באוצר על סבב מינויים באגף התקציבים. nrg מעריב מציג את פעילות האנשים מאחורי המספרים. אנשים אוצר, חלק א'
משה בר סימן טוב, עד לאחרונה רכז תחום הרווחה, מונה לרכז תחום הבריאות. בר סימן טוב, שימש בארבע וחצי השנים האחרונות כרפרנט עבודה ורווחה במשרד האוצר, ובמסגרת תפקידו היה אחראי מטעם האוצר על תקציב משרד הרווחה ועל ניהול וביצוע ההחלטות התקציביות בנוגע לשירותי הרווחה.
בשנים האחרונות ליווה בר סימן טוב את הפרטת שירותי הרווחה בתחומי הסיעוד לקשישים והמעונות לחוסים בעלי פיגור. כמו כן הוא היה חבר בוועדת יצחקי לגיבוש מדדי עוני נוספים שמינה ראש הממשלה, אהוד אולמרט. הקטעים הבאים, המובאים כלשונם מתוך דיונים שהתקיימו בוועדות כנסת שונות, חושפים במעט את דרכי עבודתו של הממונה על תחום הרווחה.
ביוני 2004 התקיים דיון בוועדת העבודה והרווחה בנוגע לתיקון להצעת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, איסור אפליה בשל הריון. של הח"כית לשעבר גילה גמליאל. משה בר סימן טוב ייצג את האוצר באותו הדיון. קטע קטן מחילופי הדברים שהיו בישיבה מובאים עתה.
יו"ר הועדה, ח"כ שאול יהלום: "אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. בפנינו הצעת חוק, בהכנה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית, של חברת הכנסת גילה גמליאל, שנמצאת כאן אתנו. למעשה כבר עברנו על זה ודיברנו על זה. אנחנו רוצים להכניס לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה גם איסור אפליה בין עובדים בשל כך שאחד העובדים בהריון. האם יש למישהו הערות? כולם מסכימים?"
משה בר סימן טוב: "במשרד האוצר התנגדנו להצעת החוק גם בדיון הקודם ואנחנו שבים ומתנגדים גם עכשיו. לדעתנו זה יוצר פגיעה לא סבירה במעסיקים. אתה הבאת לכאן דוגמה אחת, של מורה שלפני 1 בספטמבר צריכה ללדת.
דו"ח מבקר המדינה 57ב שבדק את נושא הפרטת המעונות לחוסים בעלי פיגור חשף ממצאים קשים בדבר העדר רגולציה על טיב הטיפול שמקבלים החוסים במעונות, וכן על חוסר פיקוח. המעונות, שכבר מופרטים, אינם נמצאים בפיקוח בזמן שתקני הפיקוח פוחתים.
משה בר סימן טוב השתתף בדיון שהתקיים בממצאי הדוח בדצמבר 2007 בוועדה לענייני ביקורת המדינה. מובאים כאן כמה מחילופי הדברים שהיו בוועדה.
יו"ר הועדה, ח"כ שלי יחימוביץ: "כמה שנים אתה באוצר?"
משה בר סימן טוב: "ארבע וחצי".
יחימוביץ: "אז בוודאי תוכל לשתף אותנו גם בהחלטה של 2004 וגם בהחלטה של 2007 וגם בהחלטה של 2006 - איך התקבלה ההחלטה להפריט את המעונות למפגרים? מה הייתה העבודה שנעשתה קודם ההחלטה?"
בר סימן טוב: "ניתוח יחסי עלות-תועלת לדעת הגורמים המקצועיים במשרד הרווחה, מעלה בצורה חד משמעית כי בעוד שהעלות של החזקת חוסה במעון ממשלתי גבוהה ב-50% לפחות מהחזקת חוסה במעון פרטי או ציבורי. על הניתוח התקציבי שעומד בבסיס התוצאה הזאת עומד משרד הרווחה וגם אני עומד מאחורי הניתוח הזה. אני יודע שמשרד מבקר המדינה עשה עבודה שמנסה להראות שזה לא בדיוק אותו דבר. אבל לדעתי נפלה טעות בעבודה של משרד המבקר".
