עוד דלק למדורה
באירופה שובתים נהגי המשאיות. בתאילנד גם הדייגים ובמלזיה הממשלה חוששת ליציבותה. הנפגעים העיקריים ממשבר הדלק לא מתכוונים להמשיך ולשלם את המחיר
כבר ארבע שנים לפחות שמחירי הדלק מזנקים, וכבר ארבע שנים שהעולם סופג את העליות האלה ומתאים את עצמו אליהן. במשרד התחבורה האמריקני, למשל, הופתעו לגלות לפני ארבע שנים שהמחירים העולים לא מרתיעים את הנהג האמריקני, שאוהב לנסוע לכל מקום עם הרכב הפרטי, ורצוי עם רכב 4X4 זולל דלק.

סטודנטים בעיר מדן מבעירים צמיגים כמחאה על העלאת מחירי הדלק צילום:אי-פי
אלא שבשנה האחרונה החלו עליות המחירים לצאת מכלל שליטה. אם רק בקיץ שעבר עמד מחיר חבית על פחות מ-80 דולר הרי שכעת עומד מחירה על כ-134 דולר. כמעט פי שניים.
שלא במפתיע, בחצי השנה האחרונה החלו האמריקנים לוותר על רכבי השטח ועל הנסיעות המיותרות שלהם. כך לדוגמה, בחודש מארס האחרון נסעו האמריקנים 18 מיליארד קילומטרים פחות ממה שנסעו באותה התקופה בשנה שעברה.
זה אמנם לא הרבה בהשוואה למה שהם ממשיכים לצרוך, אבל המגמה ברורה. ברחבי העולם מכירים בצורך בחיסכון, אבל מתקשים להתמודד עמו, ועוד יותר מתקשים להתמודד עם הזינוק הבלתי פוסק במחירי הדלק, וכפועל יוצא - גם במחירי המזון.
מארה"ב ובריטניה, דרך ספרד ואיטליה, ועד לתאילנד ולפיליפינים - מזה כמה שבועות מנהלים הנפגעים העיקריים של המשבר מאבק בעליית המחירים. נהגי משאיות, דייגים, מפעילי דחפורים, חקלאים ועוד רבים אחרים עורכים הפגנות, מכריזים על שביתות ומשבשים לכל היתר את החיים.
גם ענפי התחבורה השונים מתקשים להתמודד עם המצב החדש, ובעיקר חברות התעופה בעולם, שרבות מהן מבטלות ומאחדות קווים. אחת מהן, יו-אס ארווייס האמריקנית, אף הודיעה בסוף השבוע שתפטר 1,700 עובדים.
המירוץ בעיצומו
למשבר יש השלכות פוליטיות כמובן, ומספר ממשלות אפילו חוששות ליציבותן. כך למשל מלזיה, שנשלטת כבר 51 שנה על ידי אותה המפלגה, מתמודדת עם התמרמרות הולכת וגוברת של האוכלוסייה הזועמת על קיצוץ בסובסידיה על הדלק.
בשבוע הבא מתכוונים הסעודים לערוך כינוס מיוחד של יצרניות וצרכניות הנפט הגדולות בעולם, בניסיון לפתור את המשבר, או לפחות להקל.
בסוף השבוע דווח ב"ניו-יורק טיימס" כי סעודיה, יצרנית הנפט הגדולה בעולם, תפיק עוד 500 אלף חביות ביום, ובסך הכל 10 מיליון חביות. מעבר ללחץ הכבד שמפעילים עליהם האמריקנים, לסעודים יש כמובן גם אינטרס
ברור: אם העולם ייגמל מהנפט או שימצא חלופות, ייפגעו רווחיה העתידיים של הממלכה.
ואולי הם התעוררו מאוחר מדי. המירוץ לפיתוח דלקים אלטרנטיביים זולים נמצא כבר בעיצומו. בין אם יהיה זה הדלק הצמחי, הדלק המימני ואולי בקטריה שמסוגלת לייצר דלק מזבל, זה רק עניין של זמן עד שיימצא התחליף הזול והנקי שיגרום להם, לרוסים, לאיראנים ולשאר חברי אופ"ק להצטער על החגיגה שממנה הם כל כך נהנים כיום.
אבל עד אז, נראה שצפויים לנו ימים קשים. כפי שכיום ה-80 דולר לחבית מקיץ 2007 נראים נפלא, העולם עוד עלול להתגעגע ל-134 דולר של קיץ .2008