אל תמעיטו בערך החוות: הרשתות החברתיות זקוקות למשחקים

לא מעט אנשים מוכנים לשלם כסף אמיתי תמורת טובין וירטואליים. נראה כי זו ההזדמנות לשנות את המודל העסקי עליו מתבססות הרשתות - הפרסום - ולהפוך את הגולשים לממנים של האתרים

סיני גז | 21/8/2010 10:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מתברר שלא מעט אנשים מוכנים לשלם כסף אמיתי - והרבה ממנו - תמורת כמה פיקסלים על המסך: אתר emarketer.com מדווח כי בשנת 2009 הוערכו הרווחים ממכירות ברחבי העולם של טובין וירטואליים (כמו, למשל, כלי משחק שמאפשר מעבר לשלב הבא או אפליקציה לחיזוק דמות) ב-2.2 מיליארד דולר.

אך הפופולריות העולה של הסחורות הווירטואליות מספרת רק חלק קטן של סיפור רחב יותר: האופן בו תרמו המשחקים החברתיים להפיכתם של הרשתות החברתיות ל"זולל" הזמן של ימינו. ויותר מכך: פארמוויל וטקסס הולדם, שנוגסים בחלק משמעותי מזמן הגלישה שלנו בפייסבוק, מאיימים כעת על עצם קיומה של הרשת ואף עשויים להפוך אותה למיותרת.

זינגה, אשר מתכנתת את המשחקים החברתיים הללו, מבינה היטב את כוחה ומבקשת לפדות את הצ'ק למי שיציע את הסכום הגבוה ביותר. מאבקי הכוחות בינה לבין פייסבוק התלהטו עד שזינגה איימה להוציא את משחקיה מהאתר הפופולרי, והקימה פלטפורמה חיצונית (farmville.com), אליה ניסתה למשוך את הגולשים. 

אם עד עכשיו נדמה היה כי פייסבוק היא חזות הכל, וכי אם זינגה תעזוב אותה, תהיה לכך השפעה מינימלית עליה (אם בכלל), כעת מסתמן שהמעיטו בערכן של החוות הווירטואליות והמשחקים החברתיים.

במאמר אשר פורסם באתר mashable.com, טוען סגן נשיא מוצרים ב-Viximo, ראווי מאהטה, כי המשחקים החברתיים הם יישום חיוני לרשתות חברתיות. לדבריו, משחקים אלה - ובראשם פייסבוק - הם אפיק הכנסה נוסף ומשמעותי ביותר עבור הרשתות החברתיות. 

עוד טוען מאהטה כי הרשתות החברתיות לא יכולות להתבסס אך ורק על הכנסות מפרסום. הוא מאמין שמשחק טוב חייב להתבסס על שלושה מרכיבים חיוניים: תוכן, פלטפורמה והפצה, וכי רשתות חברתיות מאפשרות שימושים יצירתיים במיוחד בשלושת מרכיבים אלה.
התחזית: אופטימית

מתחזית שפרסם אתר emarketer.com עולה כי בשנת 2013 יעמדו המכירות של טובין וירטואליים על יותר מ-6 מיליארד דולרים. מהאטה טוען כי המשחקים אינם רק דרך נוספת לגרום למשתמשים לשהות זמן רב יותר ברשת החברתית, אלא גם מקור הכנסה משמעותי מאוד - אולי אפילו כזה שישנה את מפת ההכנסות האינטרנטית בצורה ניכרת.

מי שחושב שלגלישה באתרים חברתיים ללא תשלום בכניסה אין השלכות מסחריות, טועה. אם התחזיות והפרשנות של מאהטה יתממשו, הדבר יהווה בשורה מפתיעה ומשמחת לאתרים נוספים שנכפה עליהם להתבסס על מודל פרסום בלבד. עניין זה טוען בחובו גם יתרון עבור הגולשים, בהתחשב בכך שמודל

הפרסום העכשווי הופך מציצני וחטטני יותר ויותר, ככל שהמפרסמים אוספים מידע על הגולשים שלהם וממקדים את הפרסום.

האתרים המפרסמים, מצדם, רוצים לספק ליד המאכילה את השירות הטוב ביותר. פייסבוק עצמה זכתה לא פעם לריקושטים בעקבות שימוש לא אחראי בנתונים פרטיים של גולשים. במודל הכנסה אחר, שיתבסס על המשחקים המקוונים למשל, תקטן התלות במפרסמים - והגולשים הופכים ליד המאכילה של האתר במישרין, על ידי רכישת הטובין הווירטואליים. ואף אחד לא רוצה להרגיז את מי שמשלם לו. במצב כזה גם אנחנו, הגולשים, נצטרך לשנות את היחס שלנו, ולהכיר העובדה שגם באינטרנט אין ארוחות חינם.

גוגל מי?

ואם זה לא מספיק אז גם ענקית החיפוש, גוגל, טווה לעצמה רשת חברתית. גוגל מגיעה לרשתות החברתיות אחרי ניסיונות מוצלחים יותר ומוצלחים פחות. כבר היום, יש לציין, היא מחזיקה ברשת חברתית פעילה ומצליחה מאוד בהודו ובברזיל - אורקוט. מנגד, שני הניסיונות הקודמים שלה, גוגל באזז וגוגל וייב נחלו כישלון צורב. כעת נראה שגוגל מנסה מזלה שוב בתחום, הפעם עם google me, שאמורה להוות את התשובה המוחצת לפייסבוק.

פייסבוק אולי הצליחה לחבר ולהלהיב את כולם במהירות, אך נראה שהתלהבות לא מספיקה כדי לייצר מזומנים, עניין ויציבות לאורך זמן. גוגל לעומת זאת, מתפרשת על תחומי עניין רבים ולא מתבססת על מקור הכנסה או צמיחה אחד בלבד. 

אם להניח את הדברים על השולחן בצורה ברורה: גוגל מקיימת זירות חברתיות פעילות ושוקקות מאוד בג'מייל (באמצעות גוגל טוק), בקבוצות הוותיקות והפעילות שלה, ברשת הבלוגים בלוגר שזוכה לפופולריות עצומה, ובאתרי שיתוף כמו יוטיוב ופיקאסה. השאלה הנשאלת היא האם היא תשכיל לחבר בצורה אופטימילית בין כל היישומים הללו. 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/tehnology/ -->