ThinkNext 2010: מה צופן העתיד הטכנולוגי?
אלבום שיודע לבד אילו תמונות מעניינות אותך, משקפיים וירטואליות שמודדים אונליין ופענוח אופי על פי תווי פנים: אירוע ThinkNext 2010 מציגים את החזון של מיקרוסופט לעתיד המחשוב והסלולר
קרייג מנדי, מנהל המחקר והאסטרטגיה של מיקרוסופט, הסביר בכנס כיצד העלייה בעוצמות העיבוד תאפשר שינוי משמעותי בשנים הקרובות, בדרך שבה אנו מתקשרים עם מחשבים. "המעבר שאנו חווים הוא ממחשב שעובד לפקודתך - למחשב שעובד לשירותך", אומר מנדי.
אם עד היום היינו מקישים על מקלדת ומזיזים עכבר כדי להזין פקודות למחשב, בשנים הקרובות המחשב יהווה סביבה חכמה ופרו-אקטיבית, שלומדת את המשתמש ואף מסוגלת ליזום פעולות.
מנדי מתאר זאת כ"מזכיר דיגיטלי", שהיכולת שלו לתקשר איתנו תהיה מבוססת על מערך שלם של אמצעים: מולטי-טאץ', הבנה של הקשרים, פענוח קול, זיהוי הסביבה, הסתגלות לשינויים ואפילו זיהוי של הבעות פנים.

הממשק הטבעי עליו מדבר מנדי – והטכנולוגיות שהוצגו על ידי מיקרוסופט ב-ThinkNext 2010 ממחישות היטב לאן הוא חותר. פרויקט נאטאל, למשל, שהודגם לראשונה לפני קהל מחוץ לארצות הברית, יאפשר לנו לשחק משחקי קונסולות באמצעות תנועות גוף ודיבור בלבד. ההדגמה מראה כיצד הטכנולוגיה אף מצליחה להבדיל בין אישה לגבר.
יישום מעניין נוסף הוא OneAlbum, פרי תוצרת מעבדות החדשנות של המרכז למחקר ופיתוח במיקרוסופט ישראל. אייל קרופקה, חוקר במעבדות, מסביר שהטכנולוגיה של OneAlbum יודעת לזהות וללקט
לעומת יישומים אחרים שמבוססים על תיוג תמונות, האלבום מבין לבדו אילו תמונות יהיו רלוונטיות ביותר עבורכם על פי זיהוי אוטומטי של פרצופים, של מקומות, של אירועים או של סצינות ספציפיות. הוא אוסף אותן לתוך אלבום אחד בו יהיו רק תמונות שמעניינות אתכם.
במהלך ה-Demo Fest הוצגו כ-20 סטארט-אפים וטכנולוגיות שמיקרוסופט בחרה מתוך מעל מאה מועמדים. יורם יעקבי, מנהל טכנולוגיות ראשי של מו"פ ישראל, מסביר שהבחירה היתה קשה: "הקריטריון הראשון היה מה שהכי 'קול'. לא רצינו בהכרח משהו שמביא כסף, אלא טכנולוגיות שיגרמו לאנשים להגיד 'וואו'. יש כאן דברים עתידניים לגמרי".
התחום החם בתערוכה היה ה-Augmented Reality או מציאות רבודה. טכנולוגיות כאלה משלבות בין מציאות לבין מציאות מדומה: למשל, ניתן להציג אנימציות אינטראקטיביות על גבי תמונה חיה ומצולמת.
חברת 3Bot עוסקת בפיתוח אפליקציות, משחקים ושירותי פרסום של אוגמנטד ריאליטי. היא הציגה אפליקציה לאייפון שמשמשת כמשחק לימודי: הילד מכוון את המכשיר לעבר לוח משחק פשוט, ועל המסך מופיעה לפתע דמות תלת ממדית שעוזרת לילד ללמוד איות. ב-3Bot עובדים על פיתוחים של משחקי אוגמנטד ריאליטי נוספים גם לאנדרואיד ואפילו לפייסבוק.

