מע"צ מתעקשת להשתמש במעקה מסוכן

בלעדי. כבר לפני 9 חודשים הוצא מעקה הבטיחות מסוג STEP מחוץ לתקן, לאחר שהמומחים הזהירו שהוא מסוכן ועלול לגרום להתהפכויות. אולם גם כיום ממשיכה מע"צ לבנות מעקות מסוג זה, ודורשת בניייתו במכרזים חדשים. הסיבה: המעקה יותר זול לבנייה ועלות תחזוקתו נמוכה

גיל מלמד | 26/8/2010 7:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) מתעקשת להוסיף ולהשתמש במעקה הפרדה מסוג STEP למרות שהוא אינו עומד בתקן הישראלי, וגורמי הבטיחות מזהירים: "המעקה מסוכן".

גם המשטרה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומומחים נוספים מסכימים כי המעקה לא בטיחותי ועלול לגרום להתהפכויות של כלי רכב. "מעקות כאלה פחות ידידותיים לכלי רכב מפני שבעת הפגיעה בהם, מכונית נוסעים מוטחת בחזרה אל הכביש במקום 'להיספג' בתוך המעקה", מסביר מהנדס הרכב דוד נמרי.

על פי נמרי, מעקה בטיחות מבטון מסוג STEP נמצא כגורם לכלי רכב שמשתפשפים בו להתהפך: "בזוויות פגיעה שונות מדובר בפגיעה ששקולה לפגיעה בקיר, בזוויות אחרות המכונית עפה אל הכביש ומתהפכת, ובמקרים אחרים היא פוגעת בכלי רכב אחרים בנתיב הנסיעה. כל זאת בשעה שתפקיד מעקה ההפרדה הוא לספוג חלק ניכר מן האנרגיה של כלי הרכב שסטה ממסלול".
לא עברו את מבחני הריסוק

נמרי, שמשמש בין השאר כיועץ הנדסי לחברות שמציעות התקני בטיחות, אמר שמעקות בטיחות מפרופיל STEP לא עברו מבחני ריסוק כפי שדורשת הוועדה הבינמשרדית להתקני בטיחות לרמת הבטיחות הנדרשת בישראל. לדבריו, בפעם האחרונה שבוצעו מבחנים כאלה, התהפכה מכונית הניסוי שבחנה אותם.

בשנים האחרונות נאבקים מספר ספקים של התקני בטיחות מתקדמים יותר בגופי הסלילה השונים, בניסיון להוציא משימוש את מעקות ה-STEP. בין השאר נסמכים המתנגדים לשימוש בפרופיל זה על החלטת הוועדה הבינמשרדית, שלא

לאשר התקנים שנבחנו לאחרונה לפני שנת 1998.

מעקות מסוג STEP נבחנו בפעם האחרונה בשנת 1995 ומאז לא עברו בהצלחה את מבחני הריסוק לרמת הבטיחות הנדרשת. למרות זאת, בחודש מרץ 2009 אישרה הוועדה הבינמשרדית להוסיף ולהשתמש בהם, לטענת הספקים בגלל לחצים שונים שהופעלו על הוועדה.

המהנדס נמרי הסביר למעריב עסקים שלאורך השנים העדיפו אנשי מע"צ, ואחריהם אנשי החברה הלאומית לדרכים שנוסדה במקום מע"צ הישנה, להשתמש במעקות בטיחות מבטון יצוק כדי לחסוך לעצמם את עבודת התחזוקה.

צילום: אדי ישראל
במשטרה וברשות הלאומית מתנגדים לשימוש במעקה צילום: אדי ישראל
"רק במקרים חריגים"

ב-18 בינואר השנה קבעה הוועדה הבינמשרדית שאסור להשתמש במעקות הפרדה מסוג STEP "אלא במקרים חריגים", כשהכוונה היא למקומות בהיקף מוגבל שבהם אין אפשרות להשתמש בהתקנים אחרים.

בחודש יולי השנה עתרה אחת הספקיות של התקני בטיחות לבית המשפט לעניינים מינהליים, כנגד מע"צ בנושא ה-STEP.

בעתירתה טוענת העותרת ש"מע"צ, שמלכתחילה התנגדה להחלטת הוועדה הבינמשרדית הנ"ל ועשתה ככל שביכולתה לסכלה, פרסמה כעת, כחצי שנה לאחר פסילתו של המעקה על ידי הוועדה, מכרז חדש. זאת תוך התעלמות בוטה מהחלטות והנחיות מחייבות אלו כוללת בכתב הכמויות של המכרז גם את מעקה ה-STEP. הייתכן?"

בהמשך העתירה מתארת העותרת את מעקה ה-STEP "המעקה נשוא העתירה הינו מעקה ישן ומיושן, מסוג "בטון יצוק" באתר (שאינו מאפשר כל גמישות וספיגת אנרגיה והופך לפיכך למעין "קיר ריסוק") שאינו עומד בתקן הישראלי ו/או בתקן האירופי המחייב, לרמת הבלימה הנהוגה המחייבת בישראל בכבישים הבינעירוניים, והשימוש בו בכבישי ישראל בעייתי ומעלה בוודאות את הסיכון לנפגעים בנפש".

חשוב להדגיש כי גם גורמי ההנדסה במשטרת ישראל מתנגדים, מזה מספר שנים, לשימוש במעקות בטיחות מסוג STEP.

ממשיכים לבנות

אבל למרות האזהרות וההחלטה המפורשת של הרגולטור, במע"צ מתעקשים להוסיף ולבנות מעקות הפרדה מן הסוג שנאסר לשימוש, וגם בפרוייקטים שיצאו לתכנון מחייבת מע"צ את השימוש ב-STEP. כך למשל בכביש 40, בכביש 22 (עוקף קריות), בכביש 2 (כביש החוף) ובכביש 79, צפון מזרחית לצומת המוביל.
  
"הוועדה הבינמשרדית לבחינת התקני תנועה ובטיחות" היא הגוף המקצועי אשר מונה על ידי הרגולטור, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, לקבוע באילו התקני בטיחות מותר להשתמש בישראל.

רק לאחר שהתקן בטיחות אושר בידי הוועדה ומופיע ב"חוברת ההתקנים המאושרים", יכולים מתכנני הדרכים לכלול אותו בתוכניות שלהם והקבלנים יכולים להתקין אותו בשטח.

החלטת הוועדה בעניין מעקות בפרופיל STEP הורידה אותם לדרגת בטיחות C, כלומר דרגה פחות בטוחה מן הסטנדרט הישראלי שמוגדר כ"דרגה B".

אולם, כפי שקבעו חברי הוועדה, מכיוון "שבישראל עדיין לא נקבעה הנחיה לגבי הגדרת רמת C" הוחלט להכיר במעקה הזה "כמעקה ברמת חומרת התנגשות שמעל B ולכן מיועד ליישום רק בתנאים חריגים... רישום המעקה STEP בחוברת ההתקנים המאושרים יופיע בהתאם בקבוצת מעקות בטיחות קבועים ליישום בתנאים חריגים".

"המעקות זולים יותר"

משמעות ההחלטה הזו היא שאפשר יהיה להשתמש במעקה STEP רק במקומות מאד מוגבלים, שבהם בגלל אילוץ טופוגרפי מקומי אי אפשר להשתמש באמצעי בטיחות בעלי רמת בטיחות גבוהה יותר.
  
בפועל, מאז החלטת הוועדה פרסמה מע"צ מספר מכרזים שבהם מתוכנן שימוש במעקות מסוג STEP לאורך מספר רב של קילומטרים, כלומר לא "במקרים חריגים".

מקורבים למע"צ טוענים שמעקות מסוג STEP זולים בעשרות אלפי שקלים לקילומטר יחסית להתקני בטיחות אחרים ולכן עדיף לסלול יותר קילומטראז' של גדרות פחות בטוחות מאשר פחות קילומטראז' של גדרות בטוחות יותר.

לעומת זאת, בא כוחם של המתנגדים לשימוש בגדרות STEP אמר בדיון הוועדה הבינמשרדית ש"שיקול כלכלי לא אמור לעמוד מול עיני חברי הוועדה בעת קבלת החלטה על מעקה בטיחות". ואכן, כאמור, הוועדה החליטה לאסור לשימוש את המעקות מסוג זה.

"מע"צ פועלת על פי הנחיות משרד התחבורה"

תגובת דובר משרד התחבורה: "הוועדה הבינמשרדית לבחינת התקני בטיחות קבעה בינואר 2010 כי מעקות ה-STEP ניתנים לשימוש רק במקרים חריגים שהמעקות הסטנדרטים אינם נותנים פתרון נאות לבעיות הבטיחות.

ישנן פרשנויות שונות באשר למועד כניסתה לתוקף של ההנחיה החדשה והגדרתם של מקרים חריגים, הנושא נדון בימים אלה בבית משפט במסגרת עתירה מינהלית שהוגשה בנושא.
  
תגובת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: הרשות היתה חלק מהוועדה שהוציאה את המעקה מחוץ לתקן והיא עומדת מאחורי מסקנותיה".


כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/economy/ -->