למה אי אפשר להגיע מנתב"ג לנתיב המהיר?
טעות תכנונית או קומבינה? נתיב האגרה החדש, שמוצע בחינם לתחבורה ציבורית, חסום למעבר מאות מוניות ואוטובוסים המגיעים מנתב"ג. משרד התחבורה: "זה קושי טכנולוגי"
מתכנני הנתיב, אנשי משרד התחבורה, טוענים שמרכיב האגרה בנתיב לא נועד לצורך גביית מס נוסף מן הציבור אלא כדי לבצע "בקרת תנועה כלכלית" בתוך הנתיב, תוך כדי "ניצול עודף הקיבולת" שלו כדי להפחית את עומס התנועה על כביש מס' 1 בכניסה לעיר.
אלא שהצהרות לחוד ומעשים לחוד: מיליוני המשתמשים בתחבורה ציבורית שיוצאת מנמל התעופה הבינלאומי של ישראל, נמל תעופה בן גוריון, לא יכולים להיכנס אל הנתיב המהיר ולהשתמש בו בדרכם לתלאביב. הסיבה: מתכנני הנתיב המהיר בנו את הכניסה אליו באופן שבו תנועת היוצאים מנתב"ג מופרדת מתנועת הנכנסים לנתיב המהיר.
אם לא די בכך, מוניות, שהינן רכב ציבורי לכל דבר ועניין - חייבות בתשלום אגרה בנתיב המהיר, בעוד שלו היה מדובר בנתיב תחבורה ציבורית רגיל הן היו נוסעות עליו בחופשיות.
מבחינת מפעילי הנתיב המהיר מדובר בברכה כלכלית: במקום שמאות המוניות ועשרות האוטובוסים והמיניבוסים שיוצאים מדי יום מנתב"ג ייסעו בחינם (כמו גם כלי רכב פרטיים שמכילים למעלה מ-4 בני אדם) - הנתיב נותר פנוי לכלי רכב שמשלמים אגרה ונוסעים בו בתשלום.
חסימת הכניסה ליוצאי נתב"ג מונעת גם ממאות המוניות שפורקות שם מדי יום נוסעים וחוזרות ריקות לגוש דן מלהיכנס אליו, והשאלה המתבקשת היא האם מדובר בכשל תכנוני או במכשול מכוון.
מבחינת הנתיב עצמו, וכביש מספר 1 שעליו הוא בנוי, אפשר היה ליצור מצב שבו תחילת ההפרדה והכניסה לנתיב תיבנה כ-400 מטר מערבה מן המקום שבו היא מתחילה כיום, ואילו סוף ההפרדה ליוצאים מנתב"ג
כדי להבין את ההיגיון שהנחה את אנשי משרד התחבורה בבואם לתכנן את הכניסה לנתיב כפי שנעשתה, פנינו אל דובר המשרד ושאלנו, בין השאר, "האם מניעת האפשרות לשימוש בנתיב המהיר מהיוצאים מנתב"ג היא טעות תכנונית או תכנון מכוון אשר נועד למנוע את נסיעתה של אוכלוסייה לא משלמת בנתיב המהיר".
תגובת דובר משרד התחבורה: "לא מדובר בטעות תכנונית. מאחר ואין אפשרות לעצור בנתיב מבלי לפגוע בזרימת התנועה נבחר פתרון זה. לא נמצא פתרון טכנולוגי שיאפשר לזהות 4 נוסעים בכלי הרכב ולכן כאילוץ נבחרה החלופה שבוצעה".
