לבקש את הקאש: בדקנו - האם בחנויות יחזירו כסף על מוצרים שהחזרנו?

רכשתם טלוויזיה והתחרטתם? החולצה לא מתאימה? מהשבוע אתם יכולים להחזיר אותן לחנות ולקבל את כספכם בחזרה. כתבת מעריב עסקים יצאה לשופינג חמושה במצלמה נסתרת וגילתה: לא כולם שמעו על חוק ההחזרים

נועה אורון | 17/12/2010 12:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תחקיר: נועה אורון, אייל וולקוביץ', עריכה: אלכסיי טקצ'ב, תמי בנימין
תחקיר: נועה אורון, אייל וולקוביץ', עריכה: אלכסיי טקצ'ב, תמי בנימין
תחקיר: נועה אורון, אייל וולקוביץ', עריכה: אלכסיי טקצ'ב, תמי בנימין


''מה קורה אם ארצה להחזיר את החגורה?", שאלתי את המוכרת, שנראתה דרוכה מתמיד בבוקר של 14 בדצמבר. "את יכולה לקבל פתק החלפה, זיכוי או החזר כספי", היא ענתה במהירות. "תודה", אחזתי בשקית והסתובבתי בכוונה ללכת. "אה! וההחזר הכספי הוא רק לאחר יומיים", היא נזכרה. "תודה", חזרתי על הסיבוב בשנית. "ואת יכולה לקבל את זה גם באשראי, אם את קונה באשראי; וזה חייב להיות על מוצר שמחירו מעל 50 שקל!", המשיך קולה להדהד.

"חוק ההחזרים": מה יש לצרכנים להגיד על זה?

אכן, מקצה התדרוכים של רשתות האופנה, הצעצועים ומכשירי החשמל עבד. השאלה היא כמה זמן זה יחזיק מעמד והאם גם הבעלים של החנות השכונתית שלכם שמע על התקנות להחזר כספי. עסקים שישי יצא לשטח, מצויד במצלמה נסתרת, על מנת לבדוק באילו חנויות ניתן לקבל החזר מיידי, מי עושה בעיות - ומי מסרב בכל תוקף.
"החוק לא מקובל עליי"

תקנות ההחזר הכספי, שנכנסו לתוקף ביום שלישי השבוע, מאפשרות ללקוחות להחזיר לחנות מוצר ולקבל עליו החזר כספי מלא בהתאם לאופן ששילם עבורו. התנאי היחיד הוא שהמוצר יוחזר בתוך 14 יום ממועד רכישתו - ובאריזתו המקורית. המוצרים שעליהם ניתן לקבל החזר הם רהיטים, ציוד לבית ולגן, מכשירי חשמלי, בגדים, נעליים ומתנות. מנגד, לא ניתן להחזיר רהיטים שהורכבו בבית הלקוח, מוצרים שיוצרו במיוחד עבורו, מוצרי מזון, תרופות, הלבשה תחתונה ועוד.

נדמה שהחוק החדש נחוץ במיוחד: מנתוני משרד התמ"ת עולה כי 41.6% ממשקי הבית בישראל החזירו או החליפו לפחות פריט אחד בשנה החולפת. מדובר בעלייה של 200 אלף במספר הצרכנים המבקשים להתחרט על עיסקה בהשוואה לשנת 2005. גם מספר הפריטים הממוצע שצרכנים החזירו או החליפו ב-2010 היה גבוה ועמד על 3, בהשוואה לממוצע של 1.61 פריטים ב-2005.

הצרכנים אשר ביקשו להחזיר מוצרים לא תמיד נתקלו בבעלי עסק קשובים: 15% ממשקי הבית שניסו להחליף או להחזיר מוצר במהלך חצי השנה האחרונה נדחו, למרות שלרובם היו מסמכים המעידים על הקנייה. ממצא זה מצביע על גידול פי

4.3 בהשוואה למחצית המקבילה ב-2005, שבה עמד שיעור הנדחים על 3.5%.

בין הלקוחות שלא נדחו, רק 8% קיבלו החזר כספי מלא, 1% קיבל החזר כספי חלקי ול־43% איפשרו להחליף את המוצר במוצר אחר באותו שווי. 41% קיבלו שובר זיכוי על מלוא סכום הקנייה, ו־2% קיבלו זיכוי הנמוך מסכום הקנייה.

אולם על אף התקנות החדשות, שמיועדות לעזור לצרכן בדיוק במקרים כאלה, 43% מהציבור כלל לא מודע לקיומן. מעבר לכך, אחת הבעיות המרכזיות של תקנות ההחזר הכספי היא שאין עליהן אכיפה פלילית.

העובדה הזו איפשרה למוכר בחנות הבגדים Base שברחוב בורוכוב בתל אביב לסרב בתוקף לתת החזר כספי עבור חולצה צהובה עם הדפס רובוטריקים שעלתה 69 שקל: "אין בעיה, אם אתם רוצים לתבוע אותנו אתם מוזמנים", אמר ברוגע, "אתם תיתקלו בסירוב בעוד המון חנויות". לדבריו, הוא יתנגד בתוקף לחוק, כפי שעשו עוסקים קטנים אחרים בישראל: "אני עסק קטן ולא רשת גדולה. החוק הזה לא מקובל עליי ועל עוד הרבה אנשים. זה לא מיועד לעשות דווקא או לפגוע - אני באמת לא יכול להחזיר את הכסף", אמר והושיט לנו זיכוי.

אלכס רוזקובסקי
החולצה לא מתאימה? מחזירים. נערות בקניון. למצולמות אין כל קשר לכתבה אלכס רוזקובסקי
"אבל יש שלט"

מבדיקת עסקים שישי עולה כי בין 20 החנויות באזור קינג ג'ורג' ודיזנגוף סנטר בתל אביב, שבהן רכשנו השבוע מוצרים בסך 50 שקל ומעלה, רק שתיים סירבו בתוקף לתת החזר כספי עבור המוצר (חנות נוספת היתה סגורה). עם זאת, בחנויות וברשתות קטנות לא היתה מודעות גבוהה לחוק ולרוב נדרש אישור מיוחד של בעל החנות או המנהל, שאף הדריך את המוכרים כיצד עליהם לנהוג.

5 הרשתות הגדולות ביותר שנבדקו היו קסטרו, Twentyfourseven, הום סנטר, שקם אלקטריק וגולף אנד קו. כולן נענו לבקשה בחיוב, אך בקסטרו ובגולף הובהר כי ההחזר הכספי יישלח בצ'ק לבית הלקוח, בעוד שברשתות האחרות ניתן ההחזר במזומן. ב-Twentyfourseven גבו מאיתנו גם 5% דמי ביטול, כפי שמצוין בחוק.

בחנות המקצועית קינגפון, המוכרת כיסויים לטלפונים סלולריים ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב, עיקמו את האף: "ידעתי שזה יקרה. אני אביא לכם את הכסף, לא אתווכח, אבל אני לא אוהב את הדברים האלה - זה סתם כאב ראש", אמר המוכר המאוכזב, שהתנחם בתשלום במזומן אשר ימנע ממנו את הטלפון או הפקס לחברת האשראי.

מנגד, חולצה לבנה הפכה מפריט תמים ורומנטי לסלע מחלוקת: היא נדחתה בתוקף על ידי חנות ברנרד באותו הרחוב - אשר עליה מתנוסס השלט "אין החזר כספי". "אנחנו לא מחזירים כסף", אמרה המוכרת, "אמרתי לכם מראש וגם רשום, יש כאן שלט". "אבל יש חוק חדש", הסברנו. היא הבהירה מיד: "אם רושמים ומיידעים את הלקוח לפני כן, החוק לא תקף ולא מחזירים את הכסף". היא המשיכה וציינה כי ברגע שיש שילוט, "זה לא משהו שבא בהפתעה" ויש "פרצה בחוק" שמאפשרת לא לתת החזר כספי לצרכן.

למרות ההסבר המלומד, עו"ד רם אפרתי, מומחה לדיני צרכנות, מדגיש כי חוק ההחזרים הוא חוק קוגנטי - ופירושו של דבר שגם אם בעל העסק אומר ללקוח שאין החזר כספי טרם הקנייה, האמירה אינה תקפה: "זה כמו להחתים עובד על שכר נמוך משכר המינימום". אם כן, כוחו של החוק עוקף את זה של השילוט במקום פרטי. "לשלט אין משמעות", פוסק אפרתי.

"עם כל הכבוד לחוק, אני לא יכול להחזיר את הכסף", הצטרף למוכרת הבעלים של ברנרד בתקיפות מופגנת ואף טען כי החולצה שרכשנו נלבשה: "אני מצפצף על החוק. אם אני מוכר חולצה ברבע מהמחיר שלה, גם אם אני נותן להחליף אותה זה בלית ברירה". על הזיכוי שקיבלנו נכתב: "זיכוי בסך 90 שקל, למרות שלבשו את הבגד".

צילום: אמיר מאירי
קונות בחנות בגדים. 43% מהציבור לא מודע לתקנות החדשות צילום: אמיר מאירי
הכתבה המלאה מתפרסמת היום במוסף עסקים שישי

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים