עושי הנפשות: מתחקים אחר 73 שנים של אנימציה

הטכנולוגיה מאחורי סרטי האנימציה התפתחה, הדפים והעפרונות התחלפו במחשבים רבי עוצמה, והדרך בה נוצרות הדמויות הצבעוניות שמתרוצצות על המסך הגדול השתנתה לחלוטין. מ"שלגיה ושבעת הגמדים" ועד "שרק לנצח"

שגיא כהן | 4/7/2010 18:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שלגיה ושבעת הגמדים ‭(1937)‬

שלגיה ושבעת הגמדים היה סרט האנימציה באורך מלא הראשון אי פעם. במשך 3 שנים תמימות עבד עליו צוות של מאות אנשים באולפני וולט דיסני בהוליווד, וכפי שניתן לשער, הטכניקה מאחוריו היתה בסיסית למדי.

התהליך התחיל עם יצירת תסריט וטיוטות שתארו בקפדנות ובפרטי פרטים כל

סצנה וסצנה בסרט - שכן אין מרווח לטעויות לאחר מכן.

בשלב הבא נכנסו אנשי הסאונד לעבודה והוקלטה המוזיקה שתלווה את הסרט, כמו גם אפקטים קוליים. האמצעים ליצירתם היו בסיסיים גם הם: כדי להפיק צליל של חלון נשבר, למשל, השליכו אנשי הסאונד לוח זכוכית על הרצפה.

גטי אימיג'ס
שלגיה ושבעת הגמדים - שינוי זעיר בכל פעם גטי אימיג'ס

לאחר מכן החלו האנימטורים בתהליך המתיש והממושך של ציור הסרט. הם ציירו את הדמויות על גבי דפי צלולואיד שקופים, וחזרו וציירו אותם על כל דף מחדש, בכל פעם עם שינוי זעיר, כדי ליצור אפקט של תנועה. האנימטורים נהגו לעשות פרצופים מול מראות שהוצבו מולם, כדי לעצב טוב יותר את הבעות הפנים של הדמויות עליהן עבדו.

בשלב הבא הועברו דפי הצלולואיד לצביעה, ועשרות עובדים עמלו במשך חודשים על צביעת כל דף בנפרד, באמצעות צבעי מים שנרקחו במיוחד במעבדה. בינתיים, במחלקה אחרת שקדו האמנים על ציור דפים עם רקעים לסצנות, כמו למשל בית הגמדים או היער.

כשהכל כבר היה מוכן הגיע שלב הצילום: אחד אחרי השני לקחו הטכנאים את דפי הצלולואיד הצבועים ועליהם ציורי הדמויות של שלגיה, הגמדים והמלכה, והניחו על גבי הדפים עם הרקעים. מצלמה מיוחדת צילמה אותם ביחד, בזה אחר זה. חצי מיליון פעמים חזרו אנשי דיסני על תהליך זה, כדי ליצור את שלגיה ושבעת הגמדים.

בת הים הקטנה ‭(1989)‬

למרות שחלפו 52 שנה מאז השקת הסרט "שלגיה ושבעת הגמדים", הטכניקה הבסיסית של יצירת סרטי אנימציה לא השתנתה באופן מהותי. עדיין היה מדובר בעשרות אנימטורים, שציירו בעיפרון מאות אלפי דפי צלולואיד, ולאחר מכן הציבו אותם על גבי רקעים שונים.

אך "בת הים הקטנה" של דיסני היווה ציון דרך חשוב - שכן הוא היה הסרט האחרון שנעשה כולו באמצעות אנימציה מסורתית בעבודה ידנית. בסרט הבא של דיסני כבר נכנס לפעולה המחשב, והחליף בהדרגה את דפי הצלולואיד השקופים, את שולחנות העבודה ואת העפרונות.

היפה והחיה ‭(1991)‬

"היפה והחיה" אמנם לא היה הסרט הראשון שבו נעשה שימוש בטכנולוגיות של אנימציה ממוחשבת; אך הוא היה זה שהציג את פריצת הדרך שהיתה דרושה לעולם הקולנוע המצויר, כדי לעשות את הצעד הטכנולוגי הגדול והמשמעותי ביותר מאז "שלגיה ושבעת הגמדים".

הסרט אמנם צויר ברובו ביד, אך סצנות מסוימות נוצרו בטכנולוגיית CGI (כלומר Computer Generated Imaging) באמצעות תוכנות מיוחדות שפיתחה עבור דיסני חברה קטנה, שהיתה אז אלמונית ונקראה פיקסאר. סצנת אולם הריקודים שבו רקדו דמויותיהן של בל והחיה, נוצרה כולה באמצעות גרפיקה ממוחשבת.

