העסקים הגדולים יחסכו מיליונים; הקטנים יוצאים למאבק
אתמול ירדו עמלות הסליקה הצולבת באשראי בכ-10%. העסקים הגדולים יוצאים מורווחים מהמהלך - ואילו הקטנים נאלצים להילחם בגזירה
ההפחתה עשויה לעלות לחברות האשראי כ-200 מיליון שקל בשנה, כסף שיישאר בידי בתי העסק, ובשווקים תחרותיים יתגלגל לצרכנים. מטרת הסדר הסליקה הצולבת היא שבית עסק שיש לו הסכם עם חברת אשראי אחת יוכל לכבד כרטיסי אשראי של חברה אחרת. העסק מעביר את עמלת הסליקה לחברה שהוא קשור עמה, וזו מעבירה את הכסף לחברה שהנפיקה את הכרטיס של הלקוח. מסיבה זו עמלת הסליקה הצולבת היא עמלת רצפה - שיעור נמוך יותר יגרום לחברה להפסיד בכל עיסקה כזו.
אך חברות כרטיסי האשראי לא רוצות שיתגלה שהעמלה הצולבת קשורה ישירות לסכומים שמעבירים אליה בתי העסק. למעשה, החל מ-1 בנובמבר בתי עסק רבים כבר ישלמו כ-10% פחות לחברות האשראי, אוטומטית וללא פתיחת ההסכם. על פי הערכות, החברות יפסידו כבר מהחודש עשרות מיליוני
שקלים.
"יש לנו בחוזה עם חברת האשראי סעיף הצמדה, והעמלה שאנו משלמים צמודה לעמלה הצולבת", אמר לעסקים מנכ"ל רשת תחנות הדלק Ten דני בן-נר. "12% ממרווח השיווק שלנו על דלק עוברים למעשה לחברות האשראי". לאחר הירידה בעמלה יגדל מרווח השיווק של Ten ביותר מ-1%, ובן-נר מעריך את החיסכון בעשרות אלפי שקלים בחודש.
אך סעיף ההצמדה קיים בעיקר בחוזים של חברות גדולות, שיודעות לדרוש אותו מחברות האשראי. עכשיו בתי העסק הקטנים מתעוררים: "נדאג לאגד את הכוח של העסקים הקטנים ולדרוש הפחתה בעמלה", אומר יהודה טלמון, נשיא ארגון העצמאים לה"ב. "חברת אשראי שתבוא לקראתנו ותיתן את ההנחה - נדע לגמול לה. חברה שתנסה להרוויח את העמלה על גבנו - נבוא איתה בחשבון", הזהיר.
יהודה לניאדו, מנכ"ל רשת השיווק אושר עד, מבטיח לדרוש את ההפחתה מחברות האשראי ולגלגל אותה לקונים: "כבר פתחנו במגעים בנושא. אמנם אין לנו סעיף הצמדה בהסכם, אבל אנחנו משלמים עמלה של מאות אלפי שקלים בחודש, ולחברת האשראי לא תהיה ברירה אלא להפחית אותה". חברות האשראי סירבו להגיב.