השיטה של מע"צ: יותר יקר - פחות בטוח
למרות שכביש הדמים ישופץ בקרוב, בחרה מע"צ להקים מעקה בטון חד-פעמי ויקר - במקום גדר שניתן להקים מחדש. מהנדס בפרויקט: "מבקר המדינה צריך לפתוח בחקירה"
אלא שמתוך 3 החלופות האפשריות לבניית הגדר נבחרה החלופה הפחות חכמה - גדר שאי אפשר יהיה לפרק ולבנות מחדש בעת הרחבת הכביש, הצפויה להתבצע בעוד שנה וחצי. נוסף לכך, מדובר בגדר שלא עומדת בתקן הבטיחות, שיעודכן בחודש מרס הקרוב.
כביש 66 הוא כביש מתקופת המנדט, באורך של כ-13.5 קילומטר , שנועד לחבר בין יישובי הסביבה ולהוות נתיב כניסה לכמה מושבים וקיבוצים. מאז סלילת מחלף עירון על כביש חוצה ישראל (כביש 6) מנקז כביש 66 עומסי תנועה גדולים מאוד, אשר גרמו למספר רב של תאונות שבהן נהרגו עשרות ומאות נפצעו קשה.
לפני כ-3 שנים בנתה מע"צ גדר הפרדה טרומית בחלקו הדרום?מזרחי של הכביש, ומאז צנח שם מספר הנפגעים בתאונות מממוצע של 40-30 בשנה - כולל 2 הרוגים - לאפס. לפני כ-3 חודשים היה גל קשה במיוחד של תאונות קטלניות בקטע הכביש שבו אין גדר הפרדה בין הנתיבים. כתוצאה, הוחלט להקים גדר הפרדה לכל אורך הכביש.
"הבדלי העלויות זניחים" לפני מע"צ עמדו 3 חלופות עיקריות: התקנת גדר פלדה מסוג OPEN BOX בעלות של כ-300 שקל למטר, התקנת מעקה בטון יצוק מסוג סטפ (STEP) בעלות זהה לזו של מעקה הפלדה, או הקמת מעקה בטון טרומי בעלות של כ-430 שקל למטר.
מהנדס שמכיר היטב את פרטי הפרויקט טוען, שההפרשים הכספיים בין החלופות זניחים. לדבריו, בעוד שלמעקה פלדה או למעקה בטון טרומי יש כושר ספיגה של חלק מעוצמת הפגיעה, מעקה מסוג סטפ אינו גמיש כלל ולכן כל פגיעה בו תהיה קשה יותר.
מהנדס נוסף מסביר את "האיוולת הכלכלית", כדבריו, בחלופה שנבחרה: "יציקת מעקה סטפ מבוצעת בקצב של כ-200 מטרים ליום, בעוד שהצבת מעקה טרומי מבוצעת בקצב מהיר פי 3. בעוד כשנה וחצי, כאשר יחלו העבודות להרחבת הכביש הקיים לכביש של 4 נתיבים, יהיה צורך להרוס את הגדר היצוקה.
ההריסה תעלה כ-75 שקלים למטר, נוסף כמובן למחיר שמשולם כעת, והתהליך יארך זמן רב וייצור פסולת בניין מיותרת. אם ישתמשו בגדר טרומית יוכלו להסיר אותה בקצב מהיר יותר ולהשתמש בה כפי שהיא באתר אחר, וכך לחסוך מיליונים".
יצוין, כי גם את גדר הפלדה אפשר לפרק ולהרכיב מחדש במיקום אחר לאחר מכן. אולם כאמור, החלופה שנבחרה היא היחידה שבלתי ניתן יהיה לנתק ממקומה, עניין שצפוי להידרש בקרוב: על פי מקורות בפרויקט, בימים אלה נמצא תכנון הכביש החדש (הכפלת מספר המסלולים מ-2 ל-4) בתהליך סטטוטורי מתקדם, שאמור להתבצע בתחילת 2010 בעלות של כ-500 מיליון שקל.
מהנדס הרכב דוד נמרי מצביע על בעיה נוספת של גדר הסטפ. לדבריו, על פי החלטת הוועדה הבין-משרדית להתקני בטיחות, אשר החלטותיה מחייבות את כל גופי הסלילה בישראל, החל ממרס 2009 לא יאושרו לשימוש התקני בטיחות שנבחנו לפני שנת 2000.
גדר הסטפ, שקילומטרים
מהנדס שמעורב בפרויקט הביע פליאה על הבחירה, וטען שכנראה התקבלה ממניעים פסולים. "מבקר המדינה צריך לבדוק במקרה הזה לא רק את התוצאה - כלומר את החלופה שנבחרה - אלא בעיקר את הדרך שבה אדם אחד מקבל לבדו החלטות כל כך משמעותיות".
דובר מע"צ מסר בתגובה: "מעקה מסוג סטפ, אושר ע"י הוועדה הבין-משרדית, ולא ידוע על כוונה לפסול אותו".