"צייטגייסט - אדנדום": הסרט שגורם ל"בליפ" ול"הסוד" להיראות כמו תעלולי יח"צ לתינוקות
השיטה הכלכלית של ימינו מבוססת על טריק שערורייתי ששם את כולנו בחובות - כך טוען סרט האינטרנט "צייטגייסט - אדנדום", המציע לבטל את הכסף, ומנסה לתכנן מחדש את החברה האנושית לאור עקרונות של צדק והתפתחות רוחנית. עידו הרטוגזון חושב שמדובר בטקסט מיסטי ובתעמולה גאונית לקראת עידן חדש

לא מזמן פרסמתי כאן מאמר שעסק בקונספירציותובסרט צייטגייסט (מילה שפירושה "רוח הזמן"), שאליו התייחסתי גם בעניין וגם בספקנות. השבוע צפיתי בחלק השני של הסרט שעלה לא מזמן לרשת תחת השם "צייטגייט אדנדום" (צייטגייסט: תוספת) (אפשר לראות כאן עם כתוביות בעברית).
החוויה הייתה מהפנטת. זה לא שאני מסכים עם כל מה שנאמר שם. למעשה אני לא יודע אפילו מה לחשוב על הרוב. ייתכן שהסרט חושף את הקונספירציה הגדולה בהיסטוריה ואולי הוא פיסת הפרופגנדה האפקטיבית ביותר שראיתי מזה הרבה זמן. מה שברור לי הוא ש"צייטגייסט: אדנדום" הוא יצירת מופת שמסמנת את רוח הזמן שלנו לא פחות מש"אוטופיה" של תומס מור סימן את רוח הזמן ב-1516 ו"אטלנטיס החדשה" של סר פרנסיס בייקון סימן את רוח הזמן עם פרסומו ב-1627.
אנחנו חיים כיום בתקופה מיוחדת. אני לא מתיימר לחזות מה יקרה ואיך כל זה יסתיים אבל מה שברור הוא שברגע ההיסטורי המיוחד הזה קורים דברים שיוצרים קרקע נוחה לשינוי שעשוי לבוא אלינו בהפתעה גדולה. הנה העיקריים שבהם.
* אם עד לפני מספר חודשים מערכת הדיכוי הצרכנית-קפיטליסטית שאנחנו חיים בה נחשבה למעין חוק טבע שאין לקרוא תיגר על ההיגיון שבבסיסו הרי שאנחנו עומדים בפני מה שמכונה כיום המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז 1929ולדעת חלק - המשבר הכלכלי החמור אי פעם. עובדה זו מעוררת בחינה מחדש של ההיגיון של המערכת.
* בארה"ב נבחר נשיא חדש ולמרות שאין לתלות בו יותר מדי ציפיות, זהו הנשיא השחור הראשון בהיסטוריה של ארה"ב מה שמעיד על עליית מדרגה אדירה במאבק בגזענות על פני כוכב הלכת שלנו. הנשיא הזה, שהציג לאורך הקמפיין שלו נטיות רוחניות עמוקות, גרם לכמה אנשים לקרוא לו הנשיא המואר הראשון, שזה כמובן סלוגן. אבל בניגוד להרבה סלוגנים יש בו גם משהו. מי שהביט בברק אובמה בחודשים האחרונים לא יכול היה שלא להשגיח שבין אם הוא יהיה נשיא טוב או גרוע יש בו איכויות רוחניות שלא זכורות מאף נשיא אמריקאי בעשורים האחרונים ואולי במאה השנה האחרונות.
* התנועה הסביבתית, שאת שורשיה ניתן למצוא במאה ה-19 ושנחשבה במשך יותר מ-100 כתנועת שוליים ולעתים אף כתנועה של תמהונים או רדיקלים, עברה בשנים האחרונות תהליך מואץ של התקבלות בזרם המרכזי של החברה. פעיל הסביבה פול הוקן מעריך שלא פחות מ-100 מליון אנשים מועסקים כיום במשרה מלאה בלא פחות ממיליון ארגוני זכויות
* תפיסות רוחניות שנחשבו בעבר אליטיסטיות במובהק (תפיסות מופשטות של הכוח העליון, של החיים לאחר המוות, של אחדות האנושות וכל הדברים וכו') הפכו לתנועה הרוחנית המיינסטרימית. לתנועה הזו יש ערוץ באתר האינטרנט הזה והיא העמידה בראש האומה החזקה בעולם נשיא שאפשר לומר שמשתייך לחברי הקבוצה הזו (הרי ברק אובמה בתפיסות הדתיות שלו הוא ניו-אייג'יסט).