גם בחברת אוגמנטיקס שוקדים במרץ על פיתוח משחקי אוגמנטד ריאליטי, המיועדים בעיקר לשיווק דיגיטלי ולקידום מוצרים באופן חי וחדשני. למשל, המצלמה מזהה כרזת פרסומת של הסרט "מלחמת הכוכבים", ועל המסך מופיעות לפתע - על גבי הכרזה עצמה - דמויות מהסרט שנלחמות זו בזו.
המוצר של MyChic הולך לכיוון מעט שונה. החברה פיתחה פלטפורמה מבוססת רשת, המיועדת לעולם האופנה ולאביזרים הנלווים – ומשמשת כמעין מראה וירטואלית באמצעותה ניתן "למדוד" מוצרים לפני שרוכשים אותם באינטרנט.
לדוגמה, אנשים יוכלו למדוד משקפיים וירטואליות בתוך האתר עצמו, וכך לראות כיצד הן נראות עליהם לפני הקנייה. בהמשך הטכנולוגיה תשלב מוצרים נוספים ונוכל "למדוד" גם בגדים. בחברה מסבירים שזו דרך מצוינת עבור אתרי מכירות להעצים את חווית הקנייה של הגולשים.

טכנולוגיות נוספות שזכו להתעניינות באירוע עסקו בדרכים לשימוש במכשירים ללא מגע או כפתורים. חברת Ringbow הציגה מוצר מעניין שנועד לפתור את הסרבול של שימוש במסכי מגע שמאלצים אותנו לפעמים לעבור בין תפריטים רבים כדי לבצע פעולה פשוטה.
המוצר של Ringbow הוא טבעת מיוחדת שמולבשת על האצבע ומאפשרת לגלול בין אפשרויות שונות ללא תפריטים ובלי לגעת במסך כלל. סיבוב מהיר של הגלגלת בטבעת חוסך 5 צעדים שלמים בתוך תפריט.
ניתן ליישם זאת למשל בתוכנות ציור – אפשר לשנות במהירות את הצבע ואת העובי של המכחול בלי לפתוח תפריט חדש. הטבעת נראית מוצר מבטיח גם עבור עולם הגיימינג. הטכנולוגיה אמורה להיות מוכנה בתוך חצי שנה.

סטארט-אפ נוסף הוא EyeSight, שיצרו טכנולוגיה שמאפשרת לשלוט בטלפון סלולרי באמצעות תנועות ידיים. המצלמה במכשיר מזהה את מחוות היד מול הטלפון, כך שבהינף זרוע ניתן להשתיק צלצול טורדני – בלי ללחוץ על כפתור.
יישום מעניין הוא בתחום הבטיחות בנהיגה: בזמן נסיעה, ניתן למשל לדפדף בתפריטים באפליקציות ניווט באמצעות תנועות יד ימינה או שמאלה – בלי להתעסק בלחיצות על כפתורים.
ה-Powermat הוא מטען אלחוטי פרי פיתוח ישראלי שנמכר בחו"ל כמו לחמניות חמות: מעל 750 אלף מוצרים נמכרו מאז אוקטובר 2009. זהו משטח מגנטי מיוחד המאפשר לטעון מספר מכשירים במקביל - אייפוד, אייפון ובלקברי למשל - באמצעות טעינה אלחוטית וללא חיבור רגיל למטען.
המוצר הקיים מתבסס על כיסוי מיוחד למכשיר המאפשר את הטעינה האלחוטית. אך בחודש יולי יושק הדור הבא של המטען האלחוטי - סוללות מיוחדות של Powermat המותאמות עבור מכשירים שונים ויאפשרו טעינה גם ללא כיסוי מיוחד. החזון של החברה הוא טעינה חשמלית אלחוטית של כל הבית: ממכשירי חשמל במטבח ועד מחשבים ניידים.
מוצר נוסף שעורר עניין רב ומשך מבקרים רבים הוא Profiler1 השנוי במחלוקת. זוהי טכנולוגיה המתבססת על ניתוח תווי פנים של אדם, ומפענחת לפיהם את תכונותיו ואת מרכיבי האופי שלו. בחברה אומרים שיש לכך יישומים רבים – החל ממשחקים והנאה, דרך אתרי דייטינג (תארו לעצמכם ניתוח אופי של בן זוג אפשרי על פי תמונה בלבד) וכלה בתחום המקצועי.
מדובר בטכנולוגיה מרשימה וברעיון מקורי - אך האם מדובר באמצעי אמין מספיק לצורך קבלת החלטות מהותיות לגבי בני אדם? שירלי אהרון, סמנכ"לית פיתוח, טוענת שבעבר נמצאו מאפיינים ברורים וייחודיים בפרצופים של פדופילים ושל פושעים. עם זאת, היא מודה כי הטכנולוגיה לא מתיימרת להיות בעלת תוקף מדעי מוכח: "זהו פסבדו-מדע שמבוסס על מחקרים סטטיסטיים שמצאו התאמה של 92 אחוז בין תווי פנים למרכיבי אופי".