ייצוגית נגד חברת חשמל: מתעלמת ממתן הנחות לזכאים
בתביעה שהוגשה על ידי המועצה לצרכנות נטען כי 46 אלף זכאים נפגעים מאי קבלת ההנחה בתעריף החשמל; חברת החשמל: מי שמצטרף להסדר מקבל החזר רטרואקטיבית
בתובענה שהוגשה באמצעות משרד עו"ד אהרנסון, אבולעפיה ושות' ועו"ד עופר לוי, מבקשת המועצה לצרכנות מבית המשפט" להורות לחברת החשמל לקיים לאלתר את חובותיה וכן לצקת תוכן מעשי להוראת התקנה, ולקבוע מהו אותו פרסום אליו התכוון המחוקק, היינו, באיזו מדיה יש לפרסם, מהי התדירות הנדרשת לפרסום, מהו הפרסום המתאים (ולמשל באילו שפות יש לפרסם בהקשר של הזכאים)".
בסוף חודש יוני נכנס לתקפו תיקון מס' 6 לחוק משק החשמל, במסגרתו נקבעה זכאות של אוכלוסיות חלשות לקבלת הטבה בתשלומי החשמל. הסעיף נועד להקל על אוכלוסיות המתקשות לעמוד בהוצאות הכרוכות בתשלום עבור שימוש בחשמל.
חברת החשמל אמורה להעניק את ההטבה לפי רשימות ממוחשבות של פרטי הזכאים שיועברו לה על ידי המוסד לביטוח לאומי או הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר. "בין הכיסאות" נופלים כל אותם אלו שמופיעים ברשימה אך אינם נחשבים ל"צרכנים רשומים" של חברת חשמל. לכן נקבע כי על חברת החשמל לפרסם בתקשורת מידע כללי בדבר הזכאים לתשלום מופחת, על מנת כדי לעורר מודעות בציבור שתאפשר גם למי שאינו צרכן רשום לפנות ולקבל הנחה.
אחת הטענות המעניינות בכתב התביעה היא כי המדובר ברשלנות של החברה ולא בשיקולים כלכליים המניעים אותה וזאת מכיוון שלפי החוק את עלות הנחות החברה אמורה לגלגל
על יתר צרכני החברה.
לטענת המועצה לצרכנות, בדיקה שביצעה מעלה כי חברת החשמל לא עומדת בחובותיה. מנתונים המופיעים במכתב מטעם הרשות לשירותים ציבוריים ומדיון שנערך בוועדה בכנסת, עולה כי מדובר בכ-46 אלף איש אשר זכאים לתשלום מופחת אך אינם מקבלים אותו.
עוד טוענת המועצה כי לאור העובדה שמדובר בציבור מוחלש, הכולל בין היתר ניצולי שואה ונכים, ישנו אינטרס ציבורי מן המעלה הראשונה לדאוג לאותם נזקקים והדרך הנכונה לכך היא תובענה ייצוגית.
מנכ"ל המועצה עו"ד אהוד פלג טען לאחר הגשת הבקשה כי "אי פרסום דבר זכותה של האוכלוסייה המוחלשת לקבל הנחה במחיר החשמל, כמוהו כשלילת זכותה בפועל, וזאת בניגוד לכוונת המחוקק".
מחברת החשמל נמסר כי "חברת החשמל פועלת נמרצות, בשיתוף פעולה עם הביטוח הלאומי ומשרד האוצר, למימוש זכאותם של אוכלוסיות מיוחדות לקבל הנחה בחשבונות החשמל.
"החברה משתמשת במגוון רחב של אמצעים ופרסומים, כולל פניות ישירות לזכאים, כדי לנסות ולאתר את הלקוחות שטרם ממשו את זכאותם.
"באתר האינטרנט של החברה יש פרסומים שוטפים ומידע מפורט בנושא התשלום המופחת.
החברה, ביוזמתה, מקיימת קשר ישיר עם המוסד לביטוח לאומי לצורך הרחבת מודעות ציבור הזכאים, תוך העברת קבצי חריגים וניסיונות איתור משותפים וכן פעולות ופרסומים נוספים אותם יוזמת החברה. יודגש, כי לקוח שמצטרף להסדר מקבל החזר רטרואקטיבי מיום זכאותו בתוספת ריבית".