סיבוב נוסף בקרב בין גוגל לפייסבוק

את גוגל Wave כבר הספקנו לשכוח ואנחנו עדיין מנסים להתאושש מגוגל Buzz. אבל נראה שענקית החיפוש לא מוותרת: היום כבר ברור שהרשת החברתית החדשה שלה, גוגל ‭,Me‬ תתמקד במשחקי רשת. גם הפעם האנליסטים לא בטוחים שגוגל תצליח - אבל בינתיים פייסבוק פורצת מהצד עם מנוע חיפוש חברתי. קרב הענקים, סיבוב נוסף

אילאיל לרון | 1/8/2010 15:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הרשת החברתית העתידית של גוגל היא כבר עובדה מוגמרת. הדיווחים הולכים וגואים: ראשית היה זה ציוצו של מייסד ‭,Digg‬ קווין רוז ("אמממ, שמועה מטורפת ממקור מבוסס: גוגל הולכת להשיק מתחרה לפייסבוק תחת השם 'גוגל ME'"). לאחר מכן היו אלה הדיווחים על השקעה של 100 מיליון דולר בחברת המשחקים המקוונים זינגה, והשבוע היה זה מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, שבראיון לוול סטריט ג'ורנל אמר בתשובה לשאלה אם החברה מתכננת הקמת אלטרנטיבה לפייסבוק: "העולם אינו זקוק לשכפול של אותו הדבר".

ההשערות כרגע ברשת הן שגוגל תקים רשת חברתית, אך כזו שתתמקד במשחקי רשת או לפחות כזו שמשחקים יהוו את הבסיס למשיכת גולשים אליה. לכן ההשקעה בזינגה אינה מפתיעה, שכן המשחק הפופולרי "פארמוויל" מושך כ‭60-‬ מיליון משתמשים בחודש - נקודת פתיחה לא רעה לרשת חברתית, ללא ספק.
  
עיסקה אחרת החודש מלמדת על האמון הרב שיש למשקיעים בתחום המשחקים: דיסני רכשה ביום רביעי שעבר את חברת המשחקים ‭- Playdom‬ מתחרתה העיקרית של זינגה - בסכום מדהים של 763 מיליון דולר. ג'ון פלזנטס, מנכ"ל ‭,Playdom‬ אמר בסוף השבוע בכנס של הבלוג הטכנולוגי TechCrunch כי מחצית ממשתמשי פייסבוק משחקים במשחקים חברתיים, ו‭40%-‬ מהזמן שמושקע ברשת החברתית, מנוצל למטרות משחק.
אנדרו וונג, רויטרס
40% מהזמן מנוצל למטרות משחק אנדרו וונג, רויטרס
המגבלות של שוק המשחקים

עם זאת, לא כולם משוכנעים שגוגל מסוגלת להצליח עם רשת חברתית משלה. את גוגל Wave המיותר כבר הספקנו לשכוח - אך הפיקסלים עוד לא יבשו מהפיאסקו האחרון של גוגל בנושא גוגל ‭,Buzz‬ שנחל כישלון וגרר ביקורת דרמטית מגולשים, שחשו שגוגל יצרה לעצמה דריסת רגל משמעותית מדי בחייהם הפרטיים. גם הרשת החברתית המצליחה של גוגל במזרח ובברזיל, ‭,Orkut‬ תאבד בקרוב את התואר "הרשת החברתית הגדולה ביותר בהודו" לטובת פייסבוק.

אולי זו הסיבה שבגינה גוגל משנה כיוון ומגששת לעבר משחקי הרשת, תחום אליו לא נכנסה עד כה. השאלה היא, אם לאור הסקפטיות שבה מתקבלת היוזמה הגוגלית המוכתמת בכישלונות העבר, גוגל תצליח להקים הפעם רשת חברתית שמכבדת את גולשיה. והמומחים בתחום רחוקים מלהשתכנע.

"אני חושש ששוק משחקי הקז'ואל והמשחקים החברתיים מעניין רק חתך מסוים של גולשים", טוען הפרשן בן מטקלף בראיון לאתר ‭,ReadWriteWeb‬ "ולרבים אחרים שלא מתעניינים במשחקים, זה לא יהווה מוקד משיכה לרשת החברתית של גוגל". ‬

ברטונדה ת'ורסטון, עורך האתר הפופולרי ‭,The Onion‬ אמר ל-ReadWriteWeb כי גם הוא סבור שגוגל לא תצליח להוות מתחרה אמיתית לפייסבוק. "ההיסטוריה רצופה בגופותיהם של עסקים ומבנים עסקיים שלא השכילו להתאים את עצמם לתקופה", הוא טוען. "אחרי הכישלונות של גוגל Buzz והיחלשותה של ‭,Orkut‬ אני יותר ויותר מאמין שיש חברות שפשוט לא נועדו לאמץ כל דבר ולשלוט בו".

לדבריו, "פייסבוק נוצרה בתקופה מסוימת וזרמה לתוך הצייטגייסט. חרף חסרונותיה, היום היא שולטת במרחב החברתי באינטרנט. גוגל, עם כל כישרונותיה, פשוט

לא נתפסת באור הזה בעיני הגולשים. לצפות מגוגל להציב אתגר אמיתי לפייסבוק בזירה החברתית, זה כמו לצפות מחבר שלך שישתנה - לפעמים אנחנו פשוט צריכים לקבל את העובדה שיש חברות ואנשים שהם מה שהם, והם לא מה שהם לא".

בינתיים, פייסבוק רחוקה מלקפוא על שמריה. בעוד היא מתבוננת בגוגל מנסה לנגוס בכמה מ‭500-‬ מיליון המשתמשים שלה, השיקה בשבוע שעבר הרשת החברתית את התשובה שלה למנוע החיפוש של גוגל, במטרה לבסס דריסת רגל בממלכה, שבה ברור שגוגל היא השולטת.

ביום רביעי שעבר הציגה פייסבוק שירות שאלות ותשובות, שמשמש כמעין מנוע חיפוש. זה לא מנוע חיפוש רגיל, אלא מנוע המבוסס על חיפוש חברתי - תחום שבשנה האחרונה הולך ותופס תאוצה. כשמו כן הוא, חיפוש חברתי מבוסס על קבלת תשובות מחברים - ולא מאלגוריתם אוטומטי.

מחפשים פיצה? יעיל הרבה יותר לשאול את החברים שלכם "מה הפיצה הטובה ביותר בגבעתיים",  מאשר לגגל את השאלה הזו. התשובה שתקבלו תהיה לרוב מהימנה יותר והפיצה, לפיכך, טובה יותר.

האפשרות לשאול שאלות בפייסבוק מאפשרת לכל משתמש ברשת החברתית להצטרף לידע הקולקטיבי, שמחזיקה הקהילה העצומה של פייסבוק, ולקבל את חוות דעתם של 500 מיליון המשתמשים על כל נושא שבעולם. כרגע השירות נמצא רק בשלב ניסיון אצל מספר מצומצם של משתמשים, אך ברור שברגע שהוא יצבור תאוצה - ניתן יהיה למצוא בו תשובה לכל שאלה שבעולם, החל מ"מהי הדרך המומלצת לבנות פצצה" ועד ל"איזה סרט טוב ראיתם לאחרונה".

היתרון בממשק הוא שניתן יהיה לראות את תשובותיהם של כל המשתמשים בפייסבוק, ולא רק את אלו של החברים שלכם, והסיווג יתבצע על-פי נושאים או תחומי עניין, לחיפוש פשוט.

צילום מסך
גוגל - לא מנוע חיפוש רגיל צילום מסך
"פייסבוק לא מתחרה בגוגל"

שמידט אמר אמנם בראיון לוול סטריט ג'ורנל כי הוא אינו רואה בפייסבוק "מתחרה לגוגל", אך לא מופרך להניח שמרגע שהחיפוש החברתי ילך ויהפוך לנפוץ יותר, עבור כר נרחב של חיפושים תהפוך גוגל לפחות רלוונטית. וככל שיש לה פחות מחפשים, כך גוגל מרוויחה פחות משום שפחות אנשים מקליקים על הפרסומות שבאתר.

בפברואר רכשה גוגל את ‭,Aadvark‬ חברה שמציעה גם היא יכולות חיפוש חברתי (בתגובה כנראה לרכישת פייסבוק את FriendFeed באוגוסט ‭- (2009‬ אך לעת עתה לא נראה שעשתה עמה משהו. אולי המהלך האחרון של פייסבוק ימריץ את גוגל לפעול גם בכיוון הזה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/tehnology/ -->