היצואנים עדיין אופטימים - היבואנים מחפשים תחליף לטורקיה
שר החוץ הטורקי כבר מאיים בניתוק היחסים בין ישראל לטורקיה - שהיקף הסחר ביניהן מגיע ל3.5- מיליארד דולר. חלק מהתעשיינים כבר מכינים חלופות אבל עדיין אופטימים: ניתוק יחסים כלכליים לא נעשה בהינף יד
בנוסף, אומרים בכירים בהתאחדות התעשיינים, ניתוק יחסים כלכליים לא נעשה בהינף יד. "על פי הסכמי הסחר הבינלאומיים, גם ישראל וגם טורקיה חברות במוסדות כלכליים בינלאומיים. אי אפשר לנתק יחסים כלכליים מהיום למחר," טוענים אותם גורמים.
ואולם אם הניתוק ביחסים הדיפלומטיים יהפוך גם לניתוק ביחסים הכלכליים בין טורקיה לישראל, מי שצפוי להיפגע הוא בעיקר ענף הנדל"ן - במידה שטורקיה לא תאפשר למטוסים ישראליים לנחות בנמלי התעופה שלה ולספינות ישראליות לעגון בנמלי הים שלה כדי להביא ולהוציא סחורה. ענף הנדל"ן הישראלי משתמש בהרבה חומרי גלם שמגיעים מטורקיה, כמו ברזל, מלט, מרצפות וקרמיקה.
הקרבה הגיאוגרפית בין טורקיה לישראל (שעה טיסה) והידידות ביניהן בשנים האחרונות הביאה לפריחה של יחסי הסחר בין שתי המדינות. לפי נתוני משרד התמ"ת והתאחדות התעשיינים, היקף הסחר בין ישראל לטורקיה עמד בשנת 2008 על כ3.5- מיליארד דולר - כ4%- מהיקף הסחר הכולל של ישראל עם מדינות העולם, שעמד באותו שנה על כ80- מיליארד דולר.
עקב המשבר הגלובלי, ירד ב2009- ההיקף לכ2.4- מיליארד דולר והיווה כ2.6%- מכלל הסחר הישראלי הבינלאומי - אך 2010 נפתחה בצורה מוצלחת והיקפי הסחר חזרו לסדרי הגודל של .2008
מנתוני איגוד לשכות המסחר לשנה זו, עולה כי היקף הסחר בין ישראל לטורקיה עלה ב27%- בארבעת החודשים הראשונים של 2010 ועמד על כמיליארד דולר - לעומת כ793- מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו עלה הייצוא לטורקיה ב- 16%- מ353- מיליון דולר ל410- מיליון דולר. הייבוא מטורקיה עלה בתקופה זו ב- 36%- מ440- מיליון דולר לכ600- מיליון דולר.
ישראל מייצאת לטורקיה כימיקלים, ציוד ביטחוני, ציוד רפואי ושירותים רפואיים, תעשיית ה,IT- ציוד טלקומוניקציה ושירותי טלקומוניקציה, מערכות השקיה, ציוד חשמלי ופלסטיק. במקביל, מייבאת ישראל מוצרים
מוצרי צריכה רבים מאוד המשווקים בישראל מיוצרים בטורקיה, חלקם על-ידי מפעלים בינלאומיים הממוקמים בטורקיה, שחברות כמו יוניליוור ישראל וחוגלה-קימברלי רוכשות מהם את המוצרים שלהן, בעיקר בשל הקרבה הגיאוגרפית. בין המוצרים האלה ניתן למצוא את סבון דאב, אבקות הכביסה אריאל וטייד, מרכך הכביסה בדין, פלמוליב, מוצרי החשמל של בקו, חלק ממכוניות הונדה, סיטרואן, פיג'ו ויונדאי אקסנט, ניילון נצמד, קפה של מותגים פרטיים וממתקים שונים.
בתחום הטקסטיל מגיעים מטורקיה חלק ממוצרי ההלבשה של בגיר, זארה ו.H&M- בתחום המזון מוצרי וויליפוד, תה ליפטון, שמן זית רמי לוי, פירות יבשים וכלי מטבח של סולתם.
רפי שפר, מנכ"ל ברנד פור יו, יצרנית המותג הפרטי עבור הרשת ה,4- כבר מוכן לאפשרות שהיחסים עם טורקיה ידרדרו. בשיחה עם מעריב עסקים סיפר כי "הרשת מנהלת כיום קשרי מסחר ענפים עם מספר יצרנים טורקים אשר מייצרים עבורם מספר מוצרים (שמנים, כלים חד פעמיים, פסטה וקטשופ.( עם זאת התחלנו להיערך לאפשרות של הקצנה והדרדרות ביחסים עם טורקיה עוד בתקופה שלאחר ועידת דאבוס. זיהינו את האפשרות שהיחסים ידרדרו ולכן, במקביל לעבודתנו עם היצרנים הטורקים, התחלנו לחפש חלופות למקרה הצורך עם יצרנים רלוונטים, כך שיש תוכנית מגירה מוכנה למקרה הצורך."
עם זאת מדגיש שפר כי "יחד עם זה ראוי לציין שמערכת היחסים שלנו עם היצרנים הטורקים עימם אנו עובדים לא השתנתה בעקבות הבעיות הדיפלומטיות ונשארה חמה כפי שהיתה. היצרנים הטורקים מאוד רגישים לאופן שבו מתבטא הממשל הטורקי והם עושים כל מאמץ לרכך את ההתבטאויות. אנו פועלים כרגע מתוך אמונה שמדובר במשבר חולף."
בחוגלה-קימברלי, החברה המובילה בישראל בשוק מוצרי הצריכה המתכלים שאינם מזון (מוצרי נייר ביתי, חיתולים חד פעמיים לתינוקות ולמבוגרים, מוצרי היגיינה נשית ומוצרים משלימים לניקיון ולמטבח,( סירבו להתייחס למשבר כלכלי אפשרי עם טורקיה. מצבה של החברה עדין במיוחד, כיוון שיש לה חברה בת בטורקיה חוגלה-קימברלי טורקיה ,(KCTR) המהווה מנוע צמיחה משמעותי של חוגלה-קימברלי בשנים האחרונות.
"חשוב לנו לשמור על יחסים כלכליים עם טורקיה משום שהיקף הסחר שלנו עמה הוא משמעותי: מדובר במיליארדי דולרים, כשבתוך זה הייצוא הביטחוני מהווה חלק חשוב," אמר אתמול למעריב עסקים נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, והוסיף כי "טורקיה היתה תמיד שותפה אסטרטגית של ישראל. גם אנחנו וגם הקהילה העסקית בטורקיה חושבים שחשוב לשמור על היחסים הכלכליים בינינו."
יש לציין כי מאז המשט, ברוש פעיל במיוחד במגעים עם הקהילה העסקית בטורקיה, ולפני כשבועיים אף שלח את נציגו דני קטריבס, מנהל אגף סחר חוץ בהתאחדות, לפגישה עם ראשי ארגונים כלכליים בטורקיה עם איגרת מברוש עצמו, בה מסר על חשיבות שמירת היחסים הכלכליים. מהתאחדות התעשיינים גם נמסר כי לא בוטלו עיסקאות עם טורקיה מאז המשט - חלק מהן נדחו למועד נוח יותר וחלקן נחתם במועד.
גם שר התמ"ת בנימין (פואד) בן-אליעזר גורס כי יש לדאוג שהסחר לא יושפע מהאירועים הפוליטיים: "הסחר הוא אובייקטיבי ונטול פניות ויש לשמור עליו ככזה ולא להפוך אותו למכשיר לניגוח פוליטי. עם כל הקושי, אני מציע לנהוג בזהירות יתר כדי לא לשבור את הכלים. מדובר במדינה בעלת חשיבות גדולה ביותר לישראל, שהיו לנו איתה לא מעט אינטרסים אסטרטגיים בעבר."
לדברי בן-אליעזר, טרם ברור כיצד ישפיע המשבר על הסחר בין המדינות. "התמ"ת מצידו ימשיך לנסות ולשדר עסקים כרגיל," אמר בן-אליעזר לעסקים. עוד אמר השר כי "טורקיה הינה שותפת הסחר ה8- של ישראל ומהווה את יעד הייצוא ה5- באירופה. מלבד הנפח הכלכלי הנרחב, אשר מוערך בלמעלה מ3- מילארד דולר, למסחר עם טורקיה חשיבות רבה אשר חוצה את האינטרס הכלכלי."