* ברקע של כל זה עומדת תנועה משיחית שצופה מהפך תודעתי בסביבות 2012. תנועות משיחיות זה לא דבר חדש כמובן, אבל מעבר לכך שזו אחת התנועות המשיחיות הגדולות בהיסטוריה - מה שמייחד אותה הוא שמדובר בתנועה שמורכבת מאינספור תנועות; תנועה שמעבר לנבואות אפוקליפטיות סטנדרטיות יש לה עקרונות סביבתיים, חברתיים ורוחניים. וחשוב מכל זו תנועה שאינה מדברת על מיעוט נבחר שינצל אלא עלינו כאנושות; זו תנועה שאינה רואה את העתיד כמשהו שכתוב בסלע; תנועה משיחית עם חוש הומור עצמי, שזה כבר באמת ימות משיח. ובין אם יש משמעות ל-2012 ובין אם לאו, באופן שהתנועות המשיחיות בנויות בימינו יש משהו מבשר ימי משיח.
לא הכל טוב כמובן. הייתי יכול לערוך רשימה הפוכה של סימנים המעידים על כך שהכל הופך גרוע יותר (ועוד לא דיברנו על ההתפשטות הגרעינית, המשבר הסביבתי וכו'). אבל כל הדברים האלה, הטובים והרעים, גורמים לי להעריך שיש סבירות די גבוהה שאנחנו נמצאים כרגע בתחילתה של תקופה שעשויה להיות מעניינת למדי. בשנים הבאות יתקיים על פני הפלנטה רגע של חסד שבו המערכות שמקיימות את הציביליזציה שלנו נמצאות במצד די עדין שבין משבר לבין תחיה, מה שיוצר סבירות גבוהה יותר לשינויים עמוקים באופן שהציביליזציה שלנו בנויה ומתפקדת.
וזה מחזיר אותי ל"צייטגייסט: אדנדום" ולסיבה שאהבתי אותו כל כך. הטקסטים המיסטיים של ימינו אינם עוד טקסטים במובן הישן של טקסט, כי אם טקסטים של מדיה. יותר אנשים רואים היום קליפ קבלי של מדונה ב-MTV מאשר שקראו את הזוהר לאורך 700 שנה. "צייטגייסט אדנדום" הוא דוגמה מושלמת לתופעה הזו כי הסרט האינטרנטי הזה הוא טקסט מיסטי אינטנסיבי מאין כמוהו, שמתכנת מחדש את התודעה של הצופה וגורם ל"בליפ" ול"הסוד" להראות כמו תעלולי יח"צ לתינוקות.
"צייטגייסט: אדנדום" תוקף את הציביליזציה שלנו בנקודה הבסיסית שנותרת בדרך כלל עלומה: האופן שהחברה שלנו יוצרת כסף. החצי הראשון של הסרט טוען שלמעשה הכסף כיום אינו מייצג ערך, אלא חוב - חוב שהחברה שלנו במשותף חייבת לבנק המרכזי. הסרט מראה איך בנקים יכולים להלוות לציבור כ-100 דולרים וירטואליים על כל דולר שהוא מקבל מהבנק המרכזי (שיוצר אותו יש מאין), ובאופן כזה נוצרת מערכת כלכלית שמבוססת על חוב.

מכיוון שהחוב הזה נושא כל הזמן ריבית, אך כל הכסף שנמצא במערכת הגיע מלכתחילה מהבנק המרכזי - אין לנו בעצם סיכוי להחזיר את החוב הזה לעולם. הרי נוכל להחזיר את החוב רק אם ניקח עוד כסף מהבנק המרכזי, וכך הלאה. חברה בת קיימא, טוען הסרט הזה, לא תהיה אפשרית לעולם בחברה שמבוססת על כסף כפי שהוא היום. זה הסבר פשטני מאוד, ומי שרוצה להבין טוב יותר כדאי לו לצפות בסרט עצמו או בסרט Money as Debt או לקרוא על הנושא ברשת ובספרים שנכתבו בנושא
"צייטגייסט אדנדום" טוב בהרבה מסרט הצייטגייסט הראשון משום שהוא אינו מתרכז בקונספירציות מפוקפקות שלא ניתן לבדוק את הבסיס העובדתי שלהן, אלא בשיטה כלכלית שרירה וקיימת מכל בחינה אפשרית שהבעיות שהיא גורמת לחברות שלנו הן מפלצתיות ושיש קבוצות גדולות של כלכלנים שמכירים בהן.
מה שהופך את הסרט למעניין הוא שהוא לא רק יוצא נגד השיטה, אלא גם מהווה את אחד המסמכים הטכנו-אוטופיסטים השאפתניים ביותר שנוצרו בעשרות השנים האחרונות.
בהתבסס על התוכניות של ז'אק פרסקו, עתידן בן ה-92 שנראה כמו מדען מטורף בן 50 שעבר במכונת זמן, "צייטגייסט: אדנדום" מציע ליישם את פרויקט ונוס.
