מקצועות חופשיים - השתלמויות בעידן הדיגיטלי

סוכני מכירות, אנשי עסקים ואפילו מוסכניקים משתחררים מהסדנאות הארוכות והמיותרות לטובת השתלמות מקצועית דיגיטלית דרך המחשב או האייפד. העובדים מרוצים וגם המעסיקים מתייעלים. ומה עם ימי ההשתלמות המסורתיים במלון באילת? על זה כנראה נצטרך לוותר

אסף מרגלית | 4/11/2011 11:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: מדריכים
מי לא זוכר את ימי ההשתלמות שבהם נסענו לאילת או לים המלח, בילינו בבריכה, זללנו בארוחות - ובין לבין גם שמענו כמה הרצאות שלא הפקנו מהן שום תועלת. יש גם כמה מאושרים שנסעו לחו"ל כדי להתעדכן בטכניקות חדשות ובמידע עסקי חשוב שהחשיבות שלו לעובד מוטלת בספק.

עכשיו, כשהאינטרנט מגיע לכל מקום והטכנולוגיה מאפשרת שיחות ועידה מכל מחשב וסמארטפון, חבל לבזבז משאבים על הדרכה בציבור ולהתמקד בעובד ובצרכים שלו. לחברות משתלם יותר כיום להשתמש באמצעים דיגיטליים כמו מחשבים, אינטרנט ומכשירים ניידים כדי להעביר השתלמויות, סדנאות הדרכות וקורסים. גם לעובדים זה נוח יותר.

בישראל פועלת כבר שנתיים קינאו (Kineo), חברה בינלאומית שפתחה סניף בארץ ומעסיקה עשרות עובדים להפעלת ההשתלמויות הדיגיטליות. תהליך ההשתלמות מתחיל בלימוד החברה החיצונית את הנושא. נציגיה פונים אל כל המחלקות הרלוונטיות בארגון, לומדים את הנושא ומתחילים בהדרכת העובדים באמצעות המחשבים וללא מרצים.

קינאו משתמשת בתוכנת קוד פתוח בשם Moodle שמספקת סביבת עבודה מודולרית ועובדת בעברית. היא כתובה בשפת PHP ומשתמשים בה מרבית המוסדות האקדמיים מהטכניון ועד לאוניברסיטת בן-גוריון. קינאו מאפשרת להעביר את חומרי ההשתלמות עצמה והיא אחראית גם לממשק המשתמש שהיא מתאימה ליכולות התלמידים.

"אנחנו מתמחים בנושא ההדרכה המפעלית ויש לנו צוות גדול של עובדים שנכנס לעובי הקורה בכל מפעל, דבר שחוסך את עלויות המרצים", הסביר לנו הרצל קוריאל, מנכ"ל החברה בישראל. "אנחנו לא רק מעבירים את ההשתלמות על הצד הטוב ביותר, ככל שניתן לעשות עם המחשב, אלא דואגים לבדוק בזמן אמת כמה תועלת הפיק העובד מההשתלמות שעבר", הוסיף.

לדבריו, העובדים עושים בסוף כל שיעור ממוחשב מבחני ידע ושאלות משוב בזמן אמת, והמידע עובר מיד לצוות ההדרכה של קינאו. הצוות מגלה את נקודות התורפה ובמה מתבטא חוסר ההבנה של העובדים, חוזר ומדריך את העובד עד שהחומר נקלט וגם מעניק לו סיוע במקום העבודה עצמו.
 
הרצל קוריאל מנכ''ל חברת קינאו
הרצל קוריאל מנכ''ל חברת קינאו  יחצ
העובד יכול לקיים את ההשתלמות במהלך העבודה או לאחר שעות העבודה, באמצעות המחשב האישי שלו או בסמארטפון (אייפון או אנדרואיד). באופן כזה, המידע אמור להגיע ליעדו ישירות, בלי הורדות מסובכות והפעלת תוכניות מורכבות.

התוכנה מתאימה לאנשי עסקים בדרג הרגיל והניהולי, לפקידים ולמנהלי מחלקות ומורשי חתימה בבנקים. היא פונה גם לעובדי "הצווארון הכחול" כמו טכנאי רכב, מנהלי שירות לקוחות, עובדים במוסדות רפואיים ועוד. "מובן שיש להתאים את הממשק ואת התכנים לרמה של המשתלמים", ציין קוריאל. "זו העבודה שלנו, ואנחנו משקיעים גם במעקב צמוד אחר הביצועים של העובדים לאחר שעברו את ההשתלמות כדי לייעל אותה ולהפיק את המקסימום לחברה".
כל מוסכניק דוקטור

אם חשבתם שתהליך ההשתלמות באמצעות המחשב הוא עניין של מה בכך, כדאי שתשאלו את חברת כלמוביל שמייבאת לארץ את המכוניות של חברת יונדאי. בעבר הם הדריכו את טכנאי הרכב שלהם במוסך המרכזי בראש העין: העובדים הגיעו לשם מכל קצוות הארץ, שמעו הרצאות במוסך, עברו השתלמות מעשית על חלקי הרכב והמערכות הממוחשבות וחזרו למוסך האם שלהם עם תוספת של ידע תאורטי ושל קצת ידע מעשי.

