חשש בחיל האוויר: הקיצוץ יפגע בתוכניות הרכש
חברת מקנזי תמליץ בקרוב על קיצוץ בתקציב מערכת הביטחון. המטרה: לחסוך 30 מיליארד שקל תוך 10 שנים. בחיל האוויר חוששים שהעיסקה לרכישת מטוסי החמקן לא תצא לפועל
החברה תלווה את יישום התוכנית במשך 3 שנים, כשהמטרה היא להגיע לחיסכון של 30 מיליארד שקל במערכת תוך 10 שנים. בחיל האוויר חוששים כי עיקר הקיצוץ יגיע מתקציב החיל ויסכן את עיסקת רכישת מטוסי החמקן.
בשנה החולפת העמידה החברה לרשות משרד הביטחון צוות מומחים ישראלי. המומחים ביקרו בבסיסי צה"ל ובמשרדי המטה השונים. לאחר מכן קיימו ניתוח מעמיק, עם מומחים בינלאומיים, ועסקו בהכנת תוכנית ההתייעלות, בשיתוף ועדת היגוי עליונה שבראשה עומדים מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, וסגן הרמטכ"ל, האלוף דן הראל.
קצין בכיר בצה"ל הדגיש כי הדוח לא יעסוק בגיל הפרישה של משרתי הקבע ולא בסוגיית כוח האדם. זאת למורת רוחם של אנשי האוצר, שטוענים כי בסוגיות הללו טמונה היכולת לבצע שינוי מהותי בתקציב המערכת.
קצינים באגף התכנון בצה"ל מסבירים כי חברת מקנזי שמה דגש על הרכש של מערכת הביטחון והתפעול. "משרד הביטחון מוגדר כאחד מגופי הרכש הגדולים במדינה, ויש לא מעט דברים שצריך לעשות אחרת", הסביר הקצין.
"אפשר לקנות בזול יותר ולייעל את התהליכים. יש המון במה לחסוך תוך כדי שיפור יכולת המיקוח מול החברות והספקים בתחומים רבים. אם התהליכים ששורטטו על ידי חברת מקנזי יבוצעו, בפועל ייחסכו מיליארדי שקלים".
במסגרת תהליך הבקרה האחרון, לפני סיום הדוח, הוצגו הנתונים בפני הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי. לדברי הקצינים, הרמטכ"ל בחן את הנתונים והדגיש, באותו מעמד, כי כבר עתה הוא רואה שיש מאיפה לקצץ.
ההערכה היא שחלק משמעותי מהקיצוץ ומההתייעלות
"יש המון מה לעשות בתחום הרכש והאחזקה בחיל האוויר", הסביר הקצין. "לא מעט מנוהלי העבודה והתהליכים שבחרו בהם בחיל ניתנים לשינוי, תוך חיסכון של מאות מיליוני שקלים. השאלה היא אם צה"ל יממש את הדוח, ואם כן - אם הכספים הללו יישארו בחיל האוויר או יוסטו לחילות אחרים".
החשש העיקרי בחיל האוויר הוא שתוכנית קיצוצים תשפיע על אופי עיסקת מטוסי החמקן, מסוג אף-35, בין צה"ל לחברת לוקהיד מרטין. מעורבים במשא ומתן אמרו כי ניתן לסגור את העיסקה במהירות, מאחר שהפרטים הגדולים בה סגורים, אך מחכים למוצא פיו של הרמטכ"ל.
באשר לדרישה שעלתה לקיצוץ במשלחות לחו"ל, באגף התכנון מגדירים את העיסוק בכך כזוטות.
לדבריהם, נמצאו כפילויות באחריות בין אגף הבינוי של צה"ל לבין אגף הבינוי של משרד הביטחון, ונדרש לקצץ בתחום. כמו כן נבחן גם מערך הליסינג של צה"ל, ולדברי הקצינים נדרשת בקרה גדולה יותר בנושא.
בוועדת ההיגוי חברים קצינים רבים, שטוענים בשיחות סגורות כי חברי צוות מקנזי השתמשו במרבית שעות העבודה שהוקצו להם. לפיכך, אם חברי הצוות יידרשו ללוות את יישום התהליך, הדבר יהיה כרוך בהוצאה נוספת של מיליוני שקלים מתקציב משרד הביטחון.