המגבלות על עמלות סוכני הביטוח נשמרו אך חלקן התרככו
המפקח על הביטוח פרסם אתמול טיוטת חוזר שנייה בנושא עמלות לסוכני הביטוח: לפיהן בין היתר, מבנה העמלות ישתנה כדי לעודד שירות לאורך זמן, יאסר על החברות להעניק לסוכנים פרסים על מכירות מוצרים פנסיוניים
בעקבות פרסום הרפורמה, קמה צעקה בקרב סוכני הביטוח, שהחלו לפעול נמרצות מול משרד האוצר והכנסת, במטרה למנוע או לפחות לרכך את המגבלות על העמלות. הסעיף הבעייתי ביותר מבחינת הסוכנים היה הגבלה על עמלת המכירה הראשונית (עמלת היקף).
עד היום, מרבית הסכום ששולם לסוכן היה על המכירה עצמה, וחלק קטן ממנה משולם בשנים שלאחר מכן. לדעת האוצר, מבנה זה גורם לסוכנים להתמקד במכירה בלבד ולא בשירות ללקוח בשנים שלאחריה. מנגד, טענו הסוכנים כי ההוצאות העיקריות נובעות ממכירת הפוליסה, ועמלה נמוכה בשנה הראשונה לא תכסה את הוצאות המכירה, ותגרום לסוכנים רבים להפלט מהשוק.
באוצר קיבלו טענה זו באופן חלקי, והותירו את המגבלה על כנה, אך ריככו אותה.
כך, התגמול בשנה הראשונה לפוליסה יכול להיות פי 2.5 מהעמלה בשנה השנייה ואילך, זאת במקום פי 2 בטיוטה המקורית. בנוסף, תוכל חברת הביטוח להעניק בשנה הראשונה מקדמה של 20% מהעמלה שאמורה להיות משולמת בשנים הבאות.
נושא נוסף היה מתן בונוסים על מכירת מוצרים מסוימים. באוצר מגנים את הנוהג של חברות לתת בונוס על מכירת מוצרי ביטוח מסוימים, או קיום של מבצעי מכירות אגרסיביים של מספר חודשים.
בנושא זה לא הסכים האוצר להתפשר, והמגבלות המקוריות קיימות גם בטיוטה החדשה. כך, בונוסים ינתנו על מכירות בענף ביטוח מסוים (לדוגמא ביטוחי בריאות) ולא על פוליסה ספציפית. ובונוסים ינתנו על מכירות במשך שנה שלמה.
גם לגבי המתנות לסוכנים שינה האוצר את מדיניותו. במקור הוגבלו המתנות לסוכנים, בכל ענפי הביטוח, ל-2,000 שקל. בטיוטה החדשה, הסיר המפקח את המגבלה על מתן מתנות בתחומי הביטוח האלמנטרי (כגון רכב או בריאות), אך יאסור כליל מתן מתנות על מוצרי ביטוח פנסיוני.