מי שלא אהב את ההשתלמויות הללו היו בעלי המוסכים, שנאלצו להיפרד מהעובדים שלהם לכמה ימים במחיר של אלפי שקלים לעובד כדי להדריכם בחידושים

הטכנולוגיים העדכניים. בעיה אחרת התעוררה עם המשתלמים שלא תמיד הצליחו לעקוב אחר החידושים האחרונים במערכות הרכב, שכיום כוללות עשרות מחשבים ורכיבי אלקטרוניקה.

מנהל תחום הדרכה של יונדאי ישראל גבריאל פריאב סיפר: "חיפשנו פתרון שייתן לנו את הגמישות לבנות את מסלולי ההכשרה וההסמכה שלנו, יתמוך באוכלוסיית נותני השירות ובטכנאי הרכב ביומיום ובעיקר יאפשר יצירת ממשק משתמש יעיל שיעודד את השימוש במערכת. לאחר שבדקנו כמה מערכות לניהול למידה הגענו למסקנה שמערכת Moodle היא המתאימה ביותר עבורנו".

"יש ביטחון"

לדברי פריאב, בחברה לא הסתפקו באפשרויות שהציעה המערכת. "מכיוון שזו היתה הפעם הראשונה שהטמענו מערכת של E-learning, היה לנו חשוב לעבוד עם ספק איכותי המנוסה מאוד בעולמות ובטכנולוגיות למידה", הסביר.

"הנוכחות הבינלאומית של קינאו והניסיון של הצוות המקצועי אפשרו לנו להיכנס לעולם טכנולוגיות הלמידה בלי הרבה בעיות. הקשר של חברת קינאו הישראלית עם ארגון Moodle העולמי והמעורבות שלה בקהילת Moodle העניקו לנו את הביטחון בפתרון שלהם".

אך תהליך ההשתלמות והתמיכה לא היו קלים. סביבת העבודה של טכנאי הרכב לא כוללת גישה למחשב אישי. למעשה, ברוב מרכזי השירות קיימים מחשב או שניים שמנוצלים ברוב הזמן לשימושים אדמניסטרטיביים.

כדי לייעל את ההשתלמות הוסיפה כלמוביל מחשבים והפכה אותם למרכזי ידע שהעובדים שאבו מהם את כל המידע הנדרש - ונוספו עמדות מחשב במרכזי השירות שהפכו לקיוסקים של ידע ואליהם נכנסים הטכנאים באמצעות שם משתמש וסיסמה.

יחצ
הדרכה דיגיטלית של ניקון יחצ
האייפד בתמונה

הצלחת הפרויקט היתה כה גדולה עד שבעלי המוסכים החלו ללחוץ על יחידת המחשוב של כלמוביל לאפשר לטכנאי הרכב גישה למערכת הלמידה גם לאחר שעות העבודה, מהבית.

הרעיון של הכשרת המנהלים בנושאי שירות ולימוד טכנולוגיות מכירה חדשות חודר בתקופה האחרונה לא רק למוסכים אלא לכל סוגי החברות. בנקים, חברות סלולר, חברות היי-טק ואינטרנט בארץ ובעולם למדו זה מכבר שעליהם להדריך את העובדים בזמן אמת בחידושים האחרונים של המסחר הרגיל והאלקטרוני.

הם למדו שההכשרה שמתקיימת בדרך כלל בבתי המלון או ביחידות ההשתלמות לאחר שעות העבודה אינה מניבה יותר תועלת מזו שמניבה השתלמות אישית מול המחשב או באמצעות הטלפון החכם. גם המהפך של הטאבלטים ובעיקר של האייפד עשה את ההשתלמות לאקטואלית ולמבוקשת יותר. התברר כי כשהעובד מגלה שהוא יכול לקבל אייפד או טאבלט אחר בתמורה לכמה שעות הדרכה ולאחר הפגנת ידע, הוא שמח על המציאה הרבה יותר מחברו לעבודה שייצא לשבוע של הדרכה ונופש.

גם החברות מעדיפות את האלטרנטיבה הזאת: אפילו בעונת החורף, שצונחים בה מחירי המלונות לרצפה, לא תמצאו חדר בפחות מעלותה של השתלמות דיגיטלית, שלא לדבר על שכר המרצים.

יחצ
הדרכה דיגיטלית של ניקון יחצ
ההשתלמות משתלמת

מחיר ההשתלמות תלוי כמובן בכמות העובדים ובכמות השעות שיצטרכו המתכנתים של קינאו או של חברות אחרות להשקיע בהתאמת המידע של הארגון לצורכי העובדים: הוא יכול להתחיל ב-200 שקל לעובד ולהגיע ליותר מ-1,000 שקל לעובד בכל פרויקט.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים