כבו את הרדיו הישן: האם ימי הרדיו המסורתי ספורים?

מיציתם את השיטוט בין גלגל"צ, 88, קול ישראל והתחנות האזוריות? הרדיו הדיגיטלי והרדיו האינטרנטי מאפשרים לכל אחד להפוך לשדרן ולכל מאזין לשמוע רק את מה שהוא רוצה, מתוך מבחר אינסופי של מוזיקה ותוכניות. המהפכה, שכבר שנים חיה ונושמת בארה"ב, עוד לא הגיעה ארצה - אבל השדרנים כבר במתח

סיני גז | 11/8/2010 20:23 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"העתיד של הרדיו נמצא ללא ספק באינטרנט. הרדיו האינטרנטי שהחל לצבור תאוצה בשנים האחרונות בעיקר בחו"ל, עומד לכבוש בשנים הקרובות את הציבור הישראלי", מצהיר אוהד רז, עורך מוזיקלי ואחד ממנהלי הקורס במכללת ‭.BPM‬

רז הוא רק אחד מאנשי המקצוע שסבורים שימיו של הרדיו המסורתי ספורים, שכן מתחת לפני השטח מזדחלת לה מהפכה איטית, שמצטרפת למהפכות שכבר התחוללו בעיתונות המודפסת ובטלוויזיה, עם כניסת האינטרנט לכל בית.

המתחרה הראשון לרדיו המסורתי הוא הרדיו הדיגיטלי שכבר פועל שנים בארה"ב ובאירופה, שמציג איכות סאונד משופרת וצלולה, תצוגה דיגיטלית שמייתרת את הצורך בחיפוש תחנות ומינימום הפרעות בשידור. חלק משידורי הרדיו הדיגיטלי כוללים רדיו לווייני, בו מאות תחנות רדיו מכל סוג.

המתחרה השני, ואולי המשמעותי יותר, הוא הרדיו המקוון. הוא רותם את האינטרנט כדי להעביר שידורים חיים ומוקלטים, להזרים מוזיקה מותאמת אישית, ליצור פודקאסטים אישיים ועוד. שתי פלטפורמות השידור החדשות הללו מהוות אתגר חדש וכבד-משקל לדרך שבה הכרנו את הרדיו עד כה.

הרדיו החדש פותח אפשרויות חדשות כה רבות, שלרדיו האנלוגי אין כל סיכוי להתחרות עמן. חלק מהיתרונות הן היכולות החברתיות - מאזינים לא נאלצים לשמוע מוזיקה שמישהו אחר בחר עבורם, אלא מקבלים פלייליסט שהורכב על-פי העדפות קודמות והמלצות חברים.

אתרי רדיו מקוון, כמו פנדורה ו‭Last.fm-‬ עושים את זה כבר מזמן, ולאחרונה הצטרף אליהם גם ‭,Rdio‬ שמאחוריו עומדים מייסדי ‭.Skype‬ בסופו של דבר, המשמעות היא שהשינויים הטכנולוגיים משנים את הדרך שבה אנו צורכים תכנים ומוזיקה.

יואב קוטנר מסכים שההשפעה על המאזין והשדרן היא רבה: "למאזין יש הרבה יותר אפשרויות בחירה ואינו חייב להיות נאמן לתחנה אחת או תוכנית אחת. האינפורמציה הנוספת שנמצאת בשידור הדיגיטלי, כולל זיהוי השירים, מייתרת מבחינה זו את השדרן".

עם זאת, השדרן הוותיק לא ממהר לוותר על תפקידו: "בעיניי אין לגורם האנושי תחליף ולכן - למרות שלא צריך את השדרן - בעצם כן צריך אותו. בתוך הים האינסופי של האפשרויות, ואני מדבר בעיקר על מוזיקה, נראה לי שמאזינים רבים ישמחו שיהיה שם מישהו שהם סומכים עליו, שיעזור להם לעשות סלקציה. אבל אולי זאת סתם תקוות שווא בגלל שזמני כשדרן מוזיקה חלף".
אילוסטרציה: SXC
רז - ''העתיד של הרדיו נמצא ללא ספק באינטרנט'' אילוסטרציה: SXC
ראיונות עם כוכבי פורנו

יתרון נוסף של הרדיו החדש הוא האפשרות של כל מאזין להפוך למפעיל ולשדרן רדיו לכל דבר. היום יותר מבעבר, היחסים בין הרדיו לבין הצרכן הם דו-כיווניים. אם בעבר היינו יושבים ומקשיבים לרדיו באופן פסיבי, הרי שכיום ביכולתנו לקחת חלק פעיל ביצירת תחנת רדיו אינטרנטית קטנה, או להעלות פודקאסטים - בלוגים משודרים - משלנו לרשת, בלי כסף רב ובלי ידע מורכב מדי.

רן לוי, שכותב ומגיש את 'עושים היסטוריה!' - פודקאסט על טכנולוגיה, מדע והיסטוריה, חושב שהשינויים הטכנולוגיים האלה יבואו לידי ביטוי גם בתוכן המשודר. "אנחנו נראה פריחה גדולה של ערוצי נישה שתנגוס בשיעורי ההאזנה לערוצים הגדולים, והערוצים הללו יתנו למאזינים את כל מה שאין להם היום בערוצים הגדולים",

מנבא לוי.

כדוגמה, לוי מספר על פודקאסטים מצליחים שעוסקים בפורנוגרפיה - כמו ביקורות סרטים פורנוגרפיים, ראיונות עם כוכבי פורנו ועוד. "קשה לי להאמין שמשהו כזה ישודר אי פעם ברדיו 'ממסדי',‬ בכל מקום בעולם. אני, להבדיל, עושה תוכנית שעוסקת בטכנולוגיה ומדע, נושא נישתי ביותר, ומצליח להגיע בימים אלה ל‭180-‬ אלף האזנות מצטברות. מי היה מאמין?", מחייך לוי.

אך החזון של לוי מתרחב מעבר לתחום הפורנוגרפיה. "אנחנו נראה רדיו איכותי יותר בכל פינה. ישנן כמה וכמה דוגמאות לפודקאסטים שמשחררים פרקים חדשים רק פעם ב‭3-‬ חודשים - אבל איכות התוכן שלהם מדהימה, בגלל שהזמן הארוך בין פרק לפרק מאפשר להם להשקיע מאמצים ניכרים".

להתאים לרוח התקופה

גם רז רואה ברכה גדולה בשינויים הטכנולוגיים. "אין ספק שההתקדמות הטכנולוגית בעידן האינטרנט והרדיו הדיגיטלי משדרגות את חוויית ההאזנה עבור המאזין - זאת באמצעות איכות שידור ללא הפרעות, לנוכח מהירויות הגלישה שעלו בשנים האחרונות בצורה משמעותית, וכן בזכות תוכן רדיופוני מגוון".

על מנת שלא יאבד את זכות הקיום שלו, סבורים שדרנים ותיקים כי על הרדיו המסורתי להתאים את עצמו לרוח התקופה. לירון תאני - עיתונאי, איש רדיו וגם אחד ממנהלי קורס רדיו במכללת ‭- BPM‬ מסכים שהרדיו נמצא בצרות.

"הרדיו המסורתי חייב לשנות את התכנים שלו ולא לנקוט בשיטת !Me too", הוא אומר. "סיפור ההצלחה תלוי בפילוח המדויק של תכנים מתאימים לקהלים מתאימים. אין דין ניו-יורק כדין שיקגו. הצרכנים מחוץ לארה"ב, לעומת זאת, יחשקו בתוכן הזה בגלל שהם לא יכולים להשיג אותו בתחנות המקומיות".

תאני מדגים את העושר הרב ברדיו של העידן החדש: "כאוהד של הניו-יורק ניקס אני אאזין לתחנת הבית שלהם מניו-יורק. כחובב מוזיקה צרפתית אני אאזין לתחנות פריזאיות. כחובב מוסיקה אלג'יראית אני אחפש תחנה ממרסיי. הכל זמין כמו שאני רוצה ולא כמו מה שיש בסביבה הקרובה שלי".
   
לוי מאמין שהכניסה של הרדיו המקוון והדיגיטלי לארץ תשפיע בצורה משמעותית על מפת הרדיו המקומי. "עוד מספר שנים נראה רשתות תקשורת אלחוטיות פרושות בכל הערים הגדולות, מה שיאפשר קליטת רדיו אינטרנטי גם במכונית ומחוץ לבית. כשזה יקרה, ערוצי רדיו ותיקים שלא ישכילו להבין את השינוי יגלו שמאוד קל למאזין ללחוץ על הכפתור הנכון ברדיו-דיסק - ולעבור ערוץ".

בנוסף, כבעל פודקאסט עצמאי, לוי חושב שעוד נכונים ימים גדולים לפודקאסטים הישראליים. "הפודקאסטינג נמצא בישראל במקום שבו היו בלוגים לפני ‭7-6‬ שנים: רק גולשים מתוחכמים יחסית מכירים את העניין ונהנים ממנו. כמו שהבלוגים תפסו תאוצה, אני מאמין שנראה יותר ויותר פודקאסטים איכותיים בהמשך - דבר שיעלה את המודעות בציבור וחוזר חלילה".

תאני מספר שברחבי העולם כבר נעשים ניסיונות מעניינים על מנת לקדם את השידור הדיגיטלי והמקוון. "הבי. בי.סי פתח במהלך שבמסגרתו אנשים מוסרים את המכשיר הישן שלהם ומקבלים בתמורה רדיו דיגיטלי במחיר מוזל. המכשירים הישנים נתרמים למדינות עולם שלישי".

אוזניים בכל העולם

הפלטפורמות הטריות פותחות גם אפשרויות חדשות להכנסות ולרווחים: "המודל הכלכלי של הרדיו הדיגיטלי מסתמך על דמי מנוי במקרים מסוימים ובתשלום אגרה במקרים אחרים", מדגיש תאני. "לעומת זאת, המודל של הרדיו האינטרנטי הוא תלוי פרסום.

"כאשר אני, כמשווק, נותן לך נוכחות שהיא גם דרך FM וגם דרך האינטרנט - אני חושף את התכנים שלי ושלך לקהל הרבה יותר גדול. כך קורה שתחנה לונדונית מצליחה, כמו קפיטל ‭,FM‬ נהנית ממפרסמים שיודעים שיש להם אוזניים גם בארה"ב וגם בישראל".

בפני הרדיו הדיגיטלי עדיין עומדים מספר מכשולים שמקשים על הציבור הרחב לאמץ אותו סופית כתחליף לרדיו האנלוגי הוותיק. אך תאני אופטימי לגבי סיכוייו להתגבר עליהם: "הרדיו הדיגיטלי, שכבר הוספד מסחרית, עדיין נמצא בשלב הניסוי והטעייה שלו. אבל אין מה לעשות ובסופו של דבר הוא ינצח. הסיבה לכך פשוטה: הצרכן החדש, זה שגילו בין 18 ל‭,30-‬ לא צורך מדיה כפי שצרכו אותה הוריו".

יואב קוטנר קצת פחות נלהב: "אני חושב שאנחנו נמצאים במין שלב ביניים. ברגע שהרדיו באוטו יהיה לגמרי דיגיטלי או אינטרנטי, אז תתרחש המהפכה האמיתית", הוא טוען.

לדבריו, "זהו שלב ביניים, כיוון שההאזנה לרדיו דיגיטלי מצריכה מכשירים שונים מאלו הקיימים ורוב המאזינים לרדיו עושים את זה תוך כדי נסיעה ברכב. מאחר שברוב המכוניות עדיין יש רדיו אנלוגי, למעט אפליקציות אייפון וכדומה, ייקח עוד קצת זמן עד שהמהפכה תושלם".

קוטנר סבור כי "לאחר המהפכה ייעלם הרדיו המסורתי בהדרגה. לא בבת אחת, כי יש מיליוני מאזינים שלא יעשו הסבה למכשירים דיגיטליים". באותה נשימה הוא מתעקש, "הרדיו הוא עדיין ה-כלי למוזיקה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/tehnology/ -->