פרוייקט ונוס טוען שברגע שנבטל את הכסף נגלה שהדברים שחשובים עבור החברה שלנו הם המשאבים שמהם אנחנו מתקיימים. לכן חברה בת קיימא שתיווצר לאחר שיבוטל הכסף, תשקיע את מאמציה בשמירה על המשאבים הללו וטיפוחם. ברגע שתהיה לנו כלכלה מבוססת משאבים במקום כלכלה מבוססת כסף נוכל לבטל את מקצועות כמו בנקאים, כלכלנים ופרסומאים. בכלכלה המבוססת על משאבים יתבטלו רוב הסיבות לפשע. במקום שמשאבים יופנו רק למקומות שבהם ניתן לעשות כסף, משאבים יופנו למקומות שבהם יוכלו לשפר את חיי האדם.

"צייטגייסט אדנדום" מציע לפרק את המערכות המוניטריות, הדתיות והפוליטיות של האנושות אם ברצונה לשרוד. מעבר לכך, מדובר גם במהפכה רוחנית - סוף הצרכנות ותחילתו של עידן חדש של התפתחות ולמידה, חקירה פנימית וניסיון ישיר.
"צייטגייסט אדנדום" גם דורש מהצופים שלו כמה דרישות קונקרטיות וישירות מאוד:
1. להחרים את הבנקים המרכזיים.
2. להחרים את ערוצי המדיה המרכזיים שמשרתים את הממסד ולהתבסס רק על מקורות אינטרנטיים אלטרנטיביים.
3. לעולם לא להתגייס לאף צבא.
4. להחרים את חברות האנרגיה.
5. להחרים את המערכת הפוליטית.
6. להתחיל לפעול דרך האינטרנט.
"צייטגייסט: אדנדום" לא נטול חולשות. להפך, אפשר לבקר אותו ממגוון כיוונים. ראשית, הוא דמגוגי ופשטני, ושנית, הטכנו-אוטופיזם והקולקטיביזם מוחלטים כל כך והם שמים את הסרט במקום בעייתי מאוד בהיסטוריה של הרעיונות.
ובכל זאת אני חושב שזהו סרט חשוב מאין כמוהו. ראשית שאם הוא צודק, ועד כמה שהצלחתי לגלות בחקירות שלי ברשת הוא ברוב המקרים צודק, הוא חושף פגמים בלתי נסבלים בשיטה. וגם אם הוא לא צודק - הוא עדיין אחת מיצירות הפרופגנדה הגדולות בכל הזמנים, שמערבת פסיכדליה, מד"ב ותכנות תודעה באופן שהיה גורם לפיליפ ק. דיק להזיל ריר.
מה שמדהים ב"צייטגייסט: אדנדום" הוא עצם ההעזה המחשבתית. פרויקט ונוס, התוכנית שהסרט הזה מציע עבור האנושות, נראית כמו תוכנית שנלקחה מסרט מדע בדיוני משנות השישים עם השפעות חזקות של בקמינסטר פולר.
האתר שלהם נראה כמו משהו שמפיקים של סדרת טלוויזיה בסגנון אבודים הקימו באינטרנט בשביל לשגע את המעריצים שלהם. מה שמטריף הוא שהמארגנים של הפרויקט הזה באמת חיים במתחם מבודד ומד"בי בוונוס, פלורידה ועובדים על הפרוייקט הזה כבר כמה עשרות שנים. אז עד כמה שפרוייקט ונוס נראה מצוץ, הזייתי או מופרך - הוא גם מדגדג לי את הקורקבן הטכנו-משיחי משום שהוא הטקסט הטכנו-אוטופיסטי הקולנועי המרשים ביותר שזכור לי.
אבל הסיבה העיקרית שהסרט חשוב כל כך היא שבמציאות שבה כל מה ש"המנהיגים" שלנו מציעים הוא צרכנות, מלחמה ועוד צרכנות - הסרט הזה פותח את הדמיון ומעורר אותו לחשוב על העתידים האפשריים של האנושות במאות השנים הבאות. החזון שצייטגייסט אדנדום מציע לאנושות הוא מרתק ומעורר השראה, יותר מכל מה שהממשלות העולמיות יודעות להציג לנו כיום. וזה כל כך נכון שהחזון החברתי והרוחני הזה בוקע מהאינטרנט, ומופיע בצורה של יצירת מדיה משנת-תודעה. זהו מוצר תרבותי אוונגרדי שקורא ללא פחות מתכנון מחודש של החברה האנושית לאור עקרונות של צדק, קדמה טכנולוגית והתפתחות רוחנית. גם אם זה לא קורה בזמן הקרוב, כדאי להתרשם איך זה יכול להיות.