שלי לוי, מרכז המחקר והמידע של הכנסת: "אני רק רוצה להגיב על טענות האוצר כלפי הדו"ח של משרד מבקר המדינה. בינואר 2007 ביקשנו ממשרד הרווחה לראות את התחשיב שעל בסיסו נקבע כי יש פער של 50%. משרד הרווחה שלח לנו טבלה שמפרטת את ההוצאות על מוסדות ממשלתיים מול מוסדות לא ממשלתיים, והתחשיב הזה באמת מראה פער של 50%. הבעיה היא שבמעונות הלא ממשלתיים נכללו מוסדות שהם לא מעונות פנימייה לחוסים, אלא מסגרות אחרות. בין השאר כלולים במוסדות אלה דיור חוץ ביתי אחר, שהוא מסגרת זולה יותר להחזקה של חוסה מבחינת המעונות הממשלתיים. המשמעות היא כי העלויות האלה מושכות את ממוצע העלות כלפי מטה ומגדילות את הפער בין המוסדות הממשלתיים לבין המוסדות הלא ממשלתיים".
יחימוביץ: "ועשיתם איזשהו חישוב משלכם?"
לוי: "בינואר 2007 ביקשנו ממשרד הרווחה להעביר לנו נתונים שמתייחסים אך ורק למעונות הממשלתיים, אך הבקשה שלנו לא נענתה. הטענות היחידות שלנו הן שאם משרדי הרווחה והאוצר מבססים את הטיעונים שלהם על התחשיב הזה, אז התחשיב הזה לא מציג את המצב כמות שהוא, ולכן קשה לאמת או לשלול את הטענות שלהם. מעבר כך, הטענות שאנחנו הצגנו תחשיב אחר ומוטעה - אינן נכונות, וזה גם לא כתוב באף אחד מהמסמכים שהגשנו בנושא".
משה בר סימן טוב ייצג את משרד האוצר גם בדיון הנוגע לאחת מההחלטות השנויות ביותר במחלוקת שבהן ניסה האוצר להעביר הצעת חוק לצמצום התשלום עבור שירותי סיעוד לקשישים באמצעות העברת כסף ישירות לקשיש, במסגרת חוק ההסדרים האחרון.
ההצעה נפלה, פוצלה מתוך חוק ההסדרים ונציג האוצר ניסה לדחוף אותה כתיקון לחוק הביטוח הלאומי. גם מהלך זה עורר התנגדות. בר סימן טוב השתתף בדיון שנערך בנושא במרץ השנה בוועדת העבודה והרווחה. מובאים כאן כמה מחילופי הדברים.
ח"כ רן כהן: "נדמה לי שבעניין הזה צריך לחפש את המקורות שבהם אצה הדרך לאוצר ולממשלה לחוקק את החוק הזה במקום אחר. ברור לי לגמרי איפה נמצא המקום האחר. הוא נמצא ב-20% חיסכון, כי משלמים רק 80% ולא 100%. הכוונה היא ברורה. אני לא חושב שכנסת ישראל צריכה לתת יד להוריד 20% מתקציבי האנשים הזקוקים לסיעוד".
משה בר סימן טוב: "זה לבחירת הקשיש".
כהן: "אבל בחירת הקשיש היא לקבל כסף, ואתם תיהנו מה-20%. העמדה של הביטוח הלאומי, איגוד העובדים הסוציאליים והרשויות המקומיות, חשובה וצריך להקשיב לה. ההקשבה להם היא הקשבה הכי קרובה למה שקורה בשטח לנזקקי הסיעוד. העובדה שממשלת ישראל קיבלה בתוך כל חוק ההסדרים הגורף גם את הצעת החוק הזו, לא אומרת כלום. אני יודע איך מקבלים את חוק הסדרים. אף אחד אפילו לא קורא את סעיפי החוקים".
בר סימן טוב: "חלפו הימים האלה".
כהן: "האם מצביעים על כל סעיף?"
בר סימן טוב: "לא, אבל יש דיונים מקדימים עם משרדי הממשלה".
יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק גלנטי: "אני רוצה להזכיר לך שחוק ההסדרים נולד בשנת 1984, והוא בא לתקן מצב של הידרדרות אינפלציונית קשה ביותר במשק. היום אנחנו לא נמצאים בסיטואציה הזו, ולכן מקומו של חוק ההסדרים אינו פה".