חיפה: חברת SNCF מצטרפת לפרויקט המטרונית
חברת דן תמכור לחברת הרכבות הממשלתית של צרפת 20 אחוזים מפרויקט המטרונית בחיפה, שיחל לפעול בעיר בעוד כשנה

מטרונית בחיפה צילום: פול מלינג
טקס החתימה על ההסכם ייערך השבוע בנוכחות נטלי קוסיוסקו-מוריזה, שרת האקולוגיה, התחבורה והשיכון הצרפתית, ושר התחבורה ישראל כץ. הקמת התשתית לפרויקט נאמדת ב-350 מיליון שקל, ועלות הפעלתו ב-12 שנות התפעול עשויה להגיע לכמיליארד שקל. בנק הפועלים ובנק לאומי יממנו את הפרויקט.
פרויקט המטרונית בחיפה הוא הפרויקט הראשון בארץ שכולל הקמה, אחזקה והפעלה של קווי BRT המבוססים על אוטובוסים מוארכים (18.5 מטר) ורבי קיבולת שיופעלו בנתיבים מהירים ברחבי חיפה.
דן כבר הזמינה 90 מטרוניות שמייצרת חברת מאן. המטרוניות יופעלו בעוד כשנה ב-3 קווים , הראשון מאזור צפון הקריות דרך כביש 4 והעיר התחתית עד התחנה המרכזית חוף הכרמל; השני יופעל מקריית אתא למסוף בת גלים; השלישי מקריית ים וקריית חיים לשכונת הדר.
לאחרונה מכרה דן 20 אחוז מהפרויקט לקרן התשתיות נוי לפי שווי של יותר מ-100
מיליון שקל. לאחר צירוף חברת הרכבות הצרפתית כשותפה תחזיק דן ב-60 אחוז ממניות חברת המטרונית.
לפני שנה התנצלה SNCF לראשונה על שהובילה יהודים למחנות השמדה במלחמת העולם השנייה. עד אז היא טענה כי עובדיה אולצו לסייע בגירוש היהודים. פרסום ההתנצלות נעשה במסגרת מאמצי החברה הצרפתית לזכות במכרזים לרכבות מהירות בארה"ב.