האפקט של המצלמה שמרחפת ברחבי אולם הריקודים, נעה מלמעלה ולמטה וסביב הזוג הרוקד, לא היה יכול להיווצר ללא שימוש בטכנולוגיה כזו - שתהפוך להיות הסטנדרט של תעשיית סרטי האנימציה בהמשך.

צעצוע של סיפור ‭(1995)‬

חברת פיקסאר, שפיתחה את המערכת שאיפשרה לדיסני להכניס אנימציות ממוחשבות לסרטים שלה, החליטה לעשות היסטוריה ולהפיק את "צעצוע של סיפור" - סרט משלה המבוסס כולו על טהרת ה‭.CGI-‬

צילום: יח''צ
וודי מצעצוע של סיפור - יותר ממאתיים נקודות שליטה בפנים צילום: יח''צ

תהליך יצירת סרט באנימציה ממוחשבת שונה למדי מתהליך של אנימציה מסורתית. בשלב הראשון, לאחר גיבוש העלילה ותיאור הסצנות, בונים מודלים תלת-ממדיים של דמויות הסרט, כמו וודי או באז, על גבי המחשב. לאנימטור יש שליטה מלאה על תנועותיהם של המודלים הללו - כולל פרצופים ותנועות שפתיים.

לוודי, למשל, היו 723 נקודות שליטה בגופו, 212 מהן רק בפניו. האנימטורים, במקרה זה היו דומים יותר למפעילי בובות מאשר לציירים ששקדו על לוחות הציור ב"שלגיה ושבעת הגמדים". כבר לא היה צורך לצייר פריים אחר פריים - ואם הם רצו לשנות סצנה שכבר צוירה, ניתן היה לעשות זאת במהירות ובקלות, ללא הצורך למחוק הכל ולצייר מחדש.

בשלב הבא מילאו האנימטורים את הסצנות בתאורה, והמחשב קבע כיצד ישתקפו הצללים והחזרי האור.בסופו של דבר התקיים תהליך ה‭,Rendering-‬ שתירגם את כל המידע - הדמויות, התאורה, הרקעים והתנועות - לסרט שהוקרן בסופו של דבר על המסך הגדול. לשם כך היה צורך בכוח מחשוב אדיר ולעיתים נדרשו 6 שעות עיבוד תמימות כדי ליצור פריים בודד בסרט.

"צעצוע של סיפור" שינה הכל. מאז ועד היום, רובם המוחלט של סרטי האנימציה התבססו על אנימציה ממוחשבת. למרות שיש הטוענים כי דמויות ממוחשבות מאבדות מעט מהקסם, החום והאנושיות של דמויות שצוירו ביד - אי אפשר להתעלם מהאפשרויות האדירות שהטכנולוגיה מציגה בפני יוצרי הסרטים.

כמובן, גם יש לקחת בחשבון את החיסכון הגדול: סרטי CGI זולים יותר ודורשים פחות כוח אדם מסרטי אנימציה מסורתית. כדי ליצור את צעצוע של סיפור, לדוגמה, נדרש צוות שהיה שמינית מגודלו של הצוות שיצר את "מלך האריות".

שרק לנצח ‭(2010)‬

הסרט "שרק לנצח" של אולפני דרימוורקס, הרביעי בסדרה המצליחה עלה לאקרנים בסוף השבוע והוא אמור להוות שיא טכנולוגי חדש בכל הקשור לאנימציה ממוחשבת. מחברת HP שמספקת את הטכנולוגיה לחברת דרימוורקס ואת תשתית המחשוב לכל סרטי שרק, נמסר כי הסרט שבר שיאים במורכבות ההפקה הדיגיטלית, והיווה התקדמות טכנולוגית משמעותית בתחום התאורה, פיתוח הדמויות, חדות התמונה והצבעים.

יח''צ HP
שרק לנצח - לשיער חיות משל עצמו יח''צ HP

כך, למשל, לעומת הסרטים הקודמים בסדרה - בהם האנימטורים השאירו את שיער הדמויות קצר ופשוט מבחינה גרפית בשל המגבלות הטכנולוגיות - הפעם איפשרה התקדמות הטכנולוגיה להעניק לתסרוקת של פיונה חיים משל עצמה, ולגרום לה לנוע בצורה מציאותית מאי פעם. 

כמו כן, בהתאם לטרנד הנוכחי בהוליווד, הסרט יוקרן בתלת-ממד - מה שהוסיף אפילו יותר מורכבות לאפקטים הוויזואליים. בסופו של דבר היה צורך בנפח אחסון עצום ובמיליוני שעות עיבוד של מחשבים כדי להגיע לתוצר הסופי.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים