בגלל הרפורמה בתחבורה: החולים צועדים מאות מטרים לאיכילוב
הרפורמה בתחבורה הגיעה לכנסת; כרמל שאמה-הכהן: "מהפניות שהוגשו לוועדת הכלכלה בכנסת ברור שצריך לעשות התאמות חלקן בטווח המיידי וחלקן לאחר בחינה"; בדיון סוער בועדת הכלכלה הוצגו טענות רבות
את ימי החמסין האחרונים יזכרו חצי מיליון נוסעי האוטובוסים של גוש דן עוד תקופה ארוכה. כך גם נהגי האוטובוסים שנדרשו בעל כורחם להתייצב מול ציבור מבולבל ומתוסכל, שמגשש עדיין את מסלול הנסיעה שלו ליעד, באמצעות עלוני המידע.
"מהפניות שהוגשו לוועדה ברור שצריך לעשות התאמות כאלה או אחרות, חלקן בטווח המיידי וחלקן לאחר בחינה מעמיקה", אמר יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן, "אזרחים רבים התלוננו על קטסטרופות, והוועדה רצתה לרכז את התלונות ולקבל תשובות מנציגי משרד התחבורה" אמר שאמה-הכהן וציין שערך ביום ראשון סיור בשטח, ונתקל בקשיים בהסברה.
המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, הדגיש כי מדובר בארגון מחדש תוך צמצום מספר הקווים והגברת התדירות, כדי להציע רמת שירות טובה. לדברי לנגר, למערכת נוספו משאבים בסך של כ-50 מיליון שקל ומספר הנסיעות עלו מ-כ-8,900 ל-9,580 והוסיף כי מוניות השירות יכללו בעתיד במסגרת הכרטיס החכם, אולם סירב להתייחס ללוחות זמנים. "הפעלנו את המהלך בהצלחה. לא היה כשל, אך אין ספק שהימים הראשונים רצופים בתקלות שונות", הוסיף לנגר.
ואולם, דבריו של לנגר לא סיפקו את משתתפי הדיון. ח"כ ישראל אייכלר, העומד בראש ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית טען כי "שיטת המעברים מחייבת מחשבה מחודשת, מאחר שאינה בנויה לקשישים וילדים".
לנגר השיב מנגד: "כל המערכות בעולם המודרני מבוססות על מעברים והמטרה היא למשוך למערכת נוסעים חדשים". על כך הגיב ח"כ אופיר אקוניס, כי "בערים הגדולות בעולם המעברים מבוססים על רכבות תחתיות, אפילו בקהיר יש רכבת תחתית". ח"כ אקוניס ביקש לדעת האם צפויים שינויים בעתיד. לדברי לנגר, "נלמד מה קורה בשטח, ואם הדברים לא תואמים את התחזיות שלנו נשנה".
בזה אחר זה הציגו נציגי הסקטורים שחשו נפגעים מהרפורמה ותושבי שכונות, את טענותיהם על יישום הרפורמה. כך למשל, יו"ר ועדת העלייה והקליטה, ח"כ דני דנון, התייחס להסברה ואמר כי היה כשל בפניה לדוברי הרוסית והאמהרית, שמערך ההסברה לא היה מכוון אליהם נקודתית. לכך התייחס לנגר ואמר כי נוספו חומרים ברוסית ודיילים דוברי רוסית. יו"ר ועד שכונת רמת החייל בתל אביב, אלי שמעוני, אמר כי "המתכננים חשבו שאיכילוב זה סטודיו סי ושטוב שהנוסעים ילכו 700 מטר ברגל. שיתוף הציבור זה עורבא פרח, לא היה ולא נברא שיתוף הציבור".
ח"כ דב חנין הוסיף כי אי אפשר להשלות את עצמנו שבסוף תגיע רכבת קלה. לדבריו, "נעשתה שגיאה בהידברות עם המשתמשים, שלא יודעים מה הפתרונות שהרפורמה מציעה".ח"כ חנין התייחס לנעשה בתל אביב ואמר כי "ראש העיר בחו"ל, אני יודע שהוא טייס ושהעיר מלמעלה יותר יפה אבל הגיע הזמן שהוא ינחת ויטפל בדברים" וקרא להתייחס יותר לתושבים.
נושא הנגישות למתחם ביה"ח תל-השומר הייתה אחת מנקודות המחלוקת במתווה הרפורמה. לטענת ראש אגף התקשורת בבית החולים שיבא אבי בטלהיים,
היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה עוקבת ותמשיך לעקוב אחר יישום התיקונים, למרות שיש מי שחושב שהדיונים מיותרים. שירות ההסברה וההכוונה לוקה בחסר בקשר לפנייה לדוברי שפות שונות, בעיקר דוברי הרוסית, ויש לטפל בכך". כמו כן קראה הוועדה להאיץ תהליכים כדי לשלב את מוניות השירות ברב קו עד סוף השנה. היו"ר אף הודיע כי הוועדה תקיים ישיבה נוספת בנושא גם במהלך הפגרה, כדי לעמוד על שיפור הנגישות של מבוגרים לבתי חולים ושל ילדים לבתי הספר. "אין סיבה שילדים יחליפו שני אוטובוסים בדרך לבית הספר וחזרה, כאשר קודם לכן נסעו באוטובוס אחד", אמר.