הקץ להזנחה: פרויקט תחבורה ציבורית ברחובות ישנה את פניו של הנתיב הראשי
מערך אוטובוסים מתקדמים בהשקעה של 245 מיליון שקל יוקם ברחוב הרצל. במקביל ייסלל נתיב נסיעה לרוכבי אופניים
הפרויקט, בשיתוף עיריית רחובות ומשרד התחבורה, יכלול גם "מתיחת פנים" של הרחוב, בכלל זה שיפוץ חזיתות בתי העסק, סלילת שבילי אופניים וטיפול ברחובות הצדדיים.
השבוע אישרה מליאת מועצת העיר והוועדה המקומית ברחובות את ביצוע הפרויקט, ובמהלך החודשיים הקרובים ייצא מכרז ראשון לביצוע המקטע הצפוני של הרחוב. תחילת העבודות מתוכננות כבר לקיץ הקרוב. מערך ה-BRT מתוכנן לנוע לאורך 5 ק"מ, והוא יכלול 13 תחנות במרווחים של כ-350 מטר בין תחנה לתחנה, מצומת ביל"ו בדרום ועד שדרות המדע בצפון.
מדובר במערך אוטובוסים ארוכים ומתקדמים, אשר ייסעו בנתיב נפרד. האוטובוסים כוללים מערכות מידע בזמן אמת לנוסעים, מערכות איכון ובקרה מתקדמות וכן מערך תשלומים באמצעות כרטיס חכם.
נתיב מערך האוטובוסים החדש יוקם משמאל לנתיב הנסיעה לצד אי-תנועה ארוך שעליו ימוקמו התחנות, כאשר מימין לנתיב
הנסיעה לרכבים הפרטיים ייסלל נתיב נסיעה לרוכבי אופניים. האוטובוסים החדשים יעברו בתדירות של כ-3 דקות , וקיבולת הנוסעים בהם תנוע בין 150 ל-200 נוסעים.
בשלב זה טרם ברור אם האוטובוסים שיירכשו יהיו אוטובוסים היברידיים וידידותיים לסביבה או אוטובוסים עם מנועי דיזל. כך או כך, מסבירים בעיריית רחובות, הכוונה היא להסב תוך כמה שנים את מערך ההסעות לאוטובוסים המונעים על-ידי חשמל.
הפרויקט, בהיקף השקעה של 245 מיליון שקל, ימומן על ידי משרד התחבורה ועיריית רחובות וצפוי להסתיים במהלך 2014. "חזות הרחובות הראשיים בערים טעונת מהפך, והפרויקט הזה ייתן את הפתרון גם בהחלפת תשתיות, שיפוץ חזות העסקים, בהפחתת זיהום אוויר ובעומסי תנועה", טוען ראש עיריית רחובות רחמים מלול.
כל מי שנאלץ לחתוך את רחובות לאורכה מכיר את רחוב הרצל, הציר המרכזי של העיר. מדובר ברחוב עמוס ולא מטופח של מסחר ומגורים, אשר הבנייה בו אינה אחידה וכוללת בנייני מגורים מהעשורים האחרונים לצד מבנים היסטוריים - כולם נבלעים ומוסתרים על-ידי קומת מסחר ובתי עסק קטנים, ללא אחידות או פיתוח